Aleksander_B
Dommer
Hei, bare meg igjen med mine tanker som må luftes.
I den siste tiden har jeg uroet meg for at jeg ikke er nøye nok med vaskingen og steriliseringen av gjæringsfatene.
Min prosess er følgende:
Ved endt gjæring skylles karet godt for å få vekk all synlig "gørr" fra gjæringen.
Etter dette vaskes fatene med kaustisk soda. Noen liter med lut, som ristes rundt i fatet. Etter en stund med risting vaskes det med den myke siden av first-price svamper.
Karet skylles grundig for så å tørkes og lagres til neste brygging.
Ved bryggedag skyller jeg først gjæringskaret.
I lokket spruter jeg på med starsan løsning og så hiver jeg i 2-3 liter med starsan løsning og rister dette rundt som en gal mann.
Slik at alle flater kommer i kontakt med løsningen. Starsan løsningen helles ut igjen og lar skummet være igjen.
Deretter fortsetter tapping av vørter and so on.
Er jeg grundig nok? Er det noe jeg bør endre på?
Setter pris på alle innlegg.
I den siste tiden har jeg uroet meg for at jeg ikke er nøye nok med vaskingen og steriliseringen av gjæringsfatene.
Min prosess er følgende:
Ved endt gjæring skylles karet godt for å få vekk all synlig "gørr" fra gjæringen.
Etter dette vaskes fatene med kaustisk soda. Noen liter med lut, som ristes rundt i fatet. Etter en stund med risting vaskes det med den myke siden av first-price svamper.
Karet skylles grundig for så å tørkes og lagres til neste brygging.
Ved bryggedag skyller jeg først gjæringskaret.
I lokket spruter jeg på med starsan løsning og så hiver jeg i 2-3 liter med starsan løsning og rister dette rundt som en gal mann.
Slik at alle flater kommer i kontakt med løsningen. Starsan løsningen helles ut igjen og lar skummet være igjen.
Deretter fortsetter tapping av vørter and so on.
Er jeg grundig nok? Er det noe jeg bør endre på?
Setter pris på alle innlegg.