Vekt

Jeg har vurdert den en stund, men hver gang jeg leser om den ser det ut til at den ikke fungerer optimalt når man ikke overfører under trykk. Jeg karbonerer aldri ølet mitt i all rounderen og dermed et det ingen trykk i hverken fat eller all rounder.

Jeg vil anta, etter flere videoer, at dersom jeg ikke bruker trykk så får ikke ballen låst seg mot stopperen og dermed renner det ut nok øl til at det blir grisete? Hva gjør du?
Jeg har brukt denne en god stund og synes den fungerer utmerket. Jeg fyller riktignok ikke fra gjærkar men bruker denne når jeg overfører fra 30L bryggerifat som jeg karbonerer og modner på til korneliusfat.
Jeg kan dog ikke se at det der skulle være noe problem å overføre fra gjæringstank. Det jeg har gjort på min er å sette inn en kuleventil mellom ball lock og flowstopper så jeg kan strupe litt der og på den måten skape et lite mottrykk. I mitt tilfelle reduserer dette skumming når jeg overfører ferdigkarbonert øl.

Det som stopper flow på denne er øl som får silikonballen til å flyte opp og stenge.
 
Jeg tenkte også bare å benytte selvfall fra bunnen av gjæringstanken. Det gir lite/ingen skum i fatet og da må det vel fylles opp før ventilen låser.

Kan selvsagt tappe av litt etterpå, men da må det blåses inn co2 gjennom ølet for å danne headspace. Virker ikke helt ideelt?
Jeg bruker CO2(inn på all rounder når jeg overfører til fat, de eneste gjæringstankene jeg bruker) så jeg benytter meg ikke av trykk ved fall, men jeg har sett flere videoer av flow stopperen og det blir ganske mye søl når det ikke er mottrykk.

Jeg hadde uansett planer om å tappe av FG prøve + 4dl fra fatet i etterkant så jeg vet at det ikke står øl over det lille røret til gassiden, så det er grei skuring, bare flytte gass til inn og kran på ut :)

Om du ikke har CO2 i ølet i det hele tatt, må du jo bruke CO2 når du overfører? Jeg har aldri vurdert ikke å overføre med CO2.
Jaja, bruker alltid CO2 til å overføre fra all rounder, men det gjør de videoene jeg har sett også, men mottrykk bruker jeg ikke med mindre ølet er ferdig karbonert, noe jeg gjorde 1 gang og sluttet med det. Og i de videoene hvor det ikke brukes mottrykk så kommer det i alle fall 1-2dl øl ut før det blir nok trykk til å holde den lille ballen tett.

Jeg har brukt denne en god stund og synes den fungerer utmerket. Jeg fyller riktignok ikke fra gjærkar men bruker denne når jeg overfører fra 30L bryggerifat som jeg karbonerer og modner på til korneliusfat.
Jeg kan dog ikke se at det der skulle være noe problem å overføre fra gjæringstank. Det jeg har gjort på min er å sette inn en kuleventil mellom ball lock og flowstopper så jeg kan strupe litt der og på den måten skape et lite mottrykk. I mitt tilfelle reduserer dette skumming når jeg overfører ferdigkarbonert øl.

Det som stopper flow på denne er øl som får silikonballen til å flyte opp og stenge.
Selvfølgelig, jeg forstår mekanismen, og med mottrykk vil den selvfølgelig gjøre jobben sin, det har jeg sett på videoene også. Derimot ser det ut til at om man bare setter nok trykk på en all rounder til å flytte ølet fra tank til fat så går det fort 5-8 sekunder før det er høyt nok trykk til at kulen faktisk tetter, det blir for mye gris for at jeg ser verdien i å endre hvordan jeg allerede gjør det :)

Det med en liten kuleventil etter stopperen har jeg også sett, men igjen, jeg vurderer dette for å forenkle metoden jeg allerede gjør det på :)

Dette er hva jeg gjerne vil unngå.
 
Jaja, bruker alltid CO2 til å overføre fra all rounder, men det gjør de videoene jeg har sett også, men mottrykk bruker jeg ikke med mindre ølet er ferdig karbonert, noe jeg gjorde 1 gang og sluttet med det. Og i de videoene hvor det ikke brukes mottrykk så kommer det i alle fall 1-2dl øl ut før det blir nok trykk til å holde den lille ballen tett.
Jeg burde ha lagt til at jeg setter en spunding-ventil med 0,1 bars trykk i enden/toppen av flow-stopperen, slik at jeg fyller med mottrykk.
 
Jeg burde ha lagt til at jeg setter en spunding-ventil med 0,1 bars trykk i enden/toppen av flow-stopperen, slik at jeg fyller med mottrykk.
Da er jeg med, får tygge på det litt å vurdere om det er verdt å endre på dagens metode, takk for å dele erfaringene dere har med flow stopperen alle sammen :)
 
Hvorfor så avansert?

Jeg mottrykksfyller også fatene, men drar litt i sikkerhetsventilen nå og da når fyllefarten går ned, til det på slutten kommer en liten sprut ut sikkerhetsventilen - da er fatet fullt :p
 
Hvorfor så avansert?

Jeg mottrykksfyller også fatene, men drar litt i sikkerhetsventilen nå og da når fyllefarten går ned, til det på slutten kommer en liten sprut ut sikkerhetsventilen - da er fatet fullt :p
Jeg har vegg til vegg teppe i "bryggerommet", men det er den samme metoden jeg bruker selv :)
 
For å svare på det gamle opprinnelige problemet, en annen type løsning er jo å se på en eller annen type kontakt som trigger når ølnivået er over noe forhåndsinnstilt.
 
Om du ikke har CO2 i ølet i det hele tatt, må du jo bruke CO2 når du overfører? Jeg har aldri vurdert ikke å overføre med CO2.
Jeg fyller med lukket overføring og selvfall. Fatet er purget fra gjæringskaret og deretter føres co2 fra fatet til gjæringskarret under fylling.

Jeg har alltid stoppet under co2 røret, men det er kanskje ikke nødvendig?
 
Jeg fyller med lukket overføring og selvfall. Fatet er purget fra gjæringskaret og deretter føres co2 fra fatet til gjæringskarret under fylling.

Jeg har alltid stoppet under co2 røret, men det er kanskje ikke nødvendig?
Det er ikke noe problem å fylle helt opp annet enn at du risikerer å få tilbakeslag av øl opp i co2-slangen hvis det er høyere trykk i fatet enn på regulatoren.
 
Jeg fyller med lukket overføring og selvfall. Fatet er purget fra gjæringskaret og deretter føres co2 fra fatet til gjæringskarret under fylling.

Jeg har alltid stoppet under co2 røret, men det er kanskje ikke nødvendig?
Øl stiger opp CO2-slangen til det når samme nivå som ølet i gjæringstanken, dermed er det i likevekt. Null søl, intet overforbruk av CO2.
Vil man unngå at fatet er fylt opp til CO2 røret, kan man tilte fatet litt mot CO2-røret, (som foreslått over).
 
Tilbake
Topp