Wifi gjæringstemperatur

Hvis den skal pinge må den først koble seg til nettet, og det er det vi prøver å unngå ettersom det er det som krever mye strøm fra batteriet.
 
Kan også smelte to tynne tråder gjennom røret og måle spenning mellom den. Dersom den er nedsenket i veske, går den direkte i dvale. Dersom den ikke er i veske, går den ikke i dvale.
Du kan ikke programmere den under gjæring, men det bør være unødvendig når koden er ute av Beta :)
 
Noen som har hatt problemer med at Device manager i win 10 ikke ser USB til TTL adapteret basert på FT-232RL tilsvarende det som er angitt post #16 i denne tråden? Driver er installert, men Windows reagerer ikke på at jeg kobler til kortet!
 
Noen som har hatt problemer med at Device manager i win 10 ikke ser USB til TTL adapteret basert på FT-232RL tilsvarende det som er angitt post #16 i denne tråden? Driver er installert, men Windows reagerer ikke på at jeg kobler til kortet!
Hadde en gang problemer med en USB kabel som hadde dette problemet.
 
Fungerer helt fint på Win10 hos meg. Vanskelig å si hva problemet er.

Hvis du har en Arduino kan du prøve å programmere gjennom den. Men det er vel noe med at den har problemer med å gi nok strøm hvis jeg ikke husker feil.
 
Jo. Har tenkt på kabelen selv, eller om usb-porten gir for lite strøm eller for lav spenning. Har prøvd med annen kabel, den var forsåvidt lik, men samme problem. Har ikke prøvd annen pc ennå, kun en bærbar. Har bestilt en cp2102 basert uart, bare kjedelig å vente så lenge på ny. Godt nytt år @Amarillo og @msevland

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Jo. Har tenkt på kabelen selv, eller om usb-porten gir for lite strøm eller for lav spenning. Har prøvd med annen kabel, den var forsåvidt lik, men samme problem. Har ikke prøvd annen pc ennå, kun en bærbar. Har bestilt en cp2102 basert uart, bare kjedelig å vente så lenge på ny. Godt nytt år @Amarillo og @msevland

Sent fra min D6503 via Tapatalk
?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ny TTL UART i hus og alt vel med den. Jeg har imidlertid problem med å få ESP8266 på wifi-nettet. Den danner seg i stedet et eget Wifi-nett som går opp og ned i forhold til tiden ESP8266 er aktiv. Noen som har en idé om hva som er galt? Jeg har prøvd med flere gjestenett, også åpent, uten at det har endret på noe.
 
ESP'en vil komme opp på listen over tilgjengelige nett fordi det er mulig å koble seg direkte til den.
Men den skal også koble seg til det wifi-nettet du legger inn i koden.
Sikker på at du har 100% riktig navn på nettverket (SSID) og riktig passord?

Hvis du bruker koden i denne tråden kan du prøve å kommentere ut deepSleep-koden. Da kan du se på routeren om den er koblet til nettverket. Hvis det virker vil den sende data til Thingspeak bare en gang fordi koden ikke ligger i loop.
 
ESP'en vil komme opp på listen over tilgjengelige nett fordi det er mulig å koble seg direkte til den.
Men den skal også koble seg til det wifi-nettet du legger inn i koden.
Sikker på at du har 100% riktig navn på nettverket (SSID) og riktig passord?

Hvis du bruker koden i denne tråden kan du prøve å kommentere ut deepSleep-koden. Da kan du se på routeren om den er koblet til nettverket. Hvis det virker vil den sende data til Thingspeak bare en gang fordi koden ikke ligger i loop.
Takk for all hjelp. Det viste seg at ESP'en var følsom for SSID navnet. Den har nå fått sitt eget gjestenett og sender avlesing til Thingspeak etter valgt sovetid. Jeg har lest litt om ESP'en og den har som du sier en liten "webserver".
 
Har satt opp en temp.logger etter anvisning fra @Amarillo. Takk for glimrende anvisning. Har benyttet koden og delene angitt tidligere i tråden. Temploggeren ble testkjørt mtp kode og alle delene på et protoboard før delene ble satt sammen.
DSC_0183.jpgBildet over viser noen av delene som ble benyttet. Dupont ledninger, tynne koblingsledninger som fulgte med MB-102 protoboard, 4k7 ohm metallfilm motstand, 5-pins tilkobling, Esp-8266, esp-12F, Dallas DS18B20 Temp sensor i TO-92 innpakning, AA-batteriholder, 50 ml testrør og krympestrømpe. AA/14500 Li-Ion batteri ble også anskaffet sammen USB-TTL UART FT232RL til lasting av kode, CP2102 fungerer også utmerket. Som koblingsledning benyttet jeg også lederne fra en Ethernet-kabel.

Begynte å lodde motstand mellom 1-wire (DQ) og Power (Vdd) på DS18B20 sammen med ledninger til jord (-) og Power (+) samt 1-wire som skal på GPIO4 på ESP-12F
DSC_0200 red.jpg
4k7 ohm pullup motstand er loddet mellom DQ og Vdd i rød krympestrømpe, Vdd er her rød, GND er svart og blå er DQ på DS18B20.

DSC_0204 red.jpg
Loddet på ledninger til ESP-12F, + ledninger til VCC og EN, RST og GPIO16 loddet sammen, - ledning til GND og GPIO15, ledninger til RXD0 og TXD0. GPIO2 (+) og GPIO0 (-) benyttes ved programvarelasting og skal ikke kobles til noen andre ledninger.
DSC_0206.jpg
GPIO4 skal kobles til DQ på DS18B20, men er på bildene over ikke loddet på ESPen.

DSC_0207 red.jpg
+ (pos) fra batteribeholderen er her loddet til VCC (hvit m/gul stripe) og EN (gul). - (neg) fra batteribeholderen er loddet til GND og GPIO15 med samme ledning (Hvit m/grå stripe). DQ (1-wire) fra DS18B20 er loddet til GPIO4 (blå ledning). TXD0 blå- , RXD0 grønn-, GPIO2 rød- og GPIO0 svart ledning er loddet til ESP12F, men ikke konnektert i motsatt ende. I tillegg er det en svart ledning fra - (neg) fra batteribeholderen som ikke er koblet til.

DSC_0215 red.jpg
Svart ledning fra - (neg) på batterikassen loddet fast til 2 av punktene på 5-pins rekken (øverst på bildet). Rød ledning fra GPIO2 på neste pinne (3. fra øverst på bildet). Grønn ledning fra RXD0 og blå ledning fra TXD0 på den siste pinnen. Svart ledning fra GPIO0 på ESPen er ikke koblet noe sted (setter ESP i programmeringsmodus når den legges lav.

Nå skulle denne ferdige oppkoblingen settes inn i dette testrøret. Skrukorken var imidlertid ikke tett. Klippet ut en pakning fra en melkekartong som funket.
DSC_0216 red.jpg

Etter å ha plassert loggeren nedi, viste det seg at batteriet ikke var vekt nok i forhold til oppdriften. Den la seg tilnærmet horisontalt. Da ble blysøkke fra fiskeskrinet løsningen.
DSC_0220 red.jpg

Så ble temperaturloggeren plassert i testrøret og er klart til tjeneste.
DSC_0221 red.jpg

Først må imidlertid koden lastes inn på ESP-8266.
DSC_0218 red.jpg
GND fra UART (her FT232RL) er koblet til - fra batterikassen, Svart ledning fra GPIO0 på ESPen er koblet til den samme -. VCC fra UART er koblet til rød ledning fra GPIO2 på ESPen. TXD fra UART er koblet til RXD0 (grønn ledning) på ESPen og RXD fra UART er koblet til TXD0 (blå ledning) på ESPen. TX og RX er krysset fra UART, GPIO0 er satt lav (-) via 5-pins kontakten og GPIO2 blir satt høy fra UART.
OBS: Husk å sette UART til 3.3 VDC før du kobler til noe som helst, ESPen vil ikke tåle 5 VDC. VCC fra UART leverer kun 50 mA, men det er nok til å sette GPIO2 høy. ESPen vil med dette strømforsynes fra batteriet også ved programmering. Programmering er beskrevet i en post 35 av @Amarillo.

WIFI-senderen i ESPen har veldig god antenne og klarer å sende fra inne i testrøret, gjennom testrøret, gjennom gjæringsdunken, gjennom kjøleskap (gjæringsskap) opp en etasje til ruteren/aksesspunktet. Jeg hadde problemer med SSID navnet, se post 74 over, så ikke bruk et SSID navn med unormale tegn som
eller lignende.

Løsningen logget fint til Thingspeak.
 
Thingspeak-kanalen sees slik ut ved logging:Skjermbilde Thingspeak.PNG
Droppen i spenningen var for å kalibrere temperatursensoren. Jeg fant ut etter å målt temperaturer fra 8 grader C til 25 grader Celsius at jeg korrigerte DS18B20 med 0.1 grad C. Temperaturloggeren ble kalibrert mot en Thermapen. Loggeren er altså svært nøyaktig.
 
Har endelig fått tid til å bygge en v2 av temp-måleren.
Det nye er ladeport som gjør at jeg kan lade den direkte fra en usb-lader, det gjør at jeg slipper å ta ut batteriet for å lade det i en separat lader.

Satte også inn en bryter som kobler ut ESP'en ved lading, laderen gir godt over 4v og det tviler jeg på at ESP'en har godt av.
En annen fordel med bryteren er at jeg nå kan lade batteriet og så la den ligge til jeg har bruk for den, da er det bare å slå på bryteren og den er klar med fulladet batteri.

Har også koblet på ledninger som @kfladseth har gjort, så det er enkelt å ta den ut og programmere. Har gitt opp OTA foreløpig. Har nå separate ledninger fra GPIO2, GPIO0, TX, RX, og til + og - på batteriet. Brukte en bit av en skjærefjøl i plast og limte ladeport og ESP på hver side for å isolere og for å få ladeport og bryter til å stå rett ved toppen av glasset.

Samlet alt i en krympestrømpe til slutt, det er mange koblinger her, 23 til sammen hvis jeg ikke teller feil, så det er en stor fordel å få 'sementert' alt for å unngå at noe løsner.

Ladeporten gjør at jeg også kan ta med batteriet i krympestrømpen og ga meg også mulighet til å sløyfe batteriholderen og dermed bruke et større batteri. Så jeg har brukt et TR 18650 batteri som har 9900 ebay-mAh. Har testet det med oppdatering på Thingspeak 2 ganger i minuttet og etter 8500 oppdateringer er spenningen fortsatt over 3,7v. Så med oppdatering hvert 5. minutt vil det surre og gå godt over en måned, som gir god mulighet for temperaturmåling ved lager-gjæring.

Men nå er det fullt i Whitelabs-glasset, bare så vidt jeg fikk presset alt inn. Så hvis jeg skal ha med mer gadget's nå, gyro for å måle SG har vært foreslått, må jeg gå over til større glass. :)


v2_1.jpg v2_2.jpg v2_3.jpg v2_4.jpg v2_5.jpgv2_7.jpg v2_6.jpg
 
Sist redigert:
Ooops, den nye versjonen flyter ikke. Gikk til bunns når jeg skulle måle temperaturen under kettle souring av en Berliner Weisse. Det store batteriet er for tungt, må ha en større beholder som rommer nok luft.

Kettle souring er forresten perfekt for denne måleren. Enkelt å stille inn riktig temperatur uten å måtte utsette vørteren for O2 hver gang man skal måle temperatur.

syre.jpg bs.jpg
 
Tilbake
Topp