Vinflasker med skrukork

Har et spørsmål vedrørende vinflasker. Det ble sagt i en tråd at vinflasker som regel ikke egner seg til øllagring. Gjelder dette også for vinflasker med skrukork?

Takker for svar.
 
Har aldri prøvd, men kan ikke tenke meg at de korkene er tette nok til å holde kullsyren på plass.
 
Nei, tviler litt selv, men jeg får gjøre et forsøk. Har hamstret alle tysk, halvtørr-hvitvinsflaskene som min bedre halvdel har satt til livs i håp om at de kan brukes til mitt første brygg.

Takk for svar.
 
Kunne det funke å smelle nedi en vinkork i halsen så det blir tett, og så håpe på at skrukorken holder denne på plass?

Hvis du skal prøve uansett ville jeg hvertfall lagt meg på et lavt kullsyrenivå, tilsatt litt mindre sukker enn vanlig kanskje.
 
Jeg prøvde å tappe en amerikansk pale-ale på vinflasker med skrukork, og det gikk greit.

Champagne-flasker fungerer utmerket til Belgiere, men man må ha champagnekork. (Slik med stålwire rundt)
 
Jeg synes vinflasker er ujevne i tykkelse og noen har spernktes pga. lufttrykket som øker når jeg setter inn korken.
Vinføasker har også større flater og vil pga. dette tåle mindre trykk selv om de skulle være like tykke som ølflasker.
Jeg vil ihvertfall ikke anbefale vinflasker, men det er lov å prøve og det går kanskje med lavt co2 trykk.
 
Tilbake
Topp