Vasking av Erlendmeyer kolbe

hei
Hva bruker dere til å vaske erlendmeyer kolben etter at den er brukt som gjærstarter? Da er det jo ofte stivnet litt vørter opp etter kantene og jeg kommer liksom ikke helt til med flaskebørsten...vil en runde i oppvaskmaskin fungere, eller blir tuten for trang til at det vil ha noe effekt?

Som LarsUlv. Rister kraftig; det er jo det som skjer i oppvaskmaskinen, og så kommer jeg sånn noenlunde til med den store børsten. Det ser da ut til å bli reint. En liten runde med starsan før jeg setter bort kolben.

Får jeg ånden/angsten over meg, kan jeg bruke litt klorin, også:). Men det tror jeg egentlig er overkill.

Ja, og så starsan før bruk, selvfølgelig.

Toalettbørste. Helst en ny en :). Jeg satte en starter på gjær jeg fikk tilsendt. La den i mikroskopet og oppdaget Lacto bakterier, Brett og annet snusk. Jeg ble usikker på om jeg hadde infisert gjæra, eller om den var slik.
Så det ble en runde med kaustisk soda, kloring, koke den med maskinoppvaskpulver. Og Star San til slutt.
Mulig jeg overdriver, men nå har jeg wlp655 som Whitelab mener at man bør vise forsiktighet med. Hardføre småkryp som er vanskelig på bli kvitt.
Etter å ha vasket noen hemocytometer for bakterier og gjær har jeg endret holdning til rengjøring. De er pokker så vanskelig å bli kvitt.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg bruker også StarSan til desinfeksjon før jeg setter den bort.
Når jeg skal bruke kolben igjen (til gjærstarter) så koker jeg startvørteren (DME + vann) i 15 minutter oppi kolben.
Mesteparten av den tiden koker jeg med tuten lett tildekket med alu-folie. Jeg tenker da at kolben blir ganske så godt desinfisert på innsiden i løpet av koketiden.

Hva som er "tilstrekkelig" rengjøring vet jeg egentlig ikke helt, jeg er en glad amatør når det kommer til disse spørsmålene.
Kjenner at jeg er litt glad at jeg ikke har mikroskop... når man faktisk kan SE hva som er av småkryp så hadde jeg kanskje måtte justert vaskerutinene.

Av og til tar jeg en grundigere rengjøring av bryggeriutstyret. Da bruker jeg også klor for å ta knekken på "mer". Kolbene får da også en runde klor.
Har også hendt at jeg har dampet erlenmeyerkolbene i kokekjelen i 20 minutter, men det gjør jeg på langt nær så ofte som kolbene brukes.

Jeg har varmt vann og PBW i den, da løser alt seg opp. Jeg skyller så den og legger vekk til jeg skal bruke den neste gang. Da bruker jeg star-san og så er den klar til bruk.

Jeg har 1 til 2ss med PBW og fyller den opp med varmt vann og la den stå over natta.Så lar e den stå i vasken mens jeg lar kalt vann renne i den.Så står den til tørkk

Jeg fyller kolben med varmt vann og et par spiseskjeer PBW og setter den på magnetrøreren. Da får jeg vasket både kolben og magneten. Lar den stå en time eller to og surre. Skyller i varmt vann. Ferdig :) Kjører samme prosess før jeg lager starter og etter at jeg har pitchet. Kun star san før bruk. Har ikke hatt problemer med den rutinen så langt.... :)

Bruker en slik børste til å komme til dersom kolben har en for smal åpning til en vanlig oppvaskbørste:
5ca96d7f3ec3f3ea3ea6a9a6838ba08f.jpg

Men er det ikke smart med en liten runde med StarSan for å ta knekken på det meste av organismer som kan vokse og gro mens kolben er stuet vekk? :)
Høres fornuftig ut spør du meg og, men har ikke noen erfaring med det.

Hva med å gønne oppi en blanding av PBV og StarSan? Eller anbefales ikke det?

Men er det ikke smart med en liten runde med StarSan for å ta knekken på det meste av organismer som kan vokse og gro mens kolben er stuet vekk? :)
Jeg har alltid tenkt at med starsan så etterlater du potensielt en tynn film med noe som kan være næring for ulumskheter etter at den desinfiserende effekten er borte. Er på veldig tynn is her.

Men hvis noe er renvasket og tørt skal det vel uansett ikke være mye å vokse og gro på. Det hender jeg bløtlegger plastikkutstyr i starsan før jeg legger det bort, forresten.

Hehe, kanskje ikke [emoji12]
Men er det noen som vet noe om akkkrat disse to?
Er ikke starsan surt og PBW basisk? Da vil man vel i så fall sabotere effekten av begge to.

Jeg har alltid tenkt at med starsan så etterlater du potensielt en tynn film med noe som kan være næring for ulumskheter etter at den desinfiserende effekten er borte.

At Star San er potensiell næring for bakterievekst er vel urimelig

At Star San er potensiell næring for bakterievekst er vel urimelig
Ikke vet jeg. Vi snakker om de restene som evt ligger igjen etter fordamping. Er pH da under 3? Fosforsyre er visstnok næring for gjæra i lav konsentrasjon. Ikke at jeg tror dette har noen betydning. :)

Tilbake
Topp