Har fram til nå brukt Irish Moss som klarningsmiddel. Etter endt nedkjøling, har jeg laget en god virvel i Speidelen med ei sleiv, og ventet ca 1/2 time før jeg tapper over i gjæringsbøtta. Det har egentlig aldri sett ut som om "whirlpoolen" min har medført "samling i midten" av trub, men det grøvste har jo sunket til bunns sånn omtrent. Ved siste brygging, brukte jeg Protafloc, men fulgte samme prosedyre som ellers. Stor var min forundring da jeg tittet ned i kjelen etter en drøy halvtime: Helt klar vørter! Ulempen var imidlertid at det var mer bunnfall en før.
Mitt bryggeopplegg baserer seg på at jeg skal tappe 21 l til gjæring. Basert på den mengde veske jeg bruker og tappekranas høyde over bunnen, må jeg helle litt på Speidelen før jeg når de ønskede 21 l, og her kom problemet denne gangen. De siste literne var stort sett bare grums!
Da blir spørsmålene:
1. Hvor lenge må en whirlpool gå før alt samler seg i midten?
2. Er det noen som har en oppskrift på hvordan lage whirlpool basert på pumpa, eller
3. Kanskje det er nok å vente 1 time eller mer slik at meste parten av bunnfallet har sunket helt ned??
Er det noen som har noen erfaringer??
Mitt bryggeopplegg baserer seg på at jeg skal tappe 21 l til gjæring. Basert på den mengde veske jeg bruker og tappekranas høyde over bunnen, må jeg helle litt på Speidelen før jeg når de ønskede 21 l, og her kom problemet denne gangen. De siste literne var stort sett bare grums!
Da blir spørsmålene:
1. Hvor lenge må en whirlpool gå før alt samler seg i midten?
2. Er det noen som har en oppskrift på hvordan lage whirlpool basert på pumpa, eller
3. Kanskje det er nok å vente 1 time eller mer slik at meste parten av bunnfallet har sunket helt ned??
Er det noen som har noen erfaringer??