Vørter rett på gamal gjærkake, eller vaske gjær?

Heisann,

Skal tappe ein pils på fat til helga, og tenker på å brygge ein ny runde samme dag for å gjenbruke gjæren. I den forbindelse lurer eg på om det er like greit å tappe vørter (kald) rett fra kokekar og oppå den gamle gjærkaka?
Eg pleier å lufte vørteren i gjæringsbøtta med ei akvariumspumpe før eg tilsetter gjær. Er det greit å lufte etter at vørter er tappa rett på gammal gjærkake?

Alternativ 2 er å vaske den gamle gjæren og bruke den dagen etterpå... meir arbeid og fare for infeksjon på den måten?

LT

Det er fler som gjør dette, men du tilsetter da veldig mye gjær i forhold til behovet. Det beste er å høste gjæren (og helst skylle den) og tilsette riktig mengde i henhold kalkulatoren på mrmalty.com.

Er det problematisk at det er så mykje gjær?

Og, bør eg lufte vørteren i eit separat gjæringskar, også helle den over på gjærkaka isåfall?

Jeg bare rister gjærkaka og tar bort sånn cirka slik at det blir sånn cirka rett mengde igjen ifølge gjærkalkulatoren. Deretter fyller jeg vørter og lufter. Har aldri hatt problemer med dette.
Men jeg begynner bestandig med det letteste ølet på første gjæring. Slik at jeg f.eks setter en pils først, deretter en sterkere pils og avslutter med juleøl. Eller begynner med an vanlig APA, deretter en kraftigere APA med tørrhumling og så en IPA.

Tilbake
Topp