Volummål

Har irritert meg grønn gjennom 3 brygg nå over at 36 liters kjelen min ikke har innvendige mål. Tenkte nå at jeg kunne jo bruke Dremelen min til å inngravert slike mål.
Noen grunn til at det ikke bør gjøres?
 
Har ikke link her nå, men det er også en mulighet for å etse inn markeringer.. Søk i forumet, så finner du veiledning.
 
Har ikke link her nå, men det er også en mulighet for å etse inn markeringer.. Søk i forumet, så finner du veiledning.

https://byo.com/stories/issue/item/3113-etch-your-kettle-projects

Jeg tok en del målinger med en linjal mot et kjent volum og la det inn på kalkulatoren for å få ut en formel. Plugga denne inn i google spreadsheet og nå leser jeg bare av antall cm, taster det inn i spreadsheet og får ut antall liter. I mitt tilfelle er ikke 1 cm lik 1 liter (vet ikke om din kjele er det)
 
Kan vel ikke være et stort problem? Folk driver jo og borrer hull i disse kjelen sine hele tiden. Noen kan jo forveksles med en sveitserstil.
Du har rett i det, men de kan begynne å ruste om man gjør det.
Folk er vel flinke til å ikke bruke sjøvann i mesken (og å vaske godt).
 
Kan man bare "smøre det på"?
Og funker det like godt for alu-kjeler?
Aluminium tror jeg oksyderer helt av seg selv. Ikke mitt felt, metallurgi mener jeg, men når det gjelder syrefast/rustfritt, må oksideringen av krom eller nikkel eller hva det er hjelpes med syrevask for at jernet i blandingen skal beskyttes. Aluminium er mye mindre stabilt, og oksyderer mye lettere.

Og ja, bare smøre på, og så er det gjort.
 
V=πr^2 h
Min 50L kjele er 40 cm høy inni, og indre diameter 40cm. Dersom jeg har 15 cm fra toppen og ned til vørteroverflaten blir formelen:
(40-15)*1,256 = liter
 
Tilbake
Topp