Vil du brygge på Ringnes?

Jeg synes det er veldig morsomt at Ringnes gjør dette arrangementet i forbindelse med NM. De åpner bryggeriet for omvisning og inviterer til et samarbeidsbrygg mellom en av bryggeverdenens mest markante profiler og en hjemmebrygger. Da er en konkurranse en naturlig måte å gjøre det på.

Konkurransen har også noen begrensninger som jeg synes er interessante: Forsøke å brygge en god lager-lik ale eller lager på kort tid, forsøke å finne en unik smakskombinasjon som kan brygges industrielt og fokus på en ølstil jeg har sansen for. Selv om premien er «bare» heder og ære og muligheten til å være med på en morsom øvelse i oppskalering av øl, er jeg absolutt med på denne konkurransen.

Dette tror jeg blir en fin slutt på hjemmebryggerhelga. Dessuten har jeg planlagt at det er jeg som skal brygge. (Gjelder å legge opp til litt fallhøyde, når det viser seg at den unike smaken som er i gjæringskaret skjærer seg helt og smaker fy og føyse...)
 
Denne konkurransen er egentlig bare Ringnes som utnytter oss hjemmebryggere til billig produktutvikling. Foruten ølet som vinner, kan de analysere alle oppskriftene og finne ut hva som funker eller ikke. Sikkert derfor de trenger så mange flasker fra hver. Genialt gjort egentlig. Er litt dårlig at man kun får heder og ære hvis man vinner, ikke noen økonomisk kompensasjon. Men, det er jo slik at om man vil nå fram i bryggermiljøet så er det kjekt med kredd som det å vinne slike konkurranser gir. Opp til en selv å utnytte dette økonomisk senere.

Jeg hadde tilfeldigvis allerde brygget en baltisk porter som jeg er godt fornøyd med, og som jeg kommer til å levere inn!
 
Ærlig talt tror jeg ikke Ringnes har tenkt på at dette er billig produktutvikling. Med tanke på hvor mye relativt dårlig øl som ofte leveres inn i hjemmebryggkonkurranser, er dette en svært tungvinn måte å drive produktutvikling på. Å arrangere en hjemmebryggerkonkurranse er en mulighet til å få publisitet, og det er moro, men enkel produktutvikling er det ikke. Når Nøgne Ø brygger vinneren av NM er det fordi de liker det, ikke for å tjene penger. Jeg tror ikke Ringnes ønsker å utnytte hjemmebryggere på noen måte. Skulle kommersielle bryggerier ha begynt å betale hjemmebryggere (eller gi ut stire premier på en eller annen måte), ville det blitt langt mellom konkurransene. Bryggerne som jobber der har mer enn kunnskaper nok til å utvikle slike ting selv. Kudos til Ringnes for å gi hjemmebryggermiljøet denne anerkjennelsen.
 
Enig. Når de har Brooklyn med seg på laget kunne de raskt ha satt sammen en anstendig oppskrift. Her dreier det seg nok langt mer om markedsføring.

Jeg har forøvrig kommet til at jeg neppe når dette. Brygging i ukene før jul er ikke veldig aktuelt og i julen er jeg, som mange andre, på hytten. Brygging og karbonering av et såpass sterkt øl på under tre uker påvirker resultatet såpass at jeg ikke vet om jeg bryr meg etter jul
 
Du har helt sikkert rett i det du skriver, Gahr, men jeg tror ikke man skal undervurdere verdien Ringnes har av det heller. Ja, de fleste ølene de får inn er sikkert ikke så bra, men de beste vil nok være ganske gode (bl.a. mitt ;)). Jeg synes baltic porter er noe Ringnes absolutt burde ha i sortimentet sitt, en ølnerdvennlig industrilager. Jeg ser ikke bort ifra at Ringnes ser for seg å kunne produsere et slikt øl jevnlig, og nå får de en fin start.

Er ikke Two Captains bestselgeren (på Polet iallfall) til NØ?
 
Gahr skrev:
Når Nøgne Ø brygger vinneren av NM er det fordi de liker det, ikke for å tjene penger. Jeg tror ikke Ringnes ønsker å utnytte hjemmebryggere på noen måte.

Fra styret har vi fulgt dialogen NM-komiteen har hatt med Ringnes litt fra sidelinja. Mitt inntrykk er at det er noen enkeltpersoner i Ringnes, som har gjort utrolig mye for å hjelpe oss med å få til et bra arrangement og at de også gjør det fordi de synes det er morsomt og liker å hjelpe amatører med dyp og bred ølinteresse.

Det er lett å anta at store firmaer alltid gjør ting ut fra store og overordnede planer, men min erfaring at det minst like ofte er enkeltpersoner som klarer å få til ting i et ellers tungrodd system. I dette tilfellet er jeg ganske sikker på at denne konkurransen er et resultat av et par ildsjeler, ikke en strategi fra PR-avdelingen.
 
Min erfaring fra Ringnes er som med de fleste andre samlinger av mennesker, i alle sammenhenger. Det er en del kjipe folk, en del bra folk, og mange (bare) folk.
Kan ikke si jeg er veldig imponert over enkelte jeg har truffet fra bryggeavdelingen der, men så er det andre som jobber der som har vist noe av den drøyeste servicen jeg har sett (og jeg har jobbet i Disney, hvor de tar service til et helt annet nivå, iallefall på enkelte områder). Men, utviklinga over tid, i samarbeid med Brooklyn osv, har så vidt jeg vet vært med andre enn den/de jeg ikke er fan av, så jeg vil tro det kan love godt :)

Det koster ikke Ringnes mye å gjøre dette. De kan få en god del goodwill fra et ganske stort ølmiljø. Samtidig kan det backfire mye om de fucker opp og harver over menneskene som legger ned innsats i noe sånnt.
Så selv om jeg ikke er fan av alle produktene de selger, så må man si at de stort sett tar gode avgjørelser innenfor business, og det å irritere på seg hele hjemmebryggemiljøet for bare å være kjipe, det tror jeg virkelig ikke de kommer til å gjøre.

Det eneste som egentlig irriterte meg var den korte fristen :(
 
Høres veldig bra ut, Gustav. De bryggerne jeg har møtt fra Ringnes har vært svært dyktige og hyggelige folk med en dyp og genuin ølinterresse. Fint at Norbrygg kan samarbeide med både små og store.
 
oyroy skrev:
Det koster ikke Ringnes mye å gjøre dette.

Kommer vel litt an på hva du regner som mye, og om du ser på bare konkurransen eller alt de legger ned i NM. Vi får gratis konferanselokale for 200 personer i Oslo, hjelp til praktisk gjennomføring, flere ansatte som jobber overtid for å ha brygging og omvisning på en søndag (da bryggeriet normalt skulle vært overlatt til et par vektere), foredragsholdere osv. Selve konkurransen er ikke så mye å gjennomføre, og selv om en del av dette ikke er så veldig dyrt for Ringnes, gjør de en kjempeinnsats for å hjelpe oss å ro dette arrangementet i havn.
 
oyroy skrev:
Det eneste som egentlig irriterte meg var den korte fristen :(

Skulle gjerne sett at vi hadde hatt en mnd lengre tid på oss, men selv om vi trodde vi hadde mye tid, så ble det korte frister når alt var på plass.

Egentlig burde NM komiteen for 2015 begynne å arbeide i god tid før sommerferien i 2014...
 
Høres bra ut dette.
Vi vet at det finnes en del folk i Ringnes som brenner for øl som både produkt og kultur. La oss gi Ringnes en sjanse til å vise at de som organisasjon er noe mer enn blårussen som bruker lovverket mot konkurrentene "for å finne ut av hvor grensene går".
 
gustavf skrev:
oyroy skrev:
Det koster ikke Ringnes mye å gjøre dette.

Kommer vel litt an på hva du regner som mye, og om du ser på bare konkurransen eller alt de legger ned i NM. Vi får gratis konferanselokale for 200 personer i Oslo, hjelp til praktisk gjennomføring, flere ansatte som jobber overtid for å ha brygging og omvisning på en søndag (da bryggeriet normalt skulle vært overlatt til et par vektere), foredragsholdere osv. Selve konkurransen er ikke så mye å gjennomføre, og selv om en del av dette ikke er så veldig dyrt for Ringnes, gjør de en kjempeinnsats for å hjelpe oss å ro dette arrangementet i havn.

Tenkte på porterkonkurransen :)
 
Konkurranseavvikling tar ganske så mye tid og krever relativt mye organisering.
 
Jeg synes at det er en strålende ide, selv skulle jeg bare ønske at jeg hadde fått vite om konkurransen tidligere, slik som styret ;)
 
Nå var det kun de som var i møte med Ringnes som fikk vite om dette noe særlig tidligere. Styret fikk beskjed på styremøte onsdagen før det ble postet på nettet.
Og da ikke hele opplegget, det ble først avklart på onsdagen, noen timer før styremøtet.

Og reglene etc var ikke avklart før på fredag (2 dager etter at styret fikk nyheten)
 
cral skrev:
Frister og regler
Siste frist for innlevering er 24.januar. Resept leveres Norbrygg, prøvebrygg leveres til Ringnes.
• Resept skal innleveres på engelsk på Norbryggs konkurranse/ påmeldingssystem senest 24.januar.
• 6 stk. 0,33 flasker av prøvebrygg merkes ihht Norbryggs standard konkurranseregler og leveres til Ringnes per post eller til resepsjonen.
              Resepsjon: Thorvald Meyersgate 2 A, Oslo (0800-1600)

Post: Flasker som sendes med post må sendes til vår postboksadresse:
Ringnes AS, Postboks 7152, Maj., 0307 Oslo, att: Sigrid Strætkvern
 
Tilbake
Topp