vørter til gjærstarter

Hei, jeg er nybegynner når det gjelder gjærstarter. Men tanken min var å lage en vørter på 1040 på bryggeapparatet og så tappe det på brusflasker og inn i frysen med dem. Så når jeg skal sette gjærstarter tar jeg ut ønsket mengde, koker det 15min, tilsetter gjærnæring osv… Dette for å spar litt peng på spraymalt. Tanker rundt dette? Hva gjøre dere?

For å svare på de to siste spørsmålene, jeg bruker spraymalt, lager ca. 20 startere i året, det er vel ikke der pengene går.

Sist redigert:
For å svare på spørsmålet ditt, så ja, det går helt fint! Du kan til og med brygge den dobbelt så sterk og så vanne den ut når du tar den ut av frysen, da sparer du plass i fyrseren.

Jeg har faktisk testet dette, og det ble med den ene testen... Mye styr, og liten besparelse... Men forsøk selv - det er ofte det letteste. Mulig du finner ut at dette er ok for deg.

Jeg har tenkt tanken mange ganger, men er redd msevlands erfaring ville blitt resultatet, så jeg har aldri gjort det. En mulighet er jo å lage en større mesk enn du trenger når du brygger. Hvis du skal ha 30 liter til kok, kan du beregne malt til 33 liter i stedet - så har du til en starter til neste brygg. Mye mulig at det er en rutine det er realsitisk å komme inn i.

Kjøp deg en 15 kg kanne med lys maltekstrakt, som gir 150-200 liter med ferdig starter. Latterlig mye billigere enn spray malt (2-3 kr pr liter starter..). Bare å måle opp riktig antall dl ekstrakt pr liter starter du ønsker å lage pr gang.

Tilbake
Topp