Voss Oregonian APA

Takk for overveldende interesse for Oregonian.
Gøy at så mange liker den så godt, og har lyst til å brygge noe lignende.

Kan være litt enig med Odland dersom du mener det er dårlig å ikke ha spikret standpunkt til dette.
Evnt dårlig å ikke dele oppskriften kan vi vente litt med å diskutere.
Dårlig å ikke svare på mail, jada. Enig.

Slik dette står nå, må dere bare gi oss anledning til å snakke litt om dette,
slik at vi kan få fortsette å gjøre ting vi er enige om, eller i det minste har diskutert oss frem til en holdning til.
Beklager at dette tar litt tid og fører til dårlig respons på mail/facebook ang dette temaet.
Jeg tror som deg StoreMy, at dette går bra til slutt.

Mye dårlig, beklager og sånn, men ølet smaker godt da! Ellers hadde vel ingen brydd seg.
Vår tekst på Untappd:
" A classic American Pale Ale using a massive amount of Citra hops.
This beer is light and refreshing with a big tropical fruity aroma balanced with a medium dry body and finish."

Vi har aldri lagt skjul på at Citra er den viktigste humlen i Oregonian,
(eller at det absolutt ikke finnes spor av Nelson i den.)
Ikke lag den for bitter. Pass på den viktige balansen. Vi gjærer den med 028.
Maltet og andre ting i oppskriften må jeg evnt få komme tilbake til.

mvh
Dag Jørgensen
dag (a) vossbryggeri.com
 
Takk for overveldende interesse for Oregonian.
Gøy at så mange liker den så godt, og har lyst til å brygge noe lignende.

Kan være litt enig med Odland dersom du mener det er dårlig å ikke ha spikret standpunkt til dette.
Evnt dårlig å ikke dele oppskriften kan vi vente litt med å diskutere.
Dårlig å ikke svare på mail, jada. Enig.

Slik dette står nå, må dere bare gi oss anledning til å snakke litt om dette,
slik at vi kan få fortsette å gjøre ting vi er enige om, eller i det minste har diskutert oss frem til en holdning til.
Beklager at dette tar litt tid og fører til dårlig respons på mail/facebook ang dette temaet.
Jeg tror som deg StoreMy, at dette går bra til slutt.

Mye dårlig, beklager og sånn, men ølet smaker godt da! Ellers hadde vel ingen brydd seg.
Vår tekst på Untappd:
" A classic American Pale Ale using a massive amount of Citra hops.
This beer is light and refreshing with a big tropical fruity aroma balanced with a medium dry body and finish."

Vi har aldri lagt skjul på at Citra er den viktigste humlen i Oregonian,
(eller at det absolutt ikke finnes spor av Nelson i den.)
Ikke lag den for bitter. Pass på den viktige balansen. Vi gjærer den med 028.
Maltet og andre ting i oppskriften må jeg evnt få komme tilbake til.

mvh
Dag Jørgensen
dag (a) vossbryggeri.com


Takk for tilbakemeldingen, og først og fremst et supert øl!

Da får vi prøve å leke oss litt med den informasjonen du har delt med oss her. Om dere finner ut at dere vil dele hele oppskriften, så er dere velkommen til å legge den ut her slik at alle ivrige hjemmebryggere på norbrygg kan få glede av den :)

Takk for hjelpen, og knus på videre med å brygge godt øl :)

Mvh,

Marius
 
Har brygget APA med Nelson Sauvin to ganger, har benyttet annen humle (Chinook og Colombus) til bitterhumle og NS til resten.
Jeg mesker alle APA'ne mine relativt lavt 63-65, hvis det er ting jeg lager selv. Hvis det er kloner følger jeg mesketemperaturer oppgitt der :)

Ja, den er ganske fruktig og fremtredene, NS og Citra er nok to av favorittene her i gården! Mange som synes det blir for mye dog.
Ift å bare bruke sene tilsetninger så tror jeg det blir knall, er jo bare å justere til ønsket bitterhet :)

Selv benytter jeg annen humle til bitterhet slik at jeg kan bruke 1 pose (100gr) med humlen jeg vil teste i hvert brygg, synes det er praktisk å gjøre det slik :)

Planen er å bruke 100 % Maris Otter, OG på 1,053, og meske på 65 grader. Gjære med WLP001. Så tenkte jeg humle etter følgende skjema som gir meg ca. 40 IBU:

20 minutter: 15 gram Nelson
15 minutter: 15 gram Nelson
10 minutter: 20 gram Nelson
5 minutter: 20 gram Nelson
0 minutter: 20 gram Nelson

Så tenkte jeg tørrhumle i tillegg. Kanskje 4 gram per liter.

Blir det for heftig? Jeg er ganske glad i kraftig humlesmak og Aroma...
 
v1 :
25g 10min
25g 0min
50g dry hop 5 days

v2 :
10g 20m
10g 15m
10g 10m
10g 5m
20g 0m
40g dry hop 5 days

Er sånn jeg har laget mine to, den andre versjonen har jeg ikke fått smakt på enda.
Det er vanskelig å si om det blir for heftig, hvis du liker kraftig humle smak og aroma så sier jeg kjør på.

Mine APA batcher blir borte lenge før jeg har noen nedgang i aroma\smak, så jeg synes det har vært tilstrekkelig med 100g på 25L så langt.
Når det er sagt liker jeg humle veldig godt, men hvis jeg skal opp i 200-300g så lager jeg som regel IPA og ikke APA.

Men tror ikke du kan gjøre så mye feil med humleskjema ditt, kan det virkelig bli FOR heftig? :D
 
v1 :
25g 10min
25g 0min
50g dry hop 5 days

v2 :
10g 20m
10g 15m
10g 10m
10g 5m
20g 0m
40g dry hop 5 days

Er sånn jeg har laget mine to, den andre versjonen har jeg ikke fått smakt på enda.
Det er vanskelig å si om det blir for heftig, hvis du liker kraftig humle smak og aroma så sier jeg kjør på.

Mine APA batcher blir borte lenge før jeg har noen nedgang i aroma\smak, så jeg synes det har vært tilstrekkelig med 100g på 25L så langt.
Når det er sagt liker jeg humle veldig godt, men hvis jeg skal opp i 200-300g så lager jeg som regel IPA og ikke APA.

Men tror ikke du kan gjøre så mye feil med humleskjema ditt, kan det virkelig bli FOR heftig? :D

Humleskjemaet mitt gir bare 40 IBU, så det burde være greit innafor :) Jeg kjører på! Har aldri brygget SMASH øl før, men ser for meg at det er en veldig god måte å bli kjent med spesielt ulike humletyper og gjærstammer på.
 
Ble faktisk overrasket når jeg skulle sjekke v1 nå, og ser at det ikke var en smash, men første ølet der jeg prøvde meg på tillegg av cara og hvete. Men er i så små mengder i denne at jeg ikke tror det spiller noen rolle at all :p

SMaSH er kjempemåte å teste ut ting på, og så smaker det fantastisk det også. Så win\win :D
Ett par ganger jeg har dratt eksprimentene mine på APA litt for langt, og endt opp med noe som er alt for krevende å drikke, og da er det lett å tenke "Det enkle er ofte det beste".. Men lærer så lenge en lever :)
 
Vurderte å hive opp i noen få prosent hvete, og en liten dæsj lys karamellmalt, men tror jeg bare kjører uten denne gang.
 
Sjef med noe info. Kjekt å høre fra folka selv. Var overbevist om at det var noe Centennial i den. Lærer noe nytt hver dag. Et knas øl!
 
På ryktebørsen har eg høyrt snakk om at det blir ein konkurranse ein eller annan stad på å bryggja ei klone av denne utan at ein har oppskrifta.. Eg tør ikkje å gå nærare inn på kvar eg høyrde desse rykta anna enn at det var frå eit relativt informert hald.

Frå anna informert hald (her snakkar vi om ein med ekte vossamål og med bustad på vangen) - har eg også fått info om at ein del av metoden her er den same som når ein blandar seg betong: spar på vatnet først og vatn så mykje seinare (her er det då humla ein skal gjera dette med - ikkje vatnet - altså ei klype humle for å laga det bittert og så sløsar ein når ein skal ha aroma).
 
Kan bekrefte at det jobbes med en konkurranse (og at en løsmunnet person skulle hatt seg en fik).
Resten av informsajonen får dere vente med til den dukker opp på Ølportalen.
 
Sist redigert:
Slapp av. Oppskriften kommer etter konkurransen av kloningsoppskriften. Så bare ha litt mer tålmodighet :)
 
Er det noen som vet når denne konkurransen avholdes?

Det må i så tilfelle være meg og gjengen på bryggeriet.
Det hele har blitt liggende litt for lenge, men vi diskuterte det på BØ og tar snart tak i det igjen. Endelig dato er ikke sattt.
 
Tilbake
Topp