Volume/boil volume i bryggeprogram

I bryggeprogrammer som f.eks. Beer Calc på Håndbryg.dk kan du føre opp både «Volume» og «Boil volume», men jeg har lagt merke til at det er veldig ulik praksis (ut ifra folks oppskrifter å dømme) om sluttvolum eller kokevolum skal føres opp som størst.

Jeg starter gjerne med 25 liter vann til mesking, og skyller med f.eks. 7 liter, og ender opp med rundt 20 liter til gjæring. Min antagelse hittil har da vært at volume=20 liter og at boil volume skal være mer enn volume, pga. fordamping. Hva er riktig å oppføre som boil volume?
 
Boil volum er det du begynner koking med, volume er det du sitter igjen meg i gryta etter kok, medberegnet trub og humlegrums. Justerer du ikke boilvolum til riktig mengde bommer du med humleberegningene.
 
Ok, takk. Siden jeg ikke har noen litermål på 36-literkjelen, finnes det noen bedre løsning enn å bruke [radius x radius x høyde x 3,14 delt på 1000] for å finne antall liter i kjelen (med en desinfisert tommestokk?)?
 
Vel. Hvis du har som meg, en 36 liter kjele som er 36 cm høy fra bunn til topp så er jo en cm = en liter. Jeg bruker en bjørkekvist som jeg har skåret hakk i. Primitivt, men det gjør nytten.
 
Vi bruker en tresleiv hvor vi har svidd inn nivåmerker med loddebolt, det fungerer veldig greit :)

http://sigginet.info/brewing/tools/boil-off-calculator/
 
Jeg bruker badevekt og weight to volume-kalkulatoren i Beersmith til mindre batcher. Dip stick er en fin løsning hvis boil volume er mer enn 20 liter.
 
Tilbake
Topp