Forvirret er kanskje forvirret, og for Kjetinho, så gjelder det kanskje at jeg er litt utydelig i poenget mitt.
Jeg er helt for at man kan bruke ordet kveik som det det betyr. Det er litt rart, men i alle fall ikke feil.
Når man bruker ordet kveik feil, og i tillegg bevisst, og ikke er åpen for rettelse, da blir jeg egentlig litt oppgitt, da jeg er litt over snittet opptatt av bevaring av kultur og tradisjoner, og øltradisjonene burde blitt respektert, også i språkform. Det er respektløst at noen legger beslag på ordet "kveik" (som betyr gjær) og fremstiller det som en type gjær som kommer fra én spesifikk plass, for eksempel. Det er flere typer vossagjær, og jeg tviler ikke på at flere typer ville dukket opp om man hadde klart å fått en "prøve" fra alle de gamle gårdsbryggeriene på Voss. Hva skal man da kalle det, siden man må tviholde på å bruke gamle ord feil? *husnummer*-vossa-kveik-gjær? Når man kjøper en WB06 for et hveteøl på Bryggselv, så kjøper de like mye
kveik som når msevland gjør når han får et syltetøyglass i posten med noe infiserte greier fra en eller annen plass.
Det eneste jeg kommer på som jeg kan si er gjort etter all riktighet er Bryggselv med sin "Norwegian formhouse ale, WLP6799". De forvirrer ingen med å bruke ordet kveik (ja, for hvorfor skal de det?). De kaller en spade for en spade og gjær for gjær. De kaller også gjæren opp etter gårdens postnummer. Gjæren er tross alt etter all sannsynlighet unik til den gården, og derav det navnet. De kunne godt kalt det kveik, men hvorfor skal de det?