Vil du brygge på Ringnes?

Martin E skrev:
Når og hvor kommer resultater fra denne konkurransen?

Jeg har fått beskjed om at Ringnes trenger litt tid på å diskutere med alle som er involvert internt før de kan offentliggjøre. Sannsynligvis blir det tidlig i mars.
 
GustavF skrev:
Martin E skrev:
Når og hvor kommer resultater fra denne konkurransen?

Jeg har fått beskjed om at Ringnes trenger litt tid på å diskutere med alle som er involvert internt før de kan offentliggjøre. Sannsynligvis blir det tidlig i mars.

Nå er det tidlig i mars  ;D
 
Martin E skrev:
Kan det stemme at vinnerølet har FG 1.034? Høres veldig høyt ut... Gratulerer til vinnerne!

Takker!

Ja, det stemmer nok. Det kan nok se høyt ut, men det går bra sålenge lite av dette restsukkeret er gjærbart. Såvidt jeg husker lå juleølet vårt på hele 1042 i FG. Knepet er å bruke høy mesketemperatur og malt som gir mye ikke-gjært sukker, for komplekse sukkerarter smaker AFAIK mindre søtt enn de enklere. I stedet gir de mer fylde enn de gir sødme i forhold til de enkle sukkerartene. Derfor fungerer det sålenge man har høy utgjæring av de enkle/gjærbare sukkerartene. Patentmalt gir lite fylde - i hvert fall i de kvanta man må begrense seg til, derfor er det de mellommørke maltslagene man må sikte på, sånn rundt 50-300 EBC, for det er der man finner fylden og alle de komplekse aromaene.

F.eks er en Samiclaus nesten kvalmende søt, men den ligger på 14% abv og utgjæringen har trolig stoppet opp pga alkoholstyrke. Vårt øl ligger på rundt 7% og har relativ høy utgjæring i kombinasjon med mye ikke-gjærbart restsukker, slik at det blir fyldig munnfølelse, men uten den sukkersødmen som lett blir for søt.

Det blir en litt luksuriøs omgang med råvarer, men man får det igjen på smaken.
 
Gode vurderinger Anders. Gratulerer!

(Jeg synes det burde være en trøstepremie til høyest plasserte lagerøl, siden det er en baltisk porterkonkurranse. Sa han helt uselvisk.)
 
Jeg har også fått beskjed om at det skal finnes laboratorieanalyser av de 10 beste ølene, som vi håper å få fatt i og legge ut.

(Og like uselvisk som Martin, synes jeg at andreplassen også burde fått trøstepremie.)
 
Gratulerer!

Veldig fint dokument med oppskrifter, kjekt å kunne se gjennom for inspirasjon. Vil det bli publisert bedømmingsnotater også?
 
GustavF skrev:
Jeg har også fått beskjed om at det skal finnes laboratorieanalyser av de 10 beste ølene, som vi håper å få fatt i og legge ut.

(Og like uselvisk som Martin, synes jeg at andreplassen også burde fått trøstepremie.)

Hva er status ang. disse laboratorieanalysene?
 
Analysene er lagt ut i medlemsseksjonen. Håper noen klarer å finne ut noen interessant fra dem.

Første konklusjon: Hjemmebryggere kan stort sett runde av til nærmeste heltall.
 
Tilbake
Topp