whirlpool konsentrert vørter (kit brygging)

Hei,

Skal pimpe opp ett ølkit og da vurderer jeg en 15 min's whirlpool + tørr humling men kom på at kanskje vørteren blir for konsentert?

Hvordan er utbyttet av aroma/smak ved konsentrerte vørtere?

Vis vedlegget 26548
Hei,

Skal pimpe opp ett ølkit og da vurderer jeg en 15 min's whirlpool + tørr humling men kom på at kanskje vørteren blir for konsentert?

Hvordan er utbyttet av aroma/smak ved konsentrerte vørtere?
Litt mindre,kjør på som du har tenkt, ikke bry deg om det. Øk humla neste gang hvis du synes det ble for lite

Efit: Litt forvirret jeg nå, har du begynt å stille spørsmål før du setter i gang?

Pleier jeg ikke det? ;)

Jeg tenker at 4 liters superkontrert vørter kanskje ikke er ideelt for å få noe ut av humla men jeg kan eventuelt spare noe av malten ? det som er i boksen skal jo være desinfisert uansett?

Pleier jeg ikke det? ;)

Jeg tenker at 4 liters superkontrert vørter kanskje ikke er ideelt for å få noe ut av humla men jeg kan eventuelt spare noe av malten ? det som er i boksen skal jo være desinfisert uansett?
Det har du nok rett i

Hva med å eksperimentere med å koke humlen i kun vann (evt litt dme), sett i kjøleskap over natten og bruk dette som nedkjøling av vørter på bryggedag?

Tenkte å bare oppdatere litt ift denne:

Oppskriften ble som følger:

1,8 kg brewmart danish lager
1,5 kg Briess Munchen Malt liquid malt extract
90 gram assortert humle fra frysern (cascade, centennial og saaz)
300 gram sukker
US 05

OG 1,05

Det jeg gjorde var å ta halvparten av briess sin ekstrakt, få den opp til nesten kokepunktet og så hev jeg oppi humla. Lot dette "trekke" i 10-15 minutter samtidig som jeg av og til gikk bort og "svirvlet" litt rundt på godsakene for å etterligne en slags whirlpool.

Nå er ei uke gått og dette ligner faktisk mest på en IPA :O

Har fått en betydelig ekstra bitterkick av det jeg gjorde+ mye smak og endel aroma. Har også veldig sansen for maltsmaken som kommer fra munchen malten til briess.

Planen er nå å tørrhumle med 40-50 gram IPA humle slik at humle smak/bitterhet/aroma blir i balanse.

Den er gjæret ned til 1,008 etter 1 uke, så jeg håper ikke den går videre, for den var rimelig tørr nå, og den trenger den fylden den har for å stå imot bitterheten.

Noe har skjedd det siste halve året for min del som brygger, før fikk jeg det ikke tørt nok, nå har jeg det motsatte "problemet" .. Bruker konsekvent gjærnæring og rehydrerer tørrgjøren+ pitcher riktig mengde så det kan vel være årsaken ;)

Tilbake
Topp