Weyermann Eraclea Pilsmalt

@RobertG, var du litt skeptisk til Eraclea? Hva med deg, @Finn Berger ?
Som konservativ eldre herre holder jeg meg mye til vanlig pilsmalt. Men jeg synes jeg har fått godt øl ut av å blande Barke pilsnermalt og Isaria. Det blir litt på vei, kanskje:

Malt til 30 liter før tapping
3,9 kg Barke pilsnermalt
1,4 kg Isaria
0,2 kg syremalt

Nå er det ei stund sida jeg brukte opp Eraclea'n, men jeg kan ikke huske at jeg syntes den ga noe usmak. Så hvis ønsket er et aromatisk pilsmalt, ser jeg ikke noen grunn til ikke å skaffe seg den. Men jeg har ikke så stort behov for den smaken at jeg kjøper den igjen. Det er jo andre måter å fikse litt aromatisk preg på:):

Malt til 30 liter før tapping
4,9 kg Isaria
0,5 kg Chateau Arome
0,1 kg syremalt

Det der blei interessant. Kunne kanskje ha kutta litt ned på den belgiske, men det blei ikke outrert.

Sist redigert:
Et tvilsomt datapunkt fra meg - har brukt det 1 gang med litt dårlig erfaring - men for mange variabler mellom fler batcher med italiensk pils hos meg for å peke ut en "synder". Fikk mye gress - selv om jeg ikke kan si om det var pga. Eraclea eller humlemiks. (70 min Aroma = dip hop)
1732883872490.png

Klarer ikke å ikke si at for en litt mindre følsom gane så spiller det liten rolle hvilket av de "normale" pilsnermaltene jeg bruker. Jeg har pils nå med både Muntons, Fuglsang, Barke, Premium Weyermann og Barke. Jeg kan ikke si at ett av dem skiller seg ut.

Isaria og Eraclea skiller seg ut, og Eraclea mest. Kanskje Barke, også. Men ...

Takk for gode innspill! Virker som flere, som dere, bemerker en "annerledes" karakter, med mindre brød og mer floralt, gressete. Ikke alltid dårlig, noen ganger veldig ønskelig. Her er en god samling vurderinger
Lener mer mot extra pale premium pilsner som fullsekk-innkjøp, og heller noen kg med Eraclea for å teste :)
Weyermann extra pale premium er et utmerket valg - enten 100% eller som utgangspunkt. Jeg skal brygge pils i løpet av helga og har eksempelvis vært på Strømmen og kjøpt inn en maltblanding bestående av 87 prosent extra pale premium og 13 prosent bøhmisk gulvmaltet.

Klarer ikke å ikke si at for en litt mindre følsom gane så spiller det liten rolle hvilket av de "normale" pilsnermaltene jeg bruker. Jeg har pils nå med både Muntons, Fuglsang, Barke, Premium Weyermann og Barke. Jeg kan ikke si at ett av dem skiller seg ut.

Isaria og Eraclea skiller seg ut, og Eraclea mest. Kanskje Barke, også. Men ...
Jeg tipper du har rett i det. Små forskjeller er vanskelig å merke uten å sammenligne direkte. Hadde vært gøy å smake flere SMASH Helles-type lager med ellers like variabler utenom basismalter for å virkelig oppleve forskjellene.
Weyermann extra pale premium er et utmerket valg - enten 100% eller som utgangspunkt. Jeg skal brygge pils i løpet av helga og har eksempelvis vært på Strømmen og kjøpt inn en maltblanding bestående av 87 prosent extra pale premium og 13 prosent bøhmisk gulvmaltet.
Godt å høre! Det blir nok basismaltet jeg har liggende fremover da. Det er nettopp der jeg skal innom i morgen. Litt utplukka fra Weyermann til tider, også nå. Har en Helles, Pils og diverse planlagt for sen-vinteren, så dette maltet bør passe godt. Først blir det en jule-hefe.

Og takk for sist, tror jeg - kan det stemme du stod i boden til Norbrygg på Sørlandet ølfestival? En venn og megselv tok lukte-quizen, og slo av en hyggelig prat :)

Ser stadig denne som fast inventar hos bryggeforretningene som fører Weyermann. Tar gjerne i mot flere innspill, spesielt om flere skulle ha erfaringer med uønsket aroma/smak. Er på jakt etter en pose aromatisk pilsnermalt, og Barke er utsolgt hos den lokale sjappa :)
Jeg liker Eraclea veldig godt. Har brukt den i årevis i middelhavsinspirerte, lette pilsnere. Gir alltid godt resultat.

Tilbake
Topp