Villgjær vs Safale us-05! Idioti??

Hei.
På tirsdag morgen satte jeg en batch med Muntons highland heavy ale med 20 gr Fuggles(pellets)som fikk koke i 60 min med spraymalt, og 25 gr east kent gold(pellets) på trekk i 15 min.
Jeg hadde litt spraymalt og moss malt ekstrakt liggende så jeg satte også ca 16l "reste" øl bestående av:
ca 750 gr spraymalt light, 900 gr moss malt ekstrakt, 650 gr flytende skogssavanne honning fra Zambia(brunsvart), 240 gr palmesukker(kokos) og 150 gr druesukker.
Jeg brukte reste humlen(45gr) fra highland heavy alet + 10 gr ekstra Fuggles og kokte dette i 60 min, og deretter 10 gr Fuggles i 10 min på trekk. OG endte på 1044.
Jeg fikk en kanskje forhastet idè og heiv slurry samlet fra ca 5 flasker oude geuze  oppi ølet i gjæringstanken, og ristet løs.. I dag var det enda ingen aktivitet i gjærlåsen og det er her "idioti" muligens kommer inn i bildet.. Av frykt for infeksjon, heiv jeg oppi en grei slant med Safale us-05!! Har jeg drete kraftig på leggen nå, eller kan dette bli til øl?-)
 
Jeg tror det var lurt å bruke både tradisjonell ølgjær og villgjær. Nå kommer mesteparten av gjæringa til å skyldes US-05, mens villgjæra kommer til å stå for en mindre del av prosessen. Villgjær bruker også lang tid på å jobbe. Jeg er ikke erfaren, men vil tippe at du burde lagre den noe som et halvt år på sekundærkar før du flasker.
 
Takk for svar!-) Det var i utgangspunktet planen å lagre ølet over god tid med villgjæren. Men ettersom det ikke var aktivitet i gjærlåsen idag, og jeg ikke aner hvordan vill gjæringen foreløper i karet, så tenkte jeg us-05 ville sette igang storm gjæring og forhindre uønsket infeksjon.. Godt å vite at jeg ikke er helt idiot ;D
 
Hei igjen :) Det slo meg her om dagen at jeg ville prøve å hive noe eikespon i dette ølet, så jeg kjøpte en liten pose fra Hisab(20-25 gr) til 23 liter. Det jeg lurer på er om det er bare til å hive dette oppi gjæringskaret, eller bør jeg koke det først? Og vet noen hvor mye jeg bør bruke(vil Ikke ha overdådig eikepreg!)?
På forhånd takk :amen:
 
Tilbake
Topp