Vedr. Corneliusfat.

gus

Norbrygg-medlem
Hallo øl elskere.
Jeg har holdt på med ølbrygging en stund. Så langt med flasker, men begynner å bli lei alt arbeidet med vaskingen av disse.
Har gått til innkjøp av Corneliusfat, samt kullsyreflaske med regulator etc. Det som er problemet, er hvordan jeg gjør følgende:
1. Hvordan rengjøre fat?
2. Hvordan tilføre kullsyre fra flaske, etter at ølet er på plass i fatet?
3. Hvordan lagre på fat, etter at kullsyre er tilført?
4. Hvordan tappe fra fat? Trykk etc.
Er det noen steder jeg kan få lettfattelig info om dette, bortsett fra i Moderne hjemmebrygging?
Har en Christmas Ale fra " Gahr Edition " til gjæring, som jeg tenkte få over på fat, slik at den kan stå å kose seg frem til jul.
Hadde vært takknemlig om noen av dere med erfaring,  kunne ta seg bryet med å utrede litt om dette?  :help:

1. Fyll fatet 1/4 med ca 50 °C varmt vann og en dasj oppvaskmaskinmiddel. rull fatet frem og tilbake til all gørra har løsna. blås ut via en picnic slange, så du får renset stigrøret innvendig. skyll så godt med vann og gjenta overnevnte prosedyre med star san.

Craigtube eller hva han heter på youtube har i hverfall en step by step serie om vasking og sikkert bruk av fat

nordtvedt skrev:
1. Fyll fatet 1/4 med ca 50 °C varmt vann og en dasj oppvaskmaskinmiddel. rull fatet frem og tilbake til all gørra har løsna. blås ut via en picnic slange, så du får renset stigrøret innvendig. skyll så godt med vann og gjenta overnevnte prosedyre med star san.

Dette funker bra :)

1. Bruk Kaustisk soda. Hell oppi litt, fyll på med varmt vann, ta på lokket & rist fatet, skyll med rikelige mengder vann. Kjør den siste skyllingen ut vha. picnic-faucet el. lign.
2. Sett CO2-beholderen på 2.5 PSI i 2 døgn i kjølseksap. Da har du som regel perfekt karbonert øl etter ca. 3 dager.
3. Avhengig av hvilken øltype; Sett fatet i en kjeller som holder ca. 10-15 grader i 2-4 uker. Er det snakk om lager-øl; Sett fatet i kjøleskap i 3-6 uker.
4. Slipp ut alt trykk av det ferdig karbonerte ølet. Brukt lavt trykk for å tappe; Ca. 0.5 PSI

Erlendso skrev:
1. Bruk Kaustisk soda. Hell oppi litt, fyll på med varmt vann, ta på lokket & rist fatet, skyll med rikelige mengder vann. Kjør den siste skyllingen ut vha. picnic-faucet el. lign.

Husk nå inderlig å ha vannet oppi før sodaen, så slipper du en potensiell enorm varmeutvikling.

Helge T skrev:
Erlendso skrev:

Husk nå inderlig å ha vannet oppi før sodaen, så slipper du en potensiell enorm varmeutvikling.

Det får man uansett når varmt vann møter kaustisk soda. Rustfritt stål skal tåle det.

Husker ikke helt hva det var jeg skulle for noen år siden, men det var noe brygge-relatert.
Hadde en plastkopp med varmt vann og oppi her helte jeg kaustisk soda. Koppen smeltet i hånda på meg. Hadde kaldt vann i nærheten, så det gikk bra. Men ikke det smarteste jeg har gjort nei.

Erlendso skrev:
2. Sett CO₂-beholderen på 2.5 PSI i 2 døgn i kjølseksap. Da har du som regel perfekt karbonert øl etter ca. 3 dager.
3. Avhengig av hvilken øltype; Sett fatet i en kjeller som holder ca. 10-15 grader i 2-4 uker. Er det snakk om lager-øl; Sett fatet i kjøleskap i 3-6 uker.
4. Slipp ut alt trykk av det ferdig karbonerte ølet. Brukt lavt trykk for å tappe; Ca. 0.5 PSI

Litt lavt trykk kanskje? Du mener vel bar... ;-)

Erlendso skrev:
Helge T skrev:
Erlendso skrev:

Det får man uansett når varmt vann møter kaustisk soda. Rustfritt stål skal tåle det.

Husker ikke helt hva det var jeg skulle for noen år siden, men det var noe brygge-relatert.
Hadde en plastkopp med varmt vann og oppi her helte jeg kaustisk soda. Koppen smeltet i hånda på meg. Hadde kaldt vann i nærheten, så det gikk bra. Men ikke det smarteste jeg har gjort nei.

Man unngår at sodaen klumper seg sammen, og da blir ikke temperaturen. Vet at corneliusfatet fint tåler det, men greit å huske slik at man plutselig ikke herper plastballongen sin. Som jeg gjorde.

RasKa skrev:
Erlendso skrev:
2. Sett CO₂-beholderen på 2.5 PSI i 2 døgn i kjølseksap. Da har du som regel perfekt karbonert øl etter ca. 3 dager.

Litt lavt trykk kanskje? Du mener vel bar... ;-)

Jepp! ;-)

Husk verneutstyr når du håndterer kaustisk soda. Jeg har sett stygge brannskader i ansiktet etter uforsiktig bruk og får du det i øynene kan du bli blind.

Etter min mening er kaustik soda totalt "overkill".
Krystallsoda er da mye enlere å bruke, ufarlig (i forhold til kaustiksoda i alle fall) og gjør jobben.
En skulle ikke trenge masse verneutstyr for å brygge øl!!  :noway:

Er det noe poeng å skru løs ventilene (co2 inn / øl ut) på fatet og rengjøre disse? Har akkurat mottatt 4 fat fra Lundteknikk i Danmark. Fatene er renovert og var faktisk trykksatt da jeg mottok dem.

Trond.A skrev:
Etter min mening er kaustik soda totalt "overkill".
Krystallsoda er da mye enlere å bruke, ufarlig (i forhold til kaustiksoda i alle fall) og gjør jobben.
En skulle ikke trenge masse verneutstyr for å brygge øl!!  :noway:
Kunne ikke vært mer enig. Uforståelig at kaustisk soda og plumbo i det hele tatt er tillatt solgt til privatpersoner. En rekke meget stygge uhell hvert eneste år.
f.eks sist uke:
http://www.an.no/nyheter/article6495493.ece

Er en stygg sak med disse midla her å http://www.oa.no/nyheter/article6475583.ece bruker bare zalo, yes oppvaskmaskin middel og krystall soda til rengjøring, PBW en gang nå å da men den litt dyr i bruk synes jeg. Ikke vært plaget med infeksjoner eller usmak enda.
Når det gjelder fat så plukker jeg de fraverandre når de er nyinnkjøpte, legger alle deler i sterk blanding med Yes tablett, men etter egen bruk så fyller jeg dem bare opp med vann og vaskemiddel, spruter litt ut gjennom øl og CO2 kobling og sikkerhetsventil, lar de stå i en times tid, tømmer ut og skyller godt, husk å trykkstett og sprut reint vann gjennom alle ventiler. Demonteringer vil jo gi mere slitasje på pakninger og ventiler. Skal man demontere er det lurt å ha ekstra O-ringer på lur.

Tilbake
Topp