Vørtervekt under gjæring

Dag Hovland

Norbrygg-medlem
Har lurt litt på å montere en vekt og arduino til å følge med på vekta til vørteren under fermentering. Teorien er at graden av utgjæring er proporsjonal med mengden CO2 som har sluppet ut, som skal være proporsjonal med endringen i vekt. Det er en gammel tråd på Calculate SG by Weight?, men skjønner ikke helt resultatene.

Er det noen som har prøvd dette? Jeg skjønner at det ikke funker når du tar ut vørter, f.eks. med blowoff-rør eller til hydrometer-målinger underveis. Men jeg er usikker på hva slags komponenter som er bra nok til å lage en presis nok vekt med arduino, og om forutsetningene stemmer. (Er det noe annen gass enn CO2 som slipper ut? Vil vekten synke i det gjæringen skjer, eller tar det for lang tid før CO2 sliipper ut?)
 
Når vørter blir fermentert så får man på folkemunne 50/50 Co2/Etanol. Men det er ikke 50/50 hvis man spikker flis. Du får nye gjærvekst fra hver reaksjon. Om dette er stort nok til å slå ut på instrumetet du har tenkt å bruke er en annen sak. Men for prinsippet kan begynne med Carl Balling. Haug-gammel vitenskap, men det er det fundamentale i det du spør om.
 
Har lurt litt på å montere en vekt og arduino til å følge med på vekta til vørteren under fermentering. Teorien er at graden av utgjæring er proporsjonal med mengden CO2 som har sluppet ut, som skal være proporsjonal med endringen i vekt. Det er en gammel tråd på Calculate SG by Weight?, men skjønner ikke helt resultatene.

Er det noen som har prøvd dette? Jeg skjønner at det ikke funker når du tar ut vørter, f.eks. med blowoff-rør eller til hydrometer-målinger underveis. Men jeg er usikker på hva slags komponenter som er bra nok til å lage en presis nok vekt med arduino, og om forutsetningene stemmer. (Er det noe annen gass enn CO2 som slipper ut? Vil vekten synke i det gjæringen skjer, eller tar det for lang tid før CO2 sliipper ut?)
De fleste sensorer måler endringer motstand i et materiale når det blir utsatt for trykk. Endringene er små, du trenger en forsterker (f. eks HX711). Det kan være lurt å bruke flere sensorer som er ment for lav vekt fremfor en som takler full vekt.

Minuset er at temperaturendring i materialet også fører til endret motstand. Du må kalibrere og justere målingene dine i forhold til det. I tillegg vil det være drift i sensorene over tid.

Har en mistanke om at det kanskje er enklere å se på temperatur, men det er også ganske komplekst.

Gi en lyd hvis du kommer noen vei!

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Det er strekklapper som brukes i vekter, det er brokoblet mostandsnettverk i disse, det er liten variasjon i motstanden som lager da en variabel utspenning, noen millivolt som forsterkes opp i den nevnte HX711, disse strekklappene limes på bjelker (en aluminstang med bordede hull på midten) som da bøyes når det lagges vekt på.
Problemet er da at når de få gram med co2 som forsvinner så rettes disse ikke helt ut igjen og du ser ikke hvor mye vekten har gått ned.
Jeg har prøvd så det stemmer i praksis og.
Jeg bruker vekter som er defekte sammen med AD konverter med 232 utgang pluss en mac, slik kan jeg bhøre om vekten er oppnås under fatfylling.
 
Takk for mange bra tips og lenker. Nå venter jeg bare på HX711 og lastecelle i posten, så blir det testing :)
Problemet er da at når de få gram med co2 som forsvinner så rettes disse ikke helt ut igjen og du ser ikke hvor mye vekten har gått ned.
Jeg har prøvd så det stemmer i praksis og.
Betyr det at du har målt vekt underveis i gjæringa? Fikk du noe fornuftige resultater av det? Eller mener du at lastecellen blir "sliten" når den står med vekta over tid, og at det derfor ikke vil virke? Det kan jo høres ut som jeg bør lete etter en type lastecelle som tåler å stå lenge med nesten samme vekt.
 
Har man tatt hensyn til at CO2 gassen inne i gjæringskaret er tyngre enn O2/N2 blandingen utenfor?
Nei. Godt poeng. Det er sikkert mulig å ta høyde for at restvolumet i beholderen vil erstattes med CO2 tidlig i gjæringen, og håpe på at det holder seg konstant etterpå. Ser for meg ut som det er snakk om 4 gram ved 5 liter "tomrom". Men jeg har altså uansett ikke så store håp for at dette skal bli en nøyaktig måling av SG, bare en måte å følge med på om gjæringen skjer.
 
Takk for mange bra tips og lenker. Nå venter jeg bare på HX711 og lastecelle i posten, så blir det testing :)

Betyr det at du har målt vekt underveis i gjæringa? Fikk du noe fornuftige resultater av det? Eller mener du at lastecellen blir "sliten" når den står med vekta over tid, og at det derfor ikke vil virke? Det kan jo høres ut som jeg bør lete etter en type lastecelle som tåler å stå lenge med nesten samme vekt.

jeg har prøvd ja, selv om at jeg vet det ikke går, liker fasiten.
Vektceller som du ønsker og ikke blir "slitne" tror jeg ikke finnes, det står også presisert når du kjøper vekter at dette skjer og at du må ta hensyn til det.
Du må alså løfte av gjærkaret og så sette det på igjen for måling som da bør skje automatisk, tror det finnes enklere målemetoder.
 
Mybrewbot måler temperatur på vørter og en vannbeholder. Så bruker de differansen til å si noe om gjæringsforløpet.

Ideen er vel at differansen er størst under stormgjæring og avtar i takt med aktiviteten i gjæringsspannet.

Aner ikke hvor godt det virker :)

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
jeg har prøvd ja, selv om at jeg vet det ikke går, liker fasiten.
Vektceller som du ønsker og ikke blir "slitne" tror jeg ikke finnes, det står også presisert når du kjøper vekter at dette skjer og at du må ta hensyn til det.
Du må alså løfte av gjærkaret og så sette det på igjen for måling som da bør skje automatisk, tror det finnes enklere målemetoder.
Hm. Det var dårlig nytt. Men nå er jeg blitt så nysgjerrig at jeg tror jeg kommer til å prøve det uansett. Hvis driften er liten nok eller forutsigbar nok kan det jo bli nyttig likevel.
 
Har fortsatt ikke fått lastecella, men prøvde å veie den forrige ølen min med en ganske dårlig badevekt underveis i gjæringa. Det var ganske lovende, og tror jeg kommer begynne med dette i stedet for SG underveis i gjæringa. Fordelene med å slippe å åpne gjæringskaret der det står nå hos meg, veier opp for ulempene.

20-liters batchen gikkk ned hele 2,5 kilo, og vekta stabiliserer seg fint samtidig med SG, i hvert fall på de punktene jeg målte. Men det er to ting jeg ikke greier forklare:
  1. Av en eller annen grunn ble vekttapet dobbelt så mye som jeg trodde. Ingen anelse hvorfor, men med doblinga er målingene nærme nok for meg.
  2. Den ene av vekt-målingene (Dag 5 i pdfen under) holder samme vekt som forrige, selv om SG gikk ned. Jeg håper dette bare er noe med vekta. Ellers er det enda mer jeg har gått glipp av.
Største ulempen var bevegelsen i karet når jeg flyttet det over på vekta, så kommer fortsatt til å prøve noe med en lastecelle. Litt usikker på hva det gjør å skumpe karet sånn under gjæringa.

Forklaring til pdf'en: Jeg brukte de to formlene fra brewersfriend sin kalkulator til "Fra SG, vanlig" og "Fra SG, justert". Grunnen til at volumet går ned er at jeg tar ut en dl til hydrometer for hver måling av SG. Vekten er totalvekt brutto med beholder. Beregningene av co2 og etanol er basert på at all tapt vekt er co2 fra gjæring. Sender regnearket med formler om noen vil ha det, men fikk ikke til å laste det opp her.
 

Vedlegg

  • julebokk-sg-vekt.pdf
    17,2 KB · Sett: 18
Har lurt litt på å montere en vekt og arduino til å følge med på vekta til vørteren under fermentering. Teorien er at graden av utgjæring er proporsjonal med mengden CO2 som har sluppet ut, som skal være proporsjonal med endringen i vekt. Det er en gammel tråd på Calculate SG by Weight?, men skjønner ikke helt resultatene.

Er det noen som har prøvd dette? Jeg skjønner at det ikke funker når du tar ut vørter, f.eks. med blowoff-rør eller til hydrometer-målinger underveis. Men jeg er usikker på hva slags komponenter som er bra nok til å lage en presis nok vekt med arduino, og om forutsetningene stemmer. (Er det noe annen gass enn CO2 som slipper ut? Vil vekten synke i det gjæringen skjer, eller tar det for lang tid før CO2 sliipper ut?)

Hei,
Du har ikke vurdert en iSpindel istedenfor? Viser temperatur og SG gjennom hele forløpet uten at du trenger åpne for å ta prøver.
 
Hei,
Du har ikke vurdert en iSpindel istedenfor? Viser temperatur og SG gjennom hele forløpet uten at du trenger åpne for å ta prøver.
Joda, venter på deler, tenkte å prøve det også :) Men det krever jo en del oppsett med å ta imot signalene, batterier, justering og risiko for infeksjon eller lekkkasje inn i enheten. Synes foreløpig vekt ser ut som en undervurdert alternativ måling av framgang i gjæringa.
 
Tror kanskje at hvis vekt hadde gitt et konsistent bilde av gjæring så hadde det vært mer i bruk ettersom det er så enkelt.
Men interessant eksperiment, spennende å se hvilke resultater du får.
 
Tror kanskje at hvis vekt hadde gitt et konsistent bilde av gjæring så hadde det vært mer i bruk ettersom det er så enkelt.
Men interessant eksperiment, spennende å se hvilke resultater du får.
Fant i går ut at Kai Troester fra braukaiser bruker vekt for å måle fremgang (se side 26 http://braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf), så det er ikke ukjent. Hvorfor brukes det ikke mer? Jeg ser i hvert fall to ulemper:

- Det kan ikke brukes til å måle OG. Til det trenger du hydrometer eller veldig nøyaktig volum sammen med vekta.
- Antakelig upraktisk i bryggeriskala pga størrelsen på gjæringskarene.

Så vekt er først og fremst interessant hvis du
- har et gjæringskar som kan flyttes over på en vekt
- vil følge nøye med på fremgangen i gjæringa, som kan være greit f.eks. med lager-type gjær
- vil åpne karet minst mulig f.eks. pga ureint miljø (som hjemme hos meg i hvert fall)
 
Vektmåling gir et ganske presist uttrykk for hvor mye alkohol som er dannet (sukker brukt til å bygge gjærstammen slår ikke ut). Om du vil øke presisjonen ennå mere kan du anslå hvor mye CO2 som blir løst i vørteren under gjæringen.
Vekt er betydelig mere presist enn disse ploppe-tellerne (gjærlåsen) som selges.
 
Betyr det at det blir en forsinkelse før vekta starter å synke som vil variere med pitching? Vet du om det fins noen ferdige kalkulatorer eller formler for å sammenlikne vektreduksjon og sg?

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk
 
Ja, du får en forsinkelse (men det bygger seg jo ikke opp alkohol i denne fasen -kun gjærceller).
Utregningen er forholdsvis grei. Skal se om jeg finner fila jeg bruker til det.
 
Betyr det at det blir en forsinkelse før vekta starter å synke som vil variere med pitching? Vet du om det fins noen ferdige kalkulatorer eller formler for å sammenlikne vektreduksjon og sg?

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk
Fant regnearket. Fra formelen ser jeg at 0,9565 g CO2 gir 1,000 g alkohol.
 
Tilbake
Topp