Marius K. skrev:Noen som har tips på hvordan man på en effektiv måte vasker en erlenmeyerkolbe?
Roger_L skrev:Hvis du vasker den i vaskemaskinen så kan du gjøre som jeg gjør med kokketøyet mitt. Hiv en god klonk med eddik i forvaskbeholderen.
Blir hvit å fin uten klor. Er heller ikke like sterk som klor så tøyet tar ikke skade av det. Hvis du bare koker den, så hiv en god klonk eddik i vannet.
Marius K. skrev:Er farging av meskepose et rent kosmetisk "problem" eller vil det kunne "skade" brygget?
Hvor lenge må man koke om man velger den løsningen?
Roger_L skrev:Marius K. skrev:Er farging av meskepose et rent kosmetisk "problem" eller vil det kunne "skade" brygget?
Hvor lenge må man koke om man velger den løsningen?
fargingen er vell egentlig mest kosmetisk vil jeg tru, så lenge du vasker den godt etter bruk så vil det jo aldri bli noe smak som følger med over ved neste brygging.
Har ikke bleket meskepose før, men som sagt så bruker jeg det på kokketøyet mitt hele tiden, Fikk beskjed om at jeg skulle bruke eddik i stedet for klor siden klor sliter mer på tøyet.
Hvor lenge du må koke aner jeg ikke, prøv deg frem, er jo bare å løfte opp posen litt underveis så ser du jo fort om de er hvitere. må også prøve deg frem med eddik mengde.
Om eddiken vil skade brygget på noen måte vet jeg ikke helt sikkert, men så lenge du skyller posen etter den er kokt så vil jeg ikke tru det er noe rester av hverken smak eller lukt som blir med videre.
jeg prøvde i kveld etter bryggingen og vaske humleposene mine med eddik i forrvasken i vaskemaskinen sammen med såpe. Slik jeg gjør med kokketøyet. de ble helt hvite uten at de luktet noe som helst eddik.
Så siden det funka med de så vil jeg tru det skal funke fint å vaske meskeposen også. sleng den i vaskemaskinen inni en sånn BH pose.
Marius K. skrev:Jeg blir aldri helt kompis med erlenmeyerkolben min.
Satte en gjærstarter til mitt forrige brygg. Etter endt bryggedag fylte jeg kolben med varmt vann og PBW og lot den stå et døgn. Skylte godt dagen etter og lot tørke. Ser ut til at det er noen hvitaktig fleker / striper flere steder på flaska. Litt vanskelig å si om det er på innsiden eller utsiden. Kjørte en ny runde med PBW og varmtvann, brukte flaskebørste og lot stå over natta. Skylte godt og tørket. Vasket også utenpå, men flekkene / stripene er der fortsatt.
Har lagt ved et bilde, men vanskelig å fange med mobilkamera. Man kan se noe av det rett over "2500" merket.
Noen som vet hva dette kommer av? Gjør det noe? Hvordan får jeg det eventuelt vekk?
Hannaas skrev:Marius K. skrev:Jeg blir aldri helt kompis med erlenmeyerkolben min.
Satte en gjærstarter til mitt forrige brygg. Etter endt bryggedag fylte jeg kolben med varmt vann og PBW og lot den stå et døgn. Skylte godt dagen etter og lot tørke. Ser ut til at det er noen hvitaktig fleker / striper flere steder på flaska. Litt vanskelig å si om det er på innsiden eller utsiden. Kjørte en ny runde med PBW og varmtvann, brukte flaskebørste og lot stå over natta. Skylte godt og tørket. Vasket også utenpå, men flekkene / stripene er der fortsatt.
Har lagt ved et bilde, men vanskelig å fange med mobilkamera. Man kan se noe av det rett over "2500" merket.
Noen som vet hva dette kommer av? Gjør det noe? Hvordan får jeg det eventuelt vekk?
En gang da jeg lot kolben stå med PBW litt for lenge krystalliserte det seg litt hvite greier rundt på innsiden av flasken. Jeg antar at det var PBW som var gått ut av løsning, men er ikke sikker. Jeg fikk det i hvert fall ikke av med vann, så jeg prøvde litt eddik (siden det er surt), og det funket fint.
Hannaas skrev:Jeg tror jeg bare helte litt 7% vanlig husholdningseddik i flasken, holdt for åpningen og ristet. Prøv og se.
Hannaas skrev:Jeg tror jeg bare helte litt 7% vanlig husholdningseddik i flasken, holdt for åpningen og ristet. Prøv og se.
Gahr skrev:Pleier å bruke maskinoppvaskmiddel og fylle kolben med vann. La den stå over natta, så er den strøken.
yngve skrev:Gahr skrev:Pleier å bruke maskinoppvaskmiddel og fylle kolben med vann. La den stå over natta, så er den strøken.
Har du gjort dette? eller vasket oppvaskmaskin?
Har noen billige Luminarc rødvinsglass der det kommer hvite striper/flekker/skjolder etter vask. Og de er "umulig" å få vekk. Går ikke med Zalo ihvertfall.
Bruker Sun oppvaskmiddel.
Etter litt googling virker det som det kan være kalkrester...