Weyermann vs Best Malz

kjetilj

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt både Weyermann og Best Malz Pale Malt til mine brygg. Jeg kan ikke si jeg merker noe smaksmessig forskjell, men opplever lavere utbytte på Best Malz-malten enn på Weyermann-malten, ca 8-10 %. Hva kan dette skyldes? Jeg kjøper alltid ferdig knust malt, da jeg ikke har maltmølle hjemme. Brygger som regel opp en sekk på 2-3 måneder.

Weyermann-malten kjøpte jeg på Stord hos Brygging.no, mens Best Malz hos Bryggselv i Stavanger. Kan det skyldes formalingen i butikken?

Vurderer rett og slett å prøve Maris Otter neste gang, noen som har synspunkter på dette?
 
Jeg prøvde, men telefonen klarer ikke åpne .zip filer.. Hvis du går inn på weyermann og laster ned datablad så ser du hva slags potensielt utbytte de oppgir. Bestmalz oppgir 80.5 dry as is.

Hvis disse er noenlunde like så ligger nok svaret på utbytteforskjellen din i graden av kverning.

Både Weyermann og BestMalz er to malterier (BM er egentlig to selskaper/malterier i seg selv) mens maris otter er en type bygg. Det er mange britiske malterier som malter maris otter. Så det spørs igjen fra hvilket malteri du får otter'n fra.
 
Tilbake
Topp