White House Honey Ale

Aleksander_B skrev:
Kjenner jeg ble litt skuffa når jeg ser at Obama for Prez Brewing Co. bruker maltekstrakt. Men dette må jo prøves ut!

Følte det samme først, men kom så på at de tross alt er begynnere. Man pleier jo oftest å begynne med maltekstrakt, og dette gjør det jo også lettere for andre nybegynnere å prøve :) Må være spennende for nye bryggere å allerede kunne brygge en så "kjent" øl som denne.
 
glemmestad skrev:
Aleksander_B skrev:
Kjenner jeg ble litt skuffa når jeg ser at Obama for Prez Brewing Co. bruker maltekstrakt. Men dette må jo prøves ut!

Følte det samme først, men kom så på at de tross alt er begynnere. Man pleier jo oftest å begynne med maltekstrakt, og dette gjør det jo også lettere for andre nybegynnere å prøve :) Må være spennende for nye bryggere å allerede kunne brygge en så "kjent" øl som denne.

True. Mulig dette er siste dråpen som får tvilere til å begynne med hjemmebrygging. Har brygget porter med honning til forrje jul, den ble en knallsuksess.
Så denne må kansje brygges til Jul :)
 
Aleksander_B skrev:
glemmestad skrev:
Aleksander_B skrev:
Kjenner jeg ble litt skuffa når jeg ser at Obama for Prez Brewing Co. bruker maltekstrakt. Men dette må jo prøves ut!

Følte det samme først, men kom så på at de tross alt er begynnere. Man pleier jo oftest å begynne med maltekstrakt, og dette gjør det jo også lettere for andre nybegynnere å prøve :) Må være spennende for nye bryggere å allerede kunne brygge en så "kjent" øl som denne.

True. Mulig dette er siste dråpen som får tvilere til å begynne med hjemmebrygging. Har brygget porter med honning til forrje jul, den ble en knallsuksess.
Så denne må kanskje brygges til Jul :)

God ide! Da er årets julebrygg bestemt  :biersmile:
 
Hei, er det noen som har lagd en allgrain versjon av oppskriften?
Har aldri brukt maltekstrakt så jeg vet ikke hva dette vil svare til i kønn..

White House Honey Ale

Ingredients

    2 (3.3 lb) cans light malt extract
    1 lb light dried malt extract
    12 oz crushed amber crystal malt
    8 oz Bisquit Malt
    1 lb White House Honey
    1 1/2 oz Kent Goldings Hop Pellets
    1 1/2 oz Fuggles Hop pellets
    2 tsp gypsum
    1 pkg Windsor dry ale yeast
 
Dersom du legger inn oppskriften i Beersmith så kan den konvertere fra extrakt med steepingmalt til allgrain.
Har gjort dette ett par ganger tidligere med godt resultat :)
 
Kalk/kritt. Bruker det til å justere vannet. F.eks. til å unngå "såpesmak" når man bruker mye humle.
 
Takk Odland.
Er det noen som gidder legge ut en fornorsket oppskrift med allgrain og flytende gjær? Det hadde vært moro og prøvd å lage en julevariant av honningalen, men jeg er foreløbig litt for noob til å "se" hva ekvivalentene bør være.
 
Ser ut som det har sneket seg inn en feil i oppskriften de la ut;

I ingrediens-listen står det 1 1/2 OZ Fuggles, mens i beskrivelsen står det "add the 1/2 Oz Fuggles..."

Hva tror folk er riktig??
 
Larzan skrev:
Takk Odland.
Er det noen som gidder legge ut en fornorsket oppskrift med allgrain og flytende gjær? Det hadde vært moro og prøvd å lage en julevariant av honningalen, men jeg er foreløbig litt for noob til å "se" hva ekvivalentene bør være.

Skal se om jeg klarer å få ut en allgrain oppskrift ila dagen
 
Hadde tenkt å poste om denne oppskriftta når eg leste artikkelen i dag, men ser at eg er veldig seint ute. Oppskrifta virker jo veldig enkel, men bare en halvtime mesking? er det for at det blir brukt så lite korn? Frister litt å prøve faktisk :) Forestiller meg at det blir ein blanding mellom øl og mjød med så mykje honning. Får vel bare smøre meg med tolmodighet fram til dunkene mine er ferdig med sin nåværende oppgave.
 
Har lyst til å prøve denne selv, har et tomt fat som burde fylles før elgjakta:

Har aldri prøvd å convertere fra ekstrakt til allgrain, men her er et 1. forsøk:

5 gallon 19 liter

Pale malt                              2600 g 72 %
Crystal malt       120 EBC          340 g  9 %
Biscuit               50 EBC           226 g  6 %
Lys honning (sommerhonning)   450 g 12 % tilsatt 5 min før slutt

OG 1048
FG 1012
4,7 % alc

Farge 24 EBC

Preboil 23 liter

Humling
EKG    (4,5)       60 min       45 gram
Fuggles (4)      flameout        15 gram

tilsammen 26 IBU

Humling blir litt i uvissa, siden oppskriften både oppgir to forskjellige mengder Fuggles samt koker humla bare i deler av ferdig volum.

Gjæring men Wyeast 1968 special london ale
ved 17 grader, to uker


Kom gjerne med innspill, dette er bare et forsøk..
 
Tilbake
Topp