våtkverning av malt

Ser at Sierra Nevada kverner "fuktet" malt for å ikke ødelegge så store deler av kornets skall. Er det bare å bruke en sprayflaske og fukte kornet litt og la det ligge en halvtime før man kverner? Man risikerer ikke bolledeig rundt valsene? Noen som har prøvd? :)
 
Hvis du søker på :Kondisjonering, så kommer det opp litt info..
Så lenge du bare sprayer litt vann i malten, så unngår du bolledeig. Og mer hele kornskall i følge de som er frelst.
 
Jeg kondisjonerer malten før kverning, ca 2 dl vann til 7 kg malt. Sprayflaske fungerer fint, og rører med ei sleiv i kassen med malt. Har nå stilt mølla på ca 1 mm, men kan sikkert justere den inn litt til. Brygger med en BB30, og sist jeg brygget, gikk sirkuleringen som en drøm. Ikke la malten stå for lenge før du kverner, det holder med at skallet blir mykt før du kjører malten igjennom mølla. Du kjenner det på malten, både når det er nok vann, og når du kan starte kjøre den igjennom mølla.
 
Ser at MM leveres med eller uten rustfritt stål i rullene. Dere som våtkverner: har dere rustfri kvern?
 
EspenL skrev:
Ser at MM leveres med eller uten rustfritt stål i rullene. Dere som våtkverner: har dere rustfri kvern?

Nei, børster av valsene så godt det lar seg gjøre, og setter den til lufttørk.

En annen ting med kondisjonering av malt, det blir veldig lite støv under kverning av malten.
 
En annen ting med kondisjonering av malt, det blir veldig lite støv under kverning av malten.
[/quote]

Bare det er en god grunn til å prøve det..
En gang jeg kvernet ganske mye amlt, så må jeg ha pustet inn en del støv.. Hodepinen og feberen som fulgte, var ikke mye behagelig..
 
Bernts skrev:
En annen ting med kondisjonering av malt, det blir veldig lite støv under kverning av malten.

Bare det er en god grunn til å prøve det..
En gang jeg kvernet ganske mye amlt, så må jeg ha pustet inn en del støv.. Hodepinen og feberen som fulgte, var ikke mye behagelig..
[/quote]
Det har jeg å gjort...  Satte i badekaret med nesten kokende vann og frøys ;-)
 
Tilbake
Topp