Weyermann Eraclea Pilsmalt

Ja .
Har sikkert 250 liter øl stående på fat/flasker. Drikker for lite selv og har for få dårlige venner. Mesteparten er på fat så det er litt mer tungvint å gi bort øl i gave til familie og venner. Har en tap cooler, men det er litt tungvint så derfor hoper det seg opp. Får kanskje begynne med små batcher igjen og flaske de.
 
Samme problemstilling her :( 8 fat og alle i sving samtidig som at "ønskelisten" over hva jeg har lyst å brygge er uendelig lang :eek:
 
Hadde julebord på jobb i helga. Forsvant heldigvis noen liter der. Men akkurat det dere skriver der er faktisk ett av mine største ankepunkt mot fat.
 
Samme problemstilling her :( 8 fat og alle i sving samtidig som at "ønskelisten" over hva jeg har lyst å brygge er uendelig lang :eek:
hehe - små batcher og flasker er da en enkel og grei løsning;)?

Jeg skal brygge en liten batch med italiener nå. En pose 34/70 står og formerer seg på snurrer'n i 3 liter vørter. Den gjæren skal få dra 12-13 liter italiensk pils, og så har jeg solid med gjær til en større batch etterpå.

Tettnanger og Saaz skal være bra til tørrhumling, og så bruker jeg mest Perle på den varme sida. Weyermanns italienske malt, og så litt chit og litt lyst münchener.

Jeg bruker ikke ideen om å tørrhumle ved gjæringsstart, satser heller på en tilsetning helt mot slutten koketida (@2 min?). Så tørrhumler jeg heller på halen av gjæringa, under diacetylrasten. Nå har jeg jo null greie på tørrhumling med sånne humler, men ser for meg at 4 gr/l bør holde. Synes forslaget i den artikkelen Kurt lenka til, var drøyt.
 
Nå har jeg jo null greie på tørrhumling med sånne humler, men ser for meg at 4 gr/l bør holde. Synes forslaget i den artikkelen Kurt lenka til, var drøyt.
Det var flere forslag de amerikanske med 8 g/l og 6 g/l, de 2 italienske med ca 1 g/l. Weyermann sin var uten tørrhumle.


Noen som har tilgang til den nyeste Tipopils?
 
Det var flere forslag de amerikanske med 8 g/l og 6 g/l, de 2 italienske med ca 1 g/l. Weyermann sin var uten tørrhumle.


Noen som har tilgang til den nyeste Tipopils?
ja, det var de drøyeste jeg tenkte på. Jeg begynner i alle fall ikke der. 1 g/l er kanskje veldig forsiktig. Jeg tar sjansen på 4. Men jeg ser at jeg jo må vente med tørrhumlinga til den andre batchen, om jeg vil høste gjæren. Eller jeg kan stikke om før tørrhumling. Eller så kan jeg jo dra en Denny Conn og gi blaffen i om jeg starter gjæringa av neste bacth med gjærhumlesuppe:). (Nei, trur vel ikke det, kanskje med en IPA, men ikke med pils.) Eller jeg kan vaske gjæren, men det frister ikke.
 
Ut fra Weyermanns smakshjul ser jo dette ut som en veldig spennende og smaksrik malt!
Tror jeg må prøve dette i mørk lager en gang. Kanskje neste års juleøl!

Ser også at det ikke er mye, om noen, forskjell på vanlig pilsmalt og Bohemian. Men Barke skiller seg litt ut og det stemmer etter min erfaring.

Spennende dette med italiensk tørrhumlet pils. Var ikke klar over denne stilen og dere har inspirert meg til å prøve. Har ikke Eraclea eller Barke i hus men en sekk med Bohemian så det får bli den. Og så var Saphir kjempebillig hos Petit så jeg røyk på en pose der. Magnum/Perle/Saphir eller Magnum/Mittelfrüh/Saphir.


p.jpgilsmalthjul.jpg
 
Ser også at det ikke er mye, om noen, forskjell på vanlig pilsmalt og Bohemian. Men Barke skiller seg litt ut og det stemmer etter min erfaring.




Vis vedlegget 54643
Måtte forstørre og finstudere... jeg klarer faktisk ikke se noen forskjell mellom pils og bohemian... Muligens ett hårstrå høyere EBC på Bohemian, men det bør være mer forskjell enn det siden dette er to forskjellige produkt?
 
Måtte forstørre og finstudere... jeg klarer faktisk ikke se noen forskjell mellom pils og bohemian... Muligens ett hårstrå høyere EBC på Bohemian, men det bør være mer forskjell enn det siden dette er to forskjellige produkt?

Det er kanskje ikke annen forskjell enn at byggkornet til Bohemian er dyrket i Tsjekkia, så er prosessen videre i malteriet den samme for alt pilsmalt?
De har versjonen som heter Floor Malted Bohemian også som er fremstilt med en annen prosess og den skiller seg litt fra den "vanlige", omtrent som Barke
 
Ja det var merkelig. Jeg hentet hjulet direkte fra Weyermann.
Mener også å ha lest at Bohemian Floormaltet Pilsner malt bruker en spesiell Tsjekkisk byggvariant, men finner ikke det igjen
 
Det er kanskje ikke annen forskjell enn at byggkornet til Bohemian er dyrket i Tsjekkia, så er prosessen videre i malteriet den samme for alt pilsmalt?
De har versjonen som heter Floor Malted Bohemian også som er fremstilt med en annen prosess og den skiller seg litt fra den "vanlige", omtrent som Barke
Jaja...endte opp med en sekk Bohemian etter en tur på Ølbrygging i dag... Weiermann sin pilsner har jeg fra før så da er det jo bare å fyre opp Speidelen og teste..
 
Ut fra Weyermanns smakshjul ser jo dette ut som en veldig spennende og smaksrik malt!
Tror jeg må prøve dette i mørk lager en gang. Kanskje neste års juleøl!

Ser også at det ikke er mye, om noen, forskjell på vanlig pilsmalt og Bohemian. Men Barke skiller seg litt ut og det stemmer etter min erfaring.

Spennende dette med italiensk tørrhumlet pils. Var ikke klar over denne stilen og dere har inspirert meg til å prøve. Har ikke Eraclea eller Barke i hus men en sekk med Bohemian så det får bli den. Og så var Saphir kjempebillig hos Petit så jeg røyk på en pose der. Magnum/Perle/Saphir eller Magnum/Mittelfrüh/Saphir.


Vis vedlegget 54643
Italiensk pils står på planen her i løpet av senvinter/ vår. Tror neppe jeg kommer til å prioritere å få tak i Eraclea.

Vil en blanding av vanlig pils og vienna gi litt av det samme. F.eks 60/40.
 
Italiensk pils står på planen her i løpet av senvinter/ vår. Tror neppe jeg kommer til å prioritere å få tak i Eraclea.

Vil en blanding av vanlig pils og vienna gi litt av det samme. F.eks 60/40.
Usikker på hvor stor forskjell Eraclea utgjør. Skal fyre opp første batch med Eraclea i begynnelsen av uken. Det blir en Peroni ”klone” med Magnum og Saaz. Siden det blir et nøytralt øl blir det lettere å få et inntrykk av smaken. Kommer tilbake med smaksrapporter etterhvert. Blir det noe i nærheten av Peroni er jeg storfornøyd. Regner med at det også blir en italiensk pils med tørrhumle før jul.
 
Tilbake
Topp