Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

Det blir vel eventuelt Ron Pattinson som har rett, ikke jeg... Jeg bare gjengir hva han har sagt jeg :D

Uansett så synes jeg Noonan har gjort en god jobb med boken, men jeg synes kanskje den virker litt som den er vinklet mot det han (og det Amerikanske markedet) vil at Skotsk ale skal være. Han og Pattinson har brukt de samme Skotske bryggeloggene som kilde men har kommet frem til to helt forskjellige konklusjoner. Og basert på de oppskriftene Pattinson har postet fra disse bryggeloggene så ser jeg ikke helt hvordan Noonan kunne mene at "Bitterness and hoppiness were not dominant factors in Scotch and Scottish ales of the last century, nor are they today".

På Caledonian som Noonan besøkte i forbindelse med skrivingen av boka så brygget de jo til og med på den tiden han var der relativt velhumlede øl... I "The real ale drinkers almanac" av Roger Protz fra 1991 så er de ølene Caledonian er oppført med brygget til 28-30 IBU(70 Shilling), 34-36 IBU(IPA, Porter, 80 Shilling), 50-52 IBU(Golden Promise), 48-50 IBU(Merman XXX) og 62-64 IBU(Strong Ale).

Dette er godt og vel på høyde med og ofte en del høyere IBU enn hva Engelske øl er oppført med i samme bok. (Det skal også sies at flere andre Skotske bryggerier som er oppført i samme bok er mer beskjedne og ligger en del lavere i IBU på tilsvarende øl...). Alikevel så står Noonan fast ved at det bruktes lite humle i Skotske øl. Og BJCP holder fremdeles fast ved det den dag i dag til tross for overveldende mengder med informasjon om det motsatte...

I Dr. John Harrison's bok "Old British beers and how to make them" har han også en god del oppskrifter fra Skotske og Engelske bryggerier fra 1800 tallet hvor det er ganske tydelig at det var liten forskjell i mengde humle brukt i Engelske og Skotske øl. Ron Pattinson har som sagt tidligere også mye info som bekrefter dette og har også skrevet en del om dette på side 123-129 i boken "The home brewer's guide to vintage beer". Ølhistoriker Martyn Cornell har også skrevet litt om Skotsk øl på 1800 tallet i boka "Beer: The Story of The Pint" om man er interessert i temaet...

Når alt kommer til alt så har vel både Noonan og Pattinson litt rett begge to avhenging av hvordan man vil vinkle det og hva man bruker/hva man utelater av den historiske informasjonen som er tilgjengelig. Man kan vel kanskje brygge både en humlerik og en humlefattig Skotsk øl og fremdeles ha to historisk korrekte Skotske øl. En humlerik 1800-talls Skotsk øl og en humlefattig moderne Skotsk øl... :)
 
Sist redigert:
Episode 15 er servert! Sammen med Guru Gahr dykker vi i belgiske klosterøl og brygger dubbel. Jan Egil's Ølblogg stikker også innom.

Vil du få ølet ditt vurdert av Gahr Smith-Gahrsen? Vi utlyser en liten bryggekonkurranse, der Gahr vurderer innsendte øl og sponsorene våre bidrar med premier. Frist er 15.september 2016. Påmelding og info; send mail til vestkast@gmail.com

Minner om denne bryggekonkurransen:

Det konkureres i klassene
*10 B Lys sterk belgisk ale
*11 A Belgisk dubbel
*11 B Mørk sterk belgisk ale

Det kåres 1 vinner i hver klasse, i tillegg til 1 ”Best In Show”.

*Frist: 15. september 2016

Innsendte bidrag vurderes av Gahr Smith-Gahrsen (7Fjell), Birger Storås (Vestbrygg), Rolv Bergesen (Vestkast) og en eller flere Norbryggsertifiserte dommere.

Premier fra Vestkast sine sponsorer.

Send en mail til vestkast@gmail.com for påmelding og flere oppysninger.
 
Episode 17 er servert! Denne gang handler det om humle, og vi har med oss Stan Hieronymus, forfatter av viktige ølbøker som "Brew like a monk", "Brewing with wheat" og ikke minst bibelen "For the love of hops".
Sponset av Vestbrygg.no og Pingvinen, redigert i Spacekraft Studio. Denne episoden er laget av Rolv Bergesen.

På Itunes eller her: http://spacekraft.no/vestkast/

Lik oss på Facebook og følg oss på Twitter!
 
Der kom jaggu episode 18 også! Bryggerpresentasjoner 5 & 6. Christoffer Krzywinski fra Bergens ferskeste og minste bryggeri (Ekangesmuget) snakker om sitt analoge bryggverk og oppskriften på burgerøl, Jan Tore Oskal (Aja Bryggeri) snakker om sin pasjon for belgisk øl og belgisk gjær.

Sponset av Vestbrygg og Pingvinen, innspilt og redigert i Spacekraft studio, episoden er laget av Rolv Bergesen.
 
Der kom jaggu episode 18 også! Bryggerpresentasjoner 5 & 6. Christoffer Krzywinski fra Bergens ferskeste og minste bryggeri (Ekangesmuget) snakker om sitt analoge bryggverk og oppskriften på burgerøl, Jan Tore Oskal (Aja Bryggeri) snakker om sin pasjon for belgisk øl og belgisk gjær.

Sponset av Vestbrygg og Pingvinen, innspilt og redigert i Spacekraft studio, episoden er laget av Rolv Bergesen.

Har du lyst til å prøve deg på Ekangersmugets "Burger Bajer", spesialdesignet for å matche din favorittburger? Her er oppskriften:
80% Maris Otter, 18% Crystal 60L, 2% brunt sukker. Singel Infusion, 67 grader. 60 min kok.
60 min: Cascade 10 IBU. 30 min: Cascade og Chinook 20 IBU. 5 min: Cascade 2g/l.
OG ca 1.050, FG ca 1.012. Gjær WLP001 (event. US-05). 19 grader. Enkelt & greit!
 
Episode 19 er lagt ut! Det serveres et langt intervju med bokaktuelle, engasjerende og kunnskapsrike Lars Marius Garshol, om bl.a. gårdsøl, tradisjonbrygging og kveik. Siste halvdel av denne episoden er et opptak av foredraget Lars Marius holdt under Bergen Ølfestival 2016, med tittelen "Gjærens Historie".
Veskast er sponset av Vestbrygg.no og Pingvinen. Spacekraft står for teknikken, og denne episoden er laget av Rolv All Grain Bergesen.

Du finner oss på Itunes eller her: http://spacekraft.no/vestkast
 
Har ikke fått hørt episoden ennå, men begge hadde svært interesante foredrag på Bergen Ølfestival. Råøl/kveik er notert på listen over ting som må brygges.
 
Har ikke fått hørt den ennå, men er fylt av et behov for å erklære en stor takk for Vestkast generelt. Vi som flasker ølet vårt, har rik anledning til å lytte, og du rekker et par episoder på godt over hundre liter, spredt på flere brygg.

Jeg er ikke særlig glad i sterkt belgisk øl, men nå har jeg, etter å ha hørt på Gahr, fått en voldom lyst til å brygge en dubbel:). Vet ikke om jeg tør høre på den siste episoden nå:p. Hvor skal dette ende? Egentlig skulle jeg helst ha brygget en robust porter.
 
Enig! Den hittil klart beste episoden. (Selv om jeg har hørt episoden om gjær fire ganger) Norges desidert beste podcast om øl.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp