White House Honey Ale

Tror muligens du bruker for lite Pale Malt, bozo. Jeg tror bestemt det skal være 2 stk. 1,5kilos bokser LME. Det gir en OG på 1.062 uten honningen, 19 liter. Det betyr at du nok må opp på ca 4 kg Pale.

Ellers tror jeg også at det skal være 1,5 oz Fuggles og ikke 0,5. Synes det kanskje er litt snaut med humle her uansett.
 
Skal honninga i de siste 5 minuttene av meskinga? Da bør eg kanskje unngå å helle det opp i meskeposen men rett i karet?

Virker veldig spennende, men litt lite hummla for meg.
 
GuttØrn skrev:
Skal honninga i de siste 5 minuttene av meskinga? Da bør eg kanskje unngå å helle det opp i meskeposen men rett i karet?

Virker veldig spennende, men litt lite hummla for meg.

siste 5 min av kokinga.
 
Jeg skal være modig og trosse verdens mektigste manns råd ang. honning i øl;

Da tenker jeg spesifikt på honning-kokingen i 5 min Det Hvite Hus anbefaler. Dette er ikke bra; Mange aromastoff vi er ute etter damper vekk. Koker man honning blir det nesten det samme som å tilsette hvitt sukker. Flere steder anbefaler bryggere å ikke koke honning. De anbefaler heller å blande ut honningen i vann slik at løsningen matcher OG på ølet du skal brygge. Og deretter pasteurisere.

Når honningen er blandet ut i en ildfast kjele pasteuriserer du den ved å sette den i ovnen på 78 grader i 1 time. Deretter tar man den ut, kjøler den ned, og tilsetter dette i gjæringskaret.

Da skal man i teorien få med aromaen og smaken på den bestemte honningen man velger å bruke.

EDIT: Kilder
http://byo.com/stories/article/indices/38-ingredients/325-brewing-with-honey http://beersmith.com/blog/2009/09/05/brewing-beer-with-honey/
 
Glemte å kjøpe crystal malt, og kjøpte kun east kent. Er det krise? Hvordan bør jeg gå frem da. Mtp, mengde humle og malt?
 
Jeg pasteuriserte min honning og tilsatte den da brygget kjølte og var på ca 70 grader. Skal flaskes til uka.
 
All den tid honning inneholder en god del antibakterielle og anti-sopp-stoffer ville jeg ikke vært videre redd for bare å lempe honningen rett i lunken vørter og så rørt den ut.  Greit om vørteren er lunken så man ikke bare får en klump liggende på bunnen. Honning kan gjære, men da er det vanligvis honning med vanninnhold på over 20% (og honningen har vært høstet litt tidlig, biene lukker ikke cellene før fuktigheten er under det nivået).

Honning bør vel generelt ikke varmes opp noe særlig over 40°C, da begynner aromastoffer og oljer å forsvinne.
 
Biene forsegler cellene når honningen er moden,så den kan ha for høyt vanninnhold hvis det er en fuktig sommer  slik som i år.Men jeg hadde hatt honningen i sekundærkaret evt forsiktig oppvarming slik at du beholder mest mulig smak og aroma.
 
Bernts skrev:
Biene forsegler cellene når honningen er moden,så den kan ha for høyt vanninnhold hvis det er en fuktig sommer  slik som i år.Men jeg hadde hatt honningen i sekundærkaret evt forsiktig oppvarming slik at du beholder mest mulig smak og aroma.

Dette stemmer, men hoveddelen av modningsprosessen er nettopp en tørkeprosess (for å unngå gjæring. Biene vil ha vintermat, ikke fyll ;) ). Honning i sekundærkaret slik du beskriver høres fint ut, ja.
 
Lar du biene bygge ut nye plater hvert år  og har fine lyse plater i bikuben har du gjort mye for å unngå gjæring. Jeg har hatt bier noen år og ikke hatt gjæring i mine kuber.
Hadde jeg oppdaget det så hadde platene blitt smeltet om og hvertfall ikke blitt blandet med resten av honningen, Så gjæret honning på markedet er ikke noe stort problem.
Men noen av mine kollegaer som har fått gjæring i sine kuner bruker denne til ....Mjød. :brygging:
 
Jeg tror ikke det har så mye å si hva slags honning du bruker. Mest autentisk er antakeligvis sommerhonning av noe slag. Det er vel lite lyng i nærheten av det hvite hus, antar jeg.
 
Vet det er en stund siden noen har posta her nå, men er det noen som har forsøkt denne? Er litt gira på prøve en Honey Ale, men finner ingen andre allgrain oppskrifter rundt å går, dermed går jeg utifra at denne fungerte? Evt, noen som har gjort andre modifiseringer? Jeg er helt ny på dette, kun forsøkt med ferdige bryggesett til nå så jeg er ute etter all hjelpen en kan få på dette forumet!  :)

bozo skrev:
Har lyst til å prøve denne selv, har et tomt fat som burde fylles før elgjakta:

Har aldri prøvd å convertere fra ekstrakt til allgrain, men her er et 1. forsøk:

5 gallon 19 liter

Pale malt                              2600 g 72 %
Crystal malt       120 EBC          340 g  9 %
Biscuit               50 EBC           226 g  6 %
Lys honning (sommerhonning)   450 g 12 % tilsatt 5 min før slutt

OG 1048
FG 1012
4,7 % alc

Farge 24 EBC

Preboil 23 liter

Humling
EKG    (4,5)       60 min       45 gram
Fuggles (4)      flameout        15 gram

tilsammen 26 IBU

Humling blir litt i uvissa, siden oppskriften både oppgir to forskjellige mengder Fuggles samt koker humla bare i deler av ferdig volum.

Gjæring men Wyeast 1968 special london ale
ved 17 grader, to uker


Kom gjerne med innspill, dette er bare et forsøk..
 
Tilbake
Topp