Veldig gjærsmak av WLP001

Hei!

Har brukt WLP001 i en golden ale som har stått til gjæring i 10 dager nå. Det er en veldig markant gjærsmak i ølet, som nesten er i grenseland til å være litt sur. Hva kan ha gått galt her?
 
Sannsynligvis er ingenting galt. Usmaker på dette tidspunktet er helt normalt. Vent til det har gått 14 dager før du tapper ølet så er du på den sikre siden. Selve gjæringen er nok ferdig, men gjæren må få tid til å ta opp igjen noen avfallsstoffer som kan gi usmaker. Du har fortsatt noen uker med tålmodighet foran deg før ølet er ferdig. Lykke til! :)
 
Per Øyvind skrev:
Sannsynligvis er ingenting galt. Usmaker på dette tidspunktet er helt normalt. Vent til det har gått 14 dager før du tapper ølet så er du på den sikre siden. Selve gjæringen er nok ferdig, men gjæren må få tid til å ta opp igjen noen avfallsstoffer som kan gi usmaker. Du har fortsatt noen uker med tålmodighet foran deg før ølet er ferdig. Lykke til! :)

+1
 
Takk for kjapt og betryggende svar!  :) Da blir det flasking på Tirsdag, og håp om at det blir bra!
Neste prosjekt blir en Amber ale, gleder meg!
 
Kan også være at du har fått med litt av krausen. Det smaker veldig bittert.
 
SundbØL skrev:
Takk for kjapt og betryggende svar!  :) Da blir det flasking på Tirsdag, og håp om at det blir bra!
Neste prosjekt blir en Amber ale, gleder meg!

Husk å måle brygget med et par dagers mellomrom før du flasker  ;) Da er du sikker på at brygget er gjæret ut.

Ølet forandrer karakter ekstremt i starten, så jeg ville ikke ha bekymret meg nevneverdig. Husk på at det fortsatt kan være endel gjær i suspansjon  :)
 
Gjærsmaken var mer tilstede i går kveld enn den er nå, så håper den forsvinner mer til flasking. FG har vært stabil på 1.010 i mange dager nå.
 
Ja, om FG har vært stabil i flere dager, har ihvertfall gjæren gjort det den kan gjøre. La den få de tre-fire ekstra dagene for å rydde opp etter seg, og tapp den på flasker i trygg forvissing om at du har et svært drikkbart øl om noen uker!!  :yes:
 
Tilbake
Topp