Vasking og sterilisering av gjæringsfat.

Hei, bare meg igjen med mine tanker som må luftes.

I den siste tiden har jeg uroet meg for at jeg ikke er nøye nok med vaskingen og steriliseringen av gjæringsfatene.
Min prosess er følgende:
Ved endt gjæring skylles karet godt for å få vekk all synlig "gørr" fra gjæringen.
Etter dette vaskes fatene med kaustisk soda. Noen liter med lut, som ristes rundt i fatet. Etter en stund med risting vaskes det med den myke siden av first-price svamper.
Karet skylles grundig for så å tørkes og lagres til neste brygging.

Ved bryggedag skyller jeg først gjæringskaret.
I lokket spruter jeg på med starsan løsning og så hiver jeg i 2-3 liter med starsan løsning og rister dette rundt som en gal mann.
Slik at alle flater kommer i kontakt med løsningen. Starsan løsningen helles ut igjen og lar skummet være igjen.

Deretter fortsetter tapping av vørter and so on.


Er jeg grundig nok? Er det noe jeg bør endre på?
Setter pris på alle innlegg.
 
St.Bjørnar skrev:
Tror du er mer enn nøye nok

Jeg tror det også :)

Det kan være lurt å ikke bruke for mye forkjellige produkt men bytte til noen annet for desinfisering etter en stund fordi bakterier kan bli resistent over lengre tid. Jeg bruker Klorin i blant. Vanligvis bruker jeg starsan og sterkrens.
 
Resistente bakterier vil kun oppstå dersom bakterier overlever en eller flere desinfiseringer. Ser ikke helt for meg at fatene han bruker kan ha noe levende organismer etter to runder med desinfisering i forkant av bryggingen.
Dermed vil jo alle evt. bakterier være knekt og de vil dermed ikke kunne utvikle forsvar mot lut og Star San.
 
Desinfisering tek ikkje knekken på alt. Nokre få småtassar overlever alltid. Sterilisering derimot...
 
Ser fint ut det, Aleksander. Jeg gjør lignende, men steriliserer også samme dag som jeg tapper. Sikkert smør på flesk.
 
Odland skrev:
Ser fint ut det, Aleksander. Jeg gjør lignende, men steriliserer også samme dag som jeg tapper. Sikkert smør på flesk.

Er ikke starsan steriliserende? Da jeg vasker med starsan før jeg heller vørter i på bryggedagen :)
 
Bare ei lita oppklaring om sterilisering og desinfisering:

Desinfisering er å drepe «så godt som alle» mikroorganismer. Dette er det vi gjør som hjemmebryggere.

Sterilisering er å drepe alle mikroorganismer. Med mulig unntak for enkelte varmebehandlinger, er det i praksis umulig å få til for oss.
 
Bare et lite innlegg fra den andre enden av skalaen;  Vi bruker stort sett bare sprit (70 %) til all rens og vask for tiden.  Primærgjæringsfatet vaskes ned med vann og noen ganger en ren oppvaskkost, skylles flere ganger med vann og får så lufttørke en stund, kanskje 30 min.  Deretter skylles alle flatene over med sprit, og lokket settes på.  Neste gang helles spriten ut og brukes til smårensing, gjæringsfatet skylles grundig med friskt vann og så er det rett på...
Mellomgjæringsfat og tappefat skylles bare med kaldt vann og står med sprit mellom bruken. 

Tar gjerne i mot kommentarer om det er noen som mener at dette er for enkelt!...
 
Burde halde plenty, men redd for at den metoden ikkje hadde funka her hjå meg. Litt trasig når bryggaren må kapitulere etter for stort vaskemiddelinntak, og gjæringskara muglar grunna mangel på det same.
 
Skulle tro at når en fjerner organisk materiale som gir næring til bakterievekst og i tillegg desinfiserer, at muligheten for infreksjon fra forrige parti er ektremt liten. Om en i tillegg oppbevarer gjæringskaret tørt så vil mange bakterier dø / ikke og klare å formere seg.

Selv fjerner jeg rester med spyling / mekanisk vask med svamp og vann. Sprayer på StarSan som er blandet på en vanlig sprayflaske. Dermed trenger en ikke å bruke så mye StarSan for det er nok å fukte flatene.

Jeg har på mine 11 brygg til nå ikke hatt infeksjon når jeg har gjort det på denne måten.
Jeg skal prøve å få tatt noen hygieneprøver av gjæringsfatet etter vask når jeg skal sette neste brygg. Jobber innenfor næringsmiddelhygiene og kan nok få tatt noen prøver for å bekrefte at denne prosedyren min og StarSan fungerer tilfredstillende. Tenkte og ta prøve etter vask med vann og svamp, etter StarSan desinfisering og etter karet har lufttørket 2 døgn. Kommer tilbake med resultatet om noen uker om jeg ikke glemmer det da. :sovne:

(På et fat med hveteøl hvor pakningen ikke var tett, måtte jeg dessverre tømme ut, da det stinket og jeg fryktet infeksjon uten at dette er bekreftet)
 
gustavf skrev:
Bare ei lita oppklaring om sterilisering og desinfisering:

Desinfisering er å drepe «så godt som alle» mikroorganismer. Dette er det vi gjør som hjemmebryggere.

Sterilisering er å drepe alle mikroorganismer. Med mulig unntak for enkelte varmebehandlinger, er det i praksis umulig å få til for oss.
Jeg bruker PBW og fyller opp karet med godt varmt vann og lar det stå en liten time, skyller med samme mengde og temp ett par tre ganger etterpå. En stund før vørteren skal oppi, blander jeg starsan og hiver oppi både gjærlås og andre ting vørteren kommer i kontakt med.( de har også fått en runde med PBW) Er dette godt nok? Eller burde jeg bruke klorin i tillegg?
 
Huub skrev:
St.Bjørnar skrev:
Tror du er mer enn nøye nok

Jeg tror det også :)

Det kan være lurt å ikke bruke for mye forkjellige produkt men bytte til noen annet for desinfisering etter en stund fordi bakterier kan bli resistent over lengre tid. Jeg bruker Klorin i blant. Vanligvis bruker jeg starsan og sterkrens.

Bakterier blir ikke resistent mot surfaktanter... Det er derfor helt trygt å bruke kun èn type desinfiseringsmetode på utstyret du bruker.
 
Etter hva Aleksander skriver så er nok han MER enn nøye nok, men jeg begynner å lure på om jeg er nøye nok :jaha:
Jeg skyller ut starsan skummet, Jeg vet du ikke skal være redd for det , men jeg er det alikevell.
 
Tilbake
Topp