Villgjær eller ei?

Jeg har ingen erfaring med wlp029 fra før, men har nå brukt den i en Kölsch for første gang, og reagerer på en ENORM utgjæring. Mesket på 64C for å ligge på ca 80%, men resultatet ble til slutt en utgjæring fra 1.048 til 1.004, dvs ca 91 %. Har nå hatt den til kaldlagring i noen uker, og merker ingen annen usmak enn at den er noe tynn. Bør jeg mistenke villgjær, eller har jeg bare tabbet meg ut med for lav mesketemperatur?

Jeg har hatt samme fenomen med French Saison (gjæret ned til 1.002..), og mistenker at det har vært bakterier på ferde, som samtidig har vært snille med smaksløkene.
Selv om ølet ikke er så bra som jeg hadde ønsket det (blant annet tynt som du sier), er det heldigvis fullt drikkelig. Tror nok du også har hatt en infeksjon, men ikke så lett å si akkurat hvilken type.

Hvis du mesker lavt så er det vel relativt mindre sukker igjen etter at ølgjæren har gjort sitt, slik at også smaksbidraget fra villgjæren blir tilsvarende mindre?

Dalaker skrev:
Hvis du mesker lavt så er det vel relativt mindre sukker igjen etter at ølgjæren har gjort sitt, slik at også smaksbidraget fra villgjæren blir tilsvarende mindre?
Høres logisk ut.

Uansett: Selv om den ikke smaker vondt, smaker den ikke så mye i det hele tatt. Det blir nok til at den arkiveres i interkommunalt vann&avløp. Mine pilsdrikkende venner på hyttetur neste helg må heller finne seg i min single hop amarillo ASIBA. Det har de bare godt av!

Takk for svar! Det var godt å få støtte for mine mistanker.

Jeg pleier å ha FG 1.005 med Wyeast sin Kölsch-gjør. Den er helt rein og fin, så jeg har svært vanskelig for å tro at det har vært infeksjon ved samtlige brygg jeg har hatt med den. Gi den litt tid, og den blir en kjempegod tørsteslukker.

Tror det var to i denne diskusjonen som antydet villgjær hos meg også, noe jeg fant sansynlig etter beskrivelsen fra dere, ett brygg ble drukket opp mens ett ble kastet,
men, ingen av bryggene gjæret mer ut enn normalt,
men det er kanskje mage av disse villgjærene som oppfører seg forskjellig ?

Jeg må nå kalle tilbake alle mistanker om villgjær. Kölschen holdt seg på 1.004 og ble et nydelig øl med litt kaldlagring. Hele fatet forsvant i løpet av en helg med skogsarbeid, og der var det med noen ganske kresne folk. Bjarte skal ha takk for å roe ned kaste-refleksen min. Tror nesten at jeg sikter på å få også min neste kölsch såpass tørr.

Tilbake
Topp