Veldig høy FG, hva kan være grunnen?

Faren min brygget en pale ale for 3,5 uker siden. Den endte på 60 i OG, men en FG på 30 (før sukkerlaken) når han tappet den i dag.

Malten ble visst mesket på 70-72 grader den første halvtimen. Det har nok en påvirkning, men kan det være hele forklaringen?

Det ble brukt 1pk usikker 05 gjær.

Gjæringstemp 19-20 grader.

Hva tror dere?

Hilsen
Skjalg
 
Hva var volumet?
Kan jo være for lite gjær. Eller for lite oksygen i kombinasjon med den høye meske temperaturen.
 
Ca 20 liter. Så det skal være nok gjær.

Tenker at det er mesketemperaturen som gjør det, men synes at den ble veldig høy.
 
Det er målt med hydrometer. Så det er dessverre ikke det. Blir interessant å smake i påsken :-S
 
Ca 20 liter. Så det skal være nok gjær.

Tenker at det er mesketemperaturen som gjør det, men synes at den ble veldig høy.

1 pakke gjær er i grenseland til 20ltr, til sammenligning bruker jeg mellom 4-5 pakker us-05 pr 50ltr Avhengig av OG såklart.

sjekk hva tilsvarende brygg med fersk gjær krever i antall celler i brewersfriend om du ikke stoler på hva jeg mener, her er det ingen tvil, OG 1.060 er en del å jobbe for en pakke gjær.

Viktigste er uansett det med rehydrering av gjæra, særlig når mann først har så lite gjær, rehydreringen sørger for at fleste mulig celler i pakken overlever, og fortsette den gide trenden med å pitche i så nært lik temp og for all del, oksygenering spiller også en rolle med lite gjær.

72c har nok en del med det å gjøre, uten malt oppskriften er dette litt synsing fra alle hold og vinkler. Men 72 grader utvikler i mesken mer komplekse sukkerkjeder, gjæra tar for seg de simple kjedene først, så tar den tar for seg de komplekse kjedene. Gjæra kan spise en del komplekse sukkerkjeder, men er det lite gjær og mye komplekse sukker kjeder resulterer dette i ett søtt øl okke som.

Dette kan jo bli godt likevel :)

Og ja, jeg vet alle produsentene av disse settene påstår at en pakke tørrgjær er nok pr 20ltr 1.060 etc, dette er gitt optimale forhold på alt det overnevnte ifh til gjæra og oppgitte mesketemp mål osv.

Det er alltid litt flisespikking for å gi gjæra best mulige forhold til å gjøre jobben sin.

Men hjelper du gjæra med å hjelpe deg, og bruker mann nok gjær så blir det god øl! :)

Lykke til.
 
Tilbake
Topp