Whirlpool nippel gjenomføring på Bratberg

Hei.
På Bratbergen er det så pass lite plass mellom maltrøret og kjeleveggen at det ikkje lar seg gjøre og montere inn en whirlpool nippel høyt opp i veskemengden.
Er det noe som skulle til si at den ikkje kan være i bunnen under maltrøret?
 
Uff da. Dårlig som at det ikkje vil være noe poeng i og gjøre det med solarpumpe på kjelen som er Ø28 og 40cm veskehøyde?
Blei litt i tvil nå om det er verdt og lage det ekstra hullet :nosmile:
 
Det finnes whirlpoolrør som festes med klammer på kanten av kjelen. Disse kan festes før du avslutter kok. Husker ikke hvem som fører dem i farta, men en slikt rør med et 90-bend på enden er jo ganske enkelt å mekke til selv også.
 
Fører og fører - skrur ihop er nærare sanninga.  Og det er så langt det einaste produktet eg har eksportert - til sjølvaste Uncle Sam sitt land.
 
Fant noen fine parker albuer liggenes med bsp gjenger som var ypperlig som gjennomføring. Så det hadde blitt bra. Men lite vits og lage hull når ein ikkje eige skikkeligt pumpeutstyr. Får bli den tid jeg skulle få på hodet at chugger/march er essensiel. For den tid kommer med denne hobbyen :bank2:
 
Ja, jeg prøvde solarpumpe på ett brygg.. Chugger ble bestilt like etterpå, og den er jeg fornøyd med :)
 
Ikke noe poeng å lage hull i brattbergen for å lage whirlpool med pumpe.
Du kan like godt røre en passende virvel med røresleiva.
Det er riktig som Hans Einar skriver at det ikke fungerer spesielt godt i høye smale kjeler. Du må i alle fall tappe vørteren veldig sakte når du tømmer kjelen.
 
med et evt whirlpoolrør hektet over kanten, vil det være nødvendig med bazookafilter el.l. for å slippe trub gjennom pumpa eller går det greit?
Har krana montert i det originale hullet.
 
Whirlpoolrør sørgjer kun for at du får sirkulasjon i vørteren (samans med pumpe) som igjen fører til at du kan få samling av trub meir i midten av botnen av kokekaret.   

Pumper er forskjellige og nokon taklar trub godt og andre ikkje.    Om du spør meg så er finmaska filter noko som kan gå tett og det trur eg ikkje eg ville ha hatt oppi kokekaret. Om slikt går tett etter kjøling så er du litt låst sidan du ikkje godt kan stikka handa nedi der..   

Tar ein tida til hjelp så vil trub samla seg fint på botnen av kokekaret (1 times tid).  Litt avhengig av korleis innløpet er til kranen vil du kunne få litt trub med i begynnelsen av tappinga.  Eg plar montera bend som ofte vil stå ned i trub  (men ein kan regulera vinkel på bendet sjølv) og  om det står nedi trub så er det berre det første minuttet av tappinga det kjem noko trub med - om ein tappar sakte nok (ca. 45 minutt på 25 liter). 
 
Tilbake
Topp