Vaske med saltsyre

Jeg har noen gamle varmtvannsberedere som jeg skal bruke til lagring av øl. Disse har jeg laget en liten åpning i toppen på, slik at jeg akkurat fikk plass til et corneliusfat lokk. Det er ikke lett å få gjort rein disse innvendig, og før førstegangs bruk må de skikkelig rengjøres, for det er et rustbelegg eller noe sånt på innsiden.
Jeg har laget meg et vaskeopplegg hvor jeg setter tankene opp ned over et spann som jeg har en senkepumpe i med en CIP ball på et rett rør som når til ca midt inne i tankene. Dette funker som bare det. Pumpen er av enten rustfritt- eller syrefast stål. Den har stått i og vert brukt til å pumpe silosaft med i mange år, og den ser fremdeles ut som ny.
Det jeg lurer på er om jeg skal bruke saltsyre (søm kjøpes i butikken, 30%) til å vaske tankene med. Men med dette vaskeopplegget kan det stå å spyle i tanken hvor lenge jeg vil. Jeg har lurt på om jeg kan blande ut en liter med saltsyre 30% med vann og la det spyle en stund, eller om denne må brukes ublandet.
Jeg trenger en del liter (10-20 l) for at det skal holde pumpa gående og da med ublandet saltsyre 30% blir det dyrt.
Jeg har også vurdert å montere et varmeelement i spannet som pumpen står i for å holde vaskevannet varmt dersom jeg bruker andre ting å vaske med, feks. kaustiksoda.
Noen som har noen formening om dette? Vil pumpen eller tanken bli ødelagt av sirkulering av saltsyre?
Bør jeg blande ut saltsyra? Eventuelt hvor mye?
Kan andre ting brukes og allikevel få det reint?

Dette ble mye. Håper noen orker å lese alt og komme med forslag.

Vet ikke om privat personer får kjøpt de, men man får kjøpt saltsyre/svovelsyre blanding som er beregnet til vasking av rustfritt/syrefast. Jeg har brukt dette på mine tanker. Den har en gelé artig konsistens og smøres på med kost e.l. Virker en stund å spyles av med vann. Mine tanker ble skinnende etter denne behandlingen.

Det er det som er litt av problemet, jeg får nesten ikke hånden inn gjennom hullet i tanken, og da blir det vanskelig å smøre på noe. Det må være noe som kan spyles gjennom pumpa og CIP ballen.

Søk på electro cleaning stainless. Har hørt at noen bruker strøm og salt som elektrolytt. Prøvde litt selv, men har tålmodighet som ei flue. Med 20A og 24V gikk det veldig tregt. Så det ble saltsyrevask. Konsentrert. Dykkermaske og gummihansker. Og buksa gikk i søpla.

Jeg har jo forsåvidt metoden for vasking, det var vel heller det om pumpe og tank tåler saltsyre i lengre vaskesyklus, og eventuelt om jeg da bør tynne ut saltsyra mer, eller bruke annet vaskemiddel.

Men takk for innspill

Tilbake
Topp