ventilasjonsrør

Jani

Norbrygg-medlem
Hei

I går prøvde jeg meg med et slikt blankt ventilasjonsrør til å feste i toppen av bryggeriet.

Etter en liten stund med koking gikk jeg ned for å sjekke og med en gang jeg kom inn i kjelleren kjente jeg en meget spesiell lukt. Det var tydelig at lukten kom fra dette røret som sikkert var 100 grader varmt. Syns også at det er en litt spesiell lukt fra gjærinsdunken nå som jeg ikke har kjent tidligere. Så jeg lurer jo på om dette kan ha sammenheng med kondens fra røret som rant ned igjen i vørteren.

Trodde slike rør var ganske vanlige å bruke. Finnes det flere typer av disse i forskjellig materiale? Der kun enkelte av disse kan brukes?
 
Ventilasjonsrør er så mangt og du får dei vel i rustfritt stål også om du har god råd. Om du tenkjer på eit slikt rør du kan "trekkja ut" er dei ofte av aluminium og neppe noko problem med mindre det då er noko på innsida av dei frå produksjon. Om du tenkjer på dei stive røra så er dei ofte av blekk som er galvanisert (altså sinkbelagt). Så fins det også stive rør i plastmaterialer og du finn slike i mjuke plastmaterialer (dei har ein streng i seg og har vel ein tendens til å utvida seg sjølv).

Eg trur for min del at det er greit å unngå at kondensen kjem tilbake i vørteren - iallefall i rør av plasttypar som ikkje er laga for varme næringsmidlar og kanskje heller ikkje av galvaniserte rør.
 
Tilbake
Topp