Vaske gjær som har stått 4 dager etter tapping?

Tappet over 6X25l med pils der div. flytende gjær ble benyttet. Vasket den ene med en gang mens de andre av div. årsaker har blitt stående. Dette er plastfat som ble tappet, lokk av, og på igjen med slurryen på bunn. På garagegolvet er det vel 20 grader i snitt siden tirdag-

Er det noen sjans for at denne er infisert av bakterier i og med at lokket har vært av under tapping? Kan jeg vaske gjæren som om den var ny? Kan den stå i eks. 2 uker til...???
 
Det er ingen problem å vaske den som den var ny, den kan også stå to-tre uke til......alt er mulig, men jeg hadde ikke gjort det ;),
Gjær/gjæring er det jeg er mest forsiktig med i bryggingen, er jeg usikker på gjæren, så kjøper jeg heller ny.
 
Hva er egen tlig forskjellen? Er det at den har vært åpnet og evt. luftbårne basselusker har kommet til? Ellers kunne den stått to uker til på ettergjæring i teorien...
 
Det at gjæringskaret har vært åpent under tapping og den lange tiden etter tapping, er det som hadde stoppet meg fra å bruke gjæren.
Jeg er ingen fasit, det kan jo være at det går helt fint å bruke den. men jeg hadde ikke risikert en lager batch som tross alt tar litt tid å gjære.
 
Tilbake
Topp