Whiskyøl

Beron

For en del år siden drakk jeg en øl som minte noe helt utrolig om Whisky i smaken med et svakt røykpreg og hele pakka, med lite/fraværende humlepreg.

Kan tenke meg at man hadde truffet ganske nærme på smaken ved å blande skotsk maltwhisky med farris, mener også å huske at det ikke var noe hokuspokus med smakstilsetning ut over renhetsloven.

Jeg vil ikke påstå at det var noen stor øl, men det hadde vært moro å prøve å lage noe tilsvarende.

Antar at det var en lager, men sikker er jeg ikke.

Noen som har prøvd å lage noe lignende som dette og kan dele tips/oppskrifter (all grain).

Brygg et øl, f.eks. en porter, tilsett eikechips dynket i whisky i gjæringskaret. Blir sikkert ikke helt som du beskriver, men godt blir det :)

Laget en porter med Ardbeg Uigadal. Ble litt søt for min smak. Satt igjen med det søte i whiskyen, men mistet alt rundt. Neste gang tror jeg kanskje jeg tester en noe mer "skarp" whisky. Laphroaig eller Talisker.

Jeg laget denne en gang (egen oppskrift) :

Smoking Gun - smoked very pale ale (SVPA)

OG 1053, FG 1012, ABV 5,4%, EBC 8, IBU 27

Mesketemp 68 oC i 60 min

MALT
49% Maris Otter Pale 5 EBC
44% Peat Smoked 6 EBC
7% Pilsner 3 EBC

Koketid 90 min

HUMLE
1 gr/l Challenger, 60 min
1,2 gr/l East Kent Golding, 60 min
0,6 gr/l Saaz, 1 min

GJÆR
WLP 036 - Dusseldorf Alt
18 oC - 14 dager

KARBONERING
8 gr sukker pr liter, gir økning på 0,4% ABV

Min egen beskrivelse fra smakingen var bl.a. "Det var en god røykduft av ølet, nesten som single malt whisky. Selv ettersmaken minner svakt om maltwhisky, kanskje ikke så rart med nesten 50% røykmalt. Selvsagt mye mindre fyldig enn whisky, men smaken sitter i munnen lenge."

Prøv å få tak i NØ 100% Peated med rød warning, "Almost not drinkable".
Jeg synes denne er dritgod i små mengder. Jeg sendte en mail til Jikiun på NØ. Den er akkurat som navnet sier, brygget med 100% torvrøkt whiskymalt. Jeg mygga litt ut, og brygget min med 90% torvrøkt jeg fant hos bryggselv.no. Resten var litt crystal/carapils. Brukte Colombus som bitterhumle og Saaz siste 5 min. Etter råd fra NØ. Brukte Safale 05 til gjæring. Trenger ikke lang lagring. Den var god etter to uker, men tror faktisk jeg kjører 100% neste gang den brygges.
NØ orginalen ligger vel på ca 8,5 %. Det gjør også min. Tror nok denne trenger såpass for å gi fylde til denne veldig spesielle "øl". Her snakker vi tross alt om et lite glass en gang iblant.

Kan tenke meg at man hadde truffet ganske nærme på smaken ved å blande skotsk maltwhisky med farris[...]
Dette er jo, sånn omtrent, en god, gammeldags pjolter. Pjolteren skal riktignok bruke Selters istedenfor Farris, men prøv å finne Selters på Bunnpris, liksom. Farris er en grei erstatning, iallfall den blå sorten. Ordet pjolter er antatt utrydningstruet, og uansett særnorsk, så vi har en slags kulturell plikt i å holde det ved hevd. Dessuten er pjolter ganske godt.

Tilbake
Topp