Vil man merke 2 gram CaCl2 i 25L pils?

Tror dere det 2 gram kalsiumklorid under mesk vil gjøre noe forskjell fra eller til i 25L pils?
Har brukt det tidligere, men vurderer å droppe det. Har ikke mer av den gamle pilsen så jeg kan ikke sammenligne.
 
Det kommer vel an på hvor følsom du er. Det er neppe noen stor sak. Men hvis utgangspunktet er vanlig norsk bløtt vann, som er noe bortimot mineralfritt i bryggeperspektiv, vil sjøl 2 gram endre balansen mellom klorid og sulfat ganske kraftig. Nå handler det jo ikke bare om balanse, men om absolutt mengde, også, så jeg lander nok på å mene at det har relativt liten betydning for smaken.

Betydninga er nok heller at kalsiumklorid tilfører kalsium, og kalsium er noe gjæren trenger. De to grammene bidrar vel kanskje med rundt 30 ppm i den totale mengden bryggevann, og det hjelper godt. Anbefalt minimumsmengde er 50 ppm i vannet, og litt har du i vannet ditt sjøl om det skulle være av den bløte typen - som altså er vanlig. (Maltet inneholder jo også en del kalsium, og det forklarer hvorfor det ikke går helt galt sjøl om vi ikke tilsetter noe.)

Hvis du har kalsiumsulfat, ville jeg jeg tilsatt et par gram av det sammen med de to grammene kalsiumklorid. Da balanserer de hverandre ut smaksmessig, og du får nok kalsium. Det vil nok også merkes på "fastheten" til ølet, som er et resultat av den totale mengden mineraler (TDS) som er oppløst i det.
 
Gir i tillegg pittelitt utslag på ph om du ikke justerer dette. Testet i BF og min huspils gikk fra 5,22 til 5,27 i ph når jeg justerte Kalsiumkloriden fra 2,5 til 0,5. Hvis du allerede ligger litt høyt i ph så vil dette dra det feil vei.
 
Hva mener du med fasthet? @Finn Berger

2g av hver da.
Brewfather sier det er for lite til å være betydningsfullt. Må bikke 3g av hver før den sier noe om hvor balansert det blir. Ikke at jeg tror jeg merker forskjell på 3g og 3,1g.
 
Hva mener du med fasthet? @Finn Berger

2g av hver da.
Brewfather sier det er for lite til å være betydningsfullt. Må bikke 3g av hver før den sier noe om hvor balansert det blir. Ikke at jeg tror jeg merker forskjell på 3g og 3,1g.
Det har med munnfølelsen å gjøre. Har du helt reint vann (destillert vann, demineralisert vann) får du en veldig bløt munnfølelse, nærmest vanndig, og har du vann med høyt mineralinnhold vil det oppleves som hardt og mineralsk. Det vanlige norske overflatevannet har lavt mineralinnhold, og oppleves derfor som bløtt - en egenskap øl som brygges med det også vil få. Tilsetter du en del salter, reduserer du denne bløtheta, og opplevelsen av ølet blir mer ... ja, "fast".

Nå påvirkes munnfølelsen også av andre ting, men jeg mener at dette er noe det er verdt å ta hensyn til.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp