VVS-bereder som kokekar?

Viktste skrev:
Per Øyvind skrev:
Store kjeler i rustfritt stål får man til litt over tusenlappen hos storkjøkkenleverandører

Hvor da?

JAH!, DET lurer jeg også på!, min kjele på 24 liter (målt til 25.7) kosta meg ca 1700++ med lokk, hadde jeg vist 36liten eksisterte så hadde jeg nok kjøpt den, men da snakker vi ca 2500, det er i overkant mye for en stålkjele..

20 liters kjeler derimot, de får du kasta etter deg overalt i pinnekjøtttidene, men 20 liter på de er helt til kanten, og da duger de bare til de som brygger 10liters batcher..

Den kjelen der har eg i 75l versjon, og den er super kvalitet. Vil sei det er eit veldig godt kjøp. Og ja, den er kompatibel med induksjon, og rustfri...

neslekkim skrev:
Münsterjeger skrev:
Blir å kutte den opp i fillebiter, for så å sveise den sammen igjen, med radius 16 cm. Høyde ca 35. Det burde utgjøre i overkant av 36 liter.

pi*r^2*h = gir vel ca 28 liter på de målene? :)

Altså; jeg har kludret til tallene HELE uka. mener selvfølgelig 18 cm dia. Da bør det stemme bedre. Har nå kuttet den, og målene stemte, bortsett fra at kjelen ble på ca 40 liter (tok den noe høyere) slik at jeg kan brygge dobbel batch. JEg har også formet til den 36-litern, så har muligens to kjeler snart. :)

JEg benytter toppen av VVB som bunn, så den er noe buet. Da renner all vørter i bunn og ut krana som er montert som laveste punkt.

Men, det var uhorvelig vanskelig å få formet kjelen.
Jeg benyttet jekkestropp for å få de perkeft håndskjørte endene til å møtes. Punktsveiset sømmen, og helsveiset deretter inni og utenpå.
Gratulerer, kjelen er dråpeformet på dette stadiet. Og rette ut dette med håndmakt er en umulighet.
Etter noen timer med hamring med slegge kom den seg, og er nå tilnærmet rund, og derfor mulig å få sveiset på bunn. Dessverre gikk jeg tomk for Argon, så det får bli i løpet av uka.

Jeg må bare beklage, har ikke tatt bilder av seansen, men om det er interessant kan jeg ta bilder når jeg skal jobbe videre på kjelen.
Det er fortsatt mye som gjenstår; Montere element, 3kW montere kran, finne en snedig løsning på hopstopper / falskbunn.
Jeg skal også montere denne i et stativ ala Allkoker, isolere med glava eller liknende, kle den i trelister og beise den tjærebrun.

Da burde dette likne et bryggeri etterhvert??

Münsterjeger skrev:
Men, det var uhorvelig vanskelig å få formet kjelen.
Jeg benyttet jekkestropp for å få de perkeft håndskjørte endene til å møtes. Punktsveiset sømmen, og helsveiset deretter inni og utenpå.
Gratulerer, kjelen er dråpeformet på dette stadiet. Og rette ut dette med håndmakt er en umulighet.
Etter noen timer med hamring med slegge kom den seg, og er nå tilnærmet rund, og derfor mulig å få sveiset på bunn. Dessverre gikk jeg tomk for Argon, så det får bli i løpet av uka.

Derfor jeg lurte, jeg har gjort det samme, men som så mye annet det er ikke i bruk.

Tilbake
Topp