ventilmakkverk...

Just bestilt en Iwaki etter pålegg fra kona, etter 30 brygg så hun først nå at det foregår løfting av digre gryter med varmt/kokende vann. Tenker jeg skal slippe unna med èn pumpe.
Tenker å mekke en liten koblingssak som alle kjeler og kar går gjennom inn til pumpa, så flytter jeg bare èn slange under brygging, altså pumpe-ut.

Er det noen åpenbare ulemper med metoden? blir 12mm silikonslanger, så det er vel 1/2" kraner som gjelder?

Vedlegg

• rørkart.jpg
    rørkart.jpg
    99,6 KB · Sett: 516
runarstock skrev:
Er det noen åpenbare ulemper med metoden? blir 12mm silikonslanger, så det er vel 1/2" kraner som gjelder?

Ja 12 mm eller 13 mm silikonslange (innvendig) er grei dimensjon.  Nå er det forsåvidt ikkje kranen som bestemmer dette men den nippelen du festar slangen til som igjen er kopla til kranen eller i ditt tilfelle blir det vel kanskje til ei hurtigkobling (eller ein slangenippel som er kobla til ei hurtigkobling).

Og 1/2" kraner er det mest vanlege i bryggeri av vanleg størrelse.  Mange brukar både norske og amerikanske rørdelar og då er 1/2" ein grei dimensjon.  (og forsåvidt 3/4")

Husk slangeklemmer - då minskar du faren for søl.

katla skrev:
runarstock skrev:

Ja 12 mm eller 13 mm silikonslange (innvendig) er grei dimensjon.   Nå er det forsåvidt ikkje kranen som bestemmer dette men den nippelen du festar slangen til som igjen er kopla til kranen eller i ditt tilfelle blir det vel kanskje til ei hurtigkobling (eller ein slangenippel som er kobla til ei hurtigkobling).

Og 1/2" kraner er det mest vanlege i bryggeri av vanleg størrelse.  Mange brukar både norske og amerikanske rørdelar og då er 1/2" ein grei dimensjon.  (og forsåvidt 3/4")

Husk slangeklemmer - då minskar du faren for søl.

Det blir kulekraner med klemringskobling og en stump 12mm rør jeg trer slangen på. Billig og enkelt :)

Da var makkverket ferdigbygget, håper flowen er tilstrekkelig og jeg ikke blir forbannet, for dette kostet utrolig nok 1100kr...

Vedlegg

• CAM00233.jpg
    CAM00233.jpg
    1,3 MB · Sett: 295
runarstock skrev:
Da var makkverket ferdigbygget, håper flowen er tilstrekkelig og jeg ikke blir forbannet, for dette kostet utrolig nok 1100kr...

Og dersom det ikke fungerer, kan du trøste deg med at mange av oss har adskillig dyrere prosjekter i skuffen med ubrukelig bryggeutstyr.

gustavf skrev:
runarstock skrev:

Og dersom det ikke fungerer, kan du trøste deg med at mange av oss har adskillig dyrere prosjekter i skuffen med ubrukelig bryggeutstyr.

Skal prøve å finne trøt i det, men det kan nok bli vanskelig :)

gustavf skrev:
runarstock skrev:

:)

Tilbake
Topp