Weissbier med fruktpurè eller hermetisk frukt?

ADale

Norbrygg-medlem
Hei,
Har laget en vanlig Weissbier etter oppskrift (Ølbrygging.no). Den virker litt kjedelig, så tenker å piffe den litt opp med fruktpuré. Forstår at hemligheten for å få bra resultat er å ikke bruke for mye. Men istedenfor å kjøpe en dyr pakke på Bryggselv, hva med å bare tilsette litt hermetisk frukt (oppkuttet og badet i starsan), eller vil jeg da miste mye av smaken?

Jeg ville satset på ordentlig hveteøl eller ordentlig fruktøl, med mye smak. Frosne bringebær funker fint.

Ellers ville jeg prøvd å se på hvorfor hveteølet er kjedelig, det kan være prosessen har rom for forbedringer.

ja jeg mener bare at sist jeg lagde den ble jeg fort lei av smaken. Tenkte å tilsette mango frukt puré Du mener frosne bringebær også vil bli bra ? Oppskriften står på Ølbrygging.no

ok, da må altså litt sterkere lut til. Bringebær eller aprikos kanskje.

Jeg ville satset på ordentlig hveteøl eller ordentlig fruktøl, med mye smak. Frosne bringebær funker fint.

Ellers ville jeg prøvd å se på hvorfor hveteølet er kjedelig, det kan være prosessen har rom for forbedringer.
Men hvordan tilsatte du de frosne bringebærne? La de i en en løsning med StarSAN? Blir ikek smaken da ødelagt, eller?

Hadde de i et annet gjæringskar med kran, tinte dem litt i mikroen først, ingen star san. Stakk om til dette etter stormgjæringen, kanskje tre dager. Underifra for å minimisere bobler og plasking. For å unngå søl hadde jeg dem i en finmasket duk fra Ikea, og noe tungt inni for å unngå at det flyter opp. Det kan mygle hvis frukten ikke er dekket av væske over en viss tid.

OK, men er det ikke en risiko å gjære dette?Er det fordi bærne er frosset? Fruktekstraktene kommer jo fra steril emballasje.

Jeg tilsatte rett fra den sterile posen. Ølet smaker bra, men jeg er nå usikker om jeg har fått infeksjon i ølet, fordi det er ganske mye bunnfall i hver flaske. Men det er kanskje bare fruktpurren? Var det slik i dine også?

Sett på en del kloner av Kronenbourg 1664 Blanc. Her bruker de aprikospuree, opptil 1 kg / 23 L. De fleste har kjøpt hermetikk og kokt eller fryst dette før tilsettelse. Skal prøve meg på denne neste bryggedag, så del gjerne erfaringer.

Tilbake
Topp