Vil ikke gjære

Satt en blonde med OG 1032 for ca 4 uker siden. Etter ca 2 uker sjekket jeg SG og var 1020.
Fant ut at gjæren jeg hadde brukt var gammel, og jeg brukte ikke starter..

Repitcha med 2 pk rehydrert Nottingham Ale, og ventet i spenning. Sjekket i dag. Og er fremdeles på 1020.

Er det håp?

Stikke om å repitche for 3 gang?

Er ikke noen form for infeksjon, for smaker bra.

Sist redigert:
Hvordan måler du SG? Temparatur, refraktometer, hydrometer som står i bånn av målesylinderen osv...

Infeksjoner gir aldri for høy FG, snarere tvert imot.

Dette var rart. Jeg tar utgangspunkt i det du skriver om to pk nottingham samt at dette ikke er en batch på 100 liter eller mer. Dette er en sterk gjær som gjærer raskt og godt og som selv etter lang tid over holdbarhetsdato er ganske sprek.

Så hva kan ha gått galt. Det er egentlig ikke så mange muligheter. Du kan ha rehydrert for varmt ( men det skal være ganske mye for varmt ) Du kan gjære for kaldt ( men det skal være ganske kaldt under 15 grader) og du kan ha mesket for varmt (men det skal være ganske varmt, ved 72+ grader går beta amylasen dukken fort, men selv hundre prosent alfaamylase produserer en vørter med 40% forgjærbare sukkerarter).

Har du sjekket hydrometeret mot rent vann på 15-20 grader?

mvh
Bård

Vørteren går gjennom sil, og visper med håndvisp en stund... Skummet stopper meg.. =)

Hydro viser 00 på 20 grader kokt og avkjølt vann.

Vet ikke hva det heter, men blander all korn i 72 grader vann, og lar det stå.
Rører en gang etter ca 30 min.
Temp ligger mellom 63-67 i 60 min
Gjæringsbøtten står mellom 19 og 23 grader.

Dette var vel # 13 i rekken, har satt 2 etter dette og hatt samme fremgangsmåte utifra slik jeg ser det.
Dette er eneste gangen jeg har hatt problemer med gjæring.

Du skriv ikkje når du repitcha. Går ut i frå at dette ikkje er mindre enn 48 timar sidan.

Gi det nokre dagar til. Kjem det seg ikkje, så flask det og bli ferdig med det. Det smakar jo godt, seier du, og blonde med FG 1.020 er nesten innanfor.

Du skriv ikkje når du repitcha. Går ut i frå at dette ikkje er mindre enn 48 timar sidan.

Gi det nokre dagar til. Kjem det seg ikkje, så flask det og bli ferdig med det. Det smakar jo godt, seier du, og blonde med FG 1.020 er nesten innanfor.

Repitcha ca 2 uker siden...

Med 1020 så får jeg 1,2 % mener jeg.. Skulle ha et alkoholsvakt brygg denne gangen... Så fikk det hvertfall.. hehe....
Tørrhumler og bli ferdig med det er sikkert det beste..

OG på 1.032 er ikke særlig høyt.
Er den ferdig utgjæret og smaker godt (nok) har du en god lettøl.
Tror det er vanskeligere å lage gode slike, kontra "vanlige" på 5-7%
Var den min hadde jeg hatt sukker på et par flasker og satt de varmt (30C?)
og smakt etter noen dager.
Hvilken gjær var med fra starten og hvor liter ble laget?

OG på 1.032 er ikke særlig høyt.
Er den ferdig utgjæret og smaker godt (nok) har du en god lettøl.
Tror det er vanskeligere å lage gode slike, kontra "vanlige" på 5-7%
Var den min hadde jeg hatt sukker på et par flasker og satt de varmt (30C?)
og smakt etter noen dager.
Hvilken gjær var med fra starten og hvor liter ble laget?

24 liter i spannet.
2 pk Wyeast 1056 American Ale.

Repitcha 2 pk Nottingham

Vet ikke hva det heter, men blander all korn i 72 grader vann, og lar det stå.
Rører en gang etter ca 30 min.
Temp ligger mellom 63-67 i 60 min

Jeg er ikke sikker, men for meg virker det ikke helt optimalt å starte med vann på 72°C. Andre vet nok bedre, men jeg tenker at det kanskje kan ligge noe i det som gjorde at du endte på 1,020...?

Strike water på 72 grader er vel greit nok, når maltet has i vil nok temperaturen synke til passende nivå (avhengig av malttemperatur, omgivelsetemperatur om maltmengde selvsagt).

Strike water på 72 grader er vel greit nok, når maltet has i vil nok temperaturen synke til passende nivå (avhengig av malttemperatur, omgivelsetemperatur om maltmengde selvsagt).

Ja, jeg ser den, men tror du ikke den umiddelbare kontakten med det relativt varme vannet vil kunne "låse" deler av maltet/sukkeret (om du skjønner hva jeg mener)? Mener jeg har lest noe sånt. Men det gjelder kanskje bare nærmere 80°C? Jeg kan dessverre ikke nok om det.

Edit: Jeg er forresten også vant til å putte maltet oppi vannet på 2-3 grader høyere temperatur enn target.

Denaturering av enzymer skjer ikke umiddelbart, det er en funksjon av tid og temperatur. Uansett, jeg mesket den forrige lettølen min på 72C, og den er på 1.009 nå...

Jøss! OG på den?

1.042... Hadde høyere effektivitet enn planlagt, droppa å toppe med vann og endte opp med en ikke-så-lett-allikevel øl :)

Ser av notatene mine at jeg faktisk brukte 20 minutter på å få temp opp fra 64C til 72C, så det forklarer nok litt. Mesken sto også i to og en halv time ettersom jeg måtte ut en tur underveis...

Har meska høyt tidligere også, med bedre temperaturkontroll og tilsvarende resultater.

Tror jeg sier meg ferdig med denne batchen her... 1,6% lettøl på tidlig høst blir bra det og!
Da er det tørrhumling og rett på flaske!

Takk for gode innspill... Lærer noe hver dag på forumet.
:)

Tilbake
Topp