Volum på Speidel 50L (nok en gang)

Bare la det inn grovt i beercalc, med 600g sukker blir det rundt 75% på 55l. Ikke så gale det heller i grunn, men 80 er jo bedre  :yes: regner du med total vørtermengde i kjele eller i gjærkar?
 
Jeg har ikke regnet på det, kun merket meg st vi fikk lavere OG enn oppskriften tilsier,  altså lavere effektivitet enn forventet/ønsket.
 
Hei. Hva gjør dere med de 10 literene som er under nivået til kranen ? Hos meg kommer det masse humle og diverse når jeg kommer dit. Ser mange skriver at de sitter igjen med ca 4 liter i Speidelen. Blir det ikke med mye grums i gjæringskarene ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Jeg pleier å røre wirpool etter endet kjøling, og venter en drøy halvtime, da får man ut det meste, pluss at jeg brygger ett par liter mer enn jeg trenger som går bort i trub, ikke mange kronene man heller ut :yes:
 
Espfark skrev:
Hei. Hva gjør dere med de 10 literene som er under nivået til kranen ? Hos meg kommer det masse humle og diverse når jeg kommer dit. Ser mange skriver at de sitter igjen med ca 4 liter i Speidelen. Blir det ikke med mye grums i gjæringskarene ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Tømmer det aller meste over i gjæringskarene, lar det synke ned til bunn over de to ukene det gjæres. Har ikke merket noe usmaker, men brygger i hovedsak ganske smaksrike øl.
 
Espfark skrev:
Hei. Hva gjør dere med de 10 literene som er under nivået til kranen ? Hos meg kommer det masse humle og diverse når jeg kommer dit. Ser mange skriver at de sitter igjen med ca 4 liter i Speidelen. Blir det ikke med mye grums i gjæringskarene ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Jeg har begynt med humlefilter for å redusere trub. Nettopp begynt med filteret, så jeg vet ennå ikke i hvor stor grad det går utover humleutbyttet. Ellers bruker jeg sil for å redusere "avfall" som blir med i gjæringsdunken. Jeg tapper Speidel-en til siste dråpe  :)
 
Larsen skrev:
hei.

vet noen hvor mye liter viser de tre strekene i 50L speidel?
(45,50,55)?

Jepp, det som står i boka, har hørt andre prate på at det er ett par liter mere pr strek, men det tror jeg kommer litt an pa maskina.
 
Torstein_K skrev:
Espfark skrev:
Hei. Hva gjør dere med de 10 literene som er under nivået til kranen ? Hos meg kommer det masse humle og diverse når jeg kommer dit. Ser mange skriver at de sitter igjen med ca 4 liter i Speidelen. Blir det ikke med mye grums i gjæringskarene ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Jeg har begynt med humlefilter for å redusere trub. Nettopp begynt med filteret, så jeg vet ennå ikke i hvor stor grad det går utover humleutbyttet. Ellers bruker jeg sil for å redusere "avfall" som blir med i gjæringsdunken. Jeg tapper Speidel-en til siste dråpe  :)
Hvor kjøpte du humlefilter ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Kokte humleposer funker fint som filter, holder den bare under krana ved tapping til gjæringskar.
 
Espfark skrev:
Torstein_K skrev:
Espfark skrev:
Hei. Hva gjør dere med de 10 literene som er under nivået til kranen ? Hos meg kommer det masse humle og diverse når jeg kommer dit. Ser mange skriver at de sitter igjen med ca 4 liter i Speidelen. Blir det ikke med mye grums i gjæringskarene ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Jeg har begynt med humlefilter for å redusere trub. Nettopp begynt med filteret, så jeg vet ennå ikke i hvor stor grad det går utover humleutbyttet. Ellers bruker jeg sil for å redusere "avfall" som blir med i gjæringsdunken. Jeg tapper Speidel-en til siste dråpe  :)
Hvor kjøpte du humlefilter ?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Jeg kjøpte det hos Bryggselv. Nå har jeg laget fem brygg med humlefilter. Jeg har foreløpig bare smakt på to av bryggene som jeg har laget med humlefilter, og førsteinntrykket mitt er at filteret dreper EKSTREMT mye av både smak og aroma fra humle. Jeg skal vente med å konkludere til jeg har smakt på de tre siste bryggene, men sånn som det ser ut til nå, kommer jeg ikke til å bruke filteret igjen.Eller, kanskje jeg skal bruke det til å filtrere vørter når jeg tapper fra kjelen til gjæringsdunken :) Uansett: Jeg ofrer gjerne noen liter til trub fremfor å la det gå utover smak og aroma...
 
hei jeg prøver å stille inn en oppskrift jeg fikk. men ved 1.048 og 45 liter batch size så vil den ha 68 liter som meske volum kan noen gi meg noen tips hvordan jeg får stilt dette inn korrekt
 
Du må bruke den lille knappen til høyre for meskeprofilen du har valgt. Der kan du justere profilen, sett enten inn ønsket totalt innmeskingsvolum eller antall liter/kg malt.
 
Tilbake
Topp