Wirlpool rør til speidel.

Akkurat det med montering av instrumentpanelet er ganske korka på speidelen. Det er vel såvidt eg har sett ennå meir idiotisk på den nye speidelmodellen der fronten i tillegg buar framover. Eg har gjort det slik (på min gamle modell) at dei to fremste beina står ytst på kanten på den krakken den står på - då kan eg bøya så mykje eg vil - og så har eg ein kloss eg legg under den bakerste foten når eg vil skvisa ut det siste.

Så er det vel også dei her på forumet som har løsna instrumentpanelet på speidelen og montert det i betre høgde . Eg har venta med det i tilfelle sin skulle få kjøpa seg nytt kontrollpanel som eg vel fekk inntrykk av skulle koma for eit år sidan eller så - men no trur eg kanskje det berre var ein marknadsføringsbløff for å blidgjera dei som akkurat hadde kjøpt den gamle modellen. (På den andre sida - skulle det koma oppgradering i salg så er det også greit at barnesjukdommane som vi har lest om her og der er korrigert først.)
 
Jeg må innrømme at jeg bare tar ut røret og skyller det i varmt vann etter bruk. Det blir jo uansett kokt når man installerer det.
Jeg har nå bøyd til litt kobber i henhold til din gode og detaljerte beskrivelse. Som deg brukte jeg den billige rørbøyeren fra Jula.

Det fungerte forsåvidt greit, men jeg synes det ble litt vel mye hakk og sår i bøyene. Vet ikke om du opplevde det samme? Uansett tror jeg nok jeg vil forsøke å pusse det litt glattere før jeg lodder det sammen.

Gleder meg til å prøve!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
En liten oppdatering fordi jeg er så fornøyd med whirlpool-armen, i dag brygget jeg en amerikansk pale ale med drøyt 160 gr humlepellets.
Bildet viser humle-truben som samler seg inne i kjøleren. Den var så kompakt at jeg spadde den ut med bryggeskjeen etter at jeg hadde pumpet ut vørteren.
Dvs at whirlpoolen gjør sitt til å løfte trub'en og samle den i området over kjøleren. Den synker så ned og blir fanget inne i kjøleren.
Pumpa gikk fint gjennom hele prosessen. Temperatursensoren blir fort tildekt og viste fremdeles 65 grader da jeg målte 18 grader ved utløpet av whirlpool-armen.
I forbindelse med vaskingen målte jeg opp 1.2 liter kompakt humle-trub og 0.5 liter grumsete vørter fra kjelen.

Vis vedlegget 23129 Vis vedlegget 23130 Vis vedlegget 23131
Holder du dyppkjøleren i ro under kjølingen? Hvor lang tid bruker du på å kjøle ned til ca.20 grader?
 
Jeg har nå bøyd til litt kobber i henhold til din gode og detaljerte beskrivelse. Som deg brukte jeg den billige rørbøyeren fra Jula.

Det fungerte forsåvidt greit, men jeg synes det ble litt vel mye hakk og sår i bøyene. Vet ikke om du opplevde det samme? Uansett tror jeg nok jeg vil forsøke å pusse det litt glattere før jeg lodder det sammen.

Gleder meg til å prøve!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Tok en kikk på whirlpoolarmen min, den har ingen hakk så vidt jeg kan se. Men den første så ikke ut, på tredje forsøk var jeg fornøyd!
Slik jeg husker det må man lage hver knekk i en bevegelse, da unngår du å få hakk.
Lodding høres avansert ut, selv holder jeg bare delene sammen med to slangeklemmer :)

Har du testet oppsettet?
 
Holder du dyppkjøleren i ro under kjølingen? Hvor lang tid bruker du på å kjøle ned til ca.20 grader?

Ja, whirlpool gjør jobben så ingen røring er påkrevd. Jeg ville holdt kjøleren helt i ro da du ikke vil forstyrre trub-konen som danner seg inn i kjøleren.
Den samme trub-konen dekker temperatur-måleren på speidelen. Så mål med termometer på utløpet av whirlpoolen.
Tror jeg bruker 12-15 minutter avhengig av antall liter jeg har i speidelen til slutt, uten whirlpool og røring vil jeg anta at det tar 20-30 minutter minst. Dette vil selvfølgelig avhenge av hvilken kjøler du bruker.
 
Har du testet oppsettet?

Ja, nå har jeg testet!

Ikke helt fornøyd med resultatet egentlig. Hadde håpet på en tett og fin samling i sentrum, som på bildet du postet tidligere. Jeg fikk riktignok samling der, men det var såpass løst pakket at det "sev ut" ifm tappingen og tap til trub ble omtrent som før.

Én ting jeg nok nå forbedre er selve konstruksjonen. Jeg ser at utløpet mitt endte opp et godt stykke fra kanten av kjelen, mens det optimale sikkert er så nær kanten som mulig.

En annen ting er taiming. Etter kjøling lot jeg det stå 20 minutter og sette seg før tapping. Kanskje burde jeg tapper umiddelbart. Eventuelt ventet lenger...?

Hvordan taimer du det?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Du burde vente lengre. Det du sier at det "svever" ut er tegn på at det ikke har satt seg hardt nok.

Og, dette er bare noe jeg har stusset litt på, men aldri forsket særlig på.. jeg synes at konen samlet seg hardere uten bruk av klaringsmiddel. Syntes jeg fikk bedre pyramide før jeg begynte med klarning, men brydde meg ikke spes om det.
 
Ja, nå har jeg testet!

Ikke helt fornøyd med resultatet egentlig. Hadde håpet på en tett og fin samling i sentrum, som på bildet du postet tidligere. Jeg fikk riktignok samling der, men det var såpass løst pakket at det "sev ut" ifm tappingen og tap til trub ble omtrent som før.

Én ting jeg nok nå forbedre er selve konstruksjonen. Jeg ser at utløpet mitt endte opp et godt stykke fra kanten av kjelen, mens det optimale sikkert er så nær kanten som mulig.

En annen ting er taiming. Etter kjøling lot jeg det stå 20 minutter og sette seg før tapping. Kanskje burde jeg tapper umiddelbart. Eventuelt ventet lenger...?

Hvordan taimer du det?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Utløpet bør nok være så langt ut som mulig før man svinger det i "dreieretningen" man ønsker. Du ønsker å få til en virvel rundt i kjelen.
At du ikke fikk så tett trub som meg kan jo skyldes mange ting og jeg hadde nok flaks som fikk det til, det var ikke planlagt i alle fall.

Her er noen faktorer jeg tror spiller inn
- Kjøle-coilen min er veldig tight, det er ingen glipper fra bunnen og oppover til toppen når den står av seg selv.
- Pumpen leverer alt gjennom armen, det er helt tett vha silikon-slangen
- Utløpet er bøyd slik at det følger formen på kjelen og vannet som kommer ut har all hastigheten sin i riktig retning
- Whirlpoolarmen er akkurat så høy at den ligger an på kjøleren

Og noen som ikke spiller inn:
- Jeg venter ikke i det hele tatt. Så fort temperaturen er riktig kobler jeg på en silikonslange og pumper alt over til gjæringskaret.
- Jeg bruker 5 gram Irish moss i alle batcher

Håper du har tid til å lage en ny arm og prøve igjen!
 
Noen ide om hvordan man kan unngå problemet med at inntaket til pumpen går tett? Brygga med humle, koriander, kammilleblomst og revet appelsinskall i går og det var helt umulig å få noe gjennom whirlpool røret i det hele tatt :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen ide om hvordan man kan unngå problemet med at inntaket til pumpen går tett? Brygga med humle, koriander, kammilleblomst og revet appelsinskall i går og det var helt umulig å få noe gjennom whirlpool røret i det hele tatt :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
Uffda, der har du kommet opp med en case. Fikk låne en speidel før jeg kjøpte, der var impelleren full av koriander. Kornene er akkurat så store at de setter seg fast. Kombinert med noen av de andre tingene du nevnte er det nok game over. Så designen har derfor noen begrensninger som jeg ikke hadde tenkt på

Jeg har bare prøvd med masse humlepellets og det spiser pumpa fint. Humleblomst ville nok være en ren katastrofe.

Om det skal gå med tilsetningene dine vil jeg nok puttet de i humlepose, med de ulemper det har.
 
Du burde vente lengre. Det du sier at det "svever" ut er tegn på at det ikke har satt seg hardt nok.

Takk for tipset, jeg kan prøve det. Hvor lenge lar du det normalt stå?

Før jeg lagde meg denne whirlpoolen har jeg variert hvor lenge jeg venter på at det skal sette seg, alt fra 0 minutter til rundt timen. Det som forundrer meg litt er at det ikke virker å ha så veldig stor betydning. Om noe virker det som om jeg muligens har fått litt bedre resultater av å vente kortere.

Klør meg litt i hodet over dette, men det er vel bare å fortsette å eksperimentere.
 
Utløpet bør nok være så langt ut som mulig før man svinger det i "dreieretningen" man ønsker. Du ønsker å få til en virvel rundt i kjelen.

Takk for mange gode tips.

Jeg er også ganske sikker på at jeg bør lage en ny versjon som stikker lenger ut. Her er noen min konstruksjon:
whirlpool.jpg

Jeg valgte å bøye den ned etter at den hadde kommet "ut av kjøleren" for å ikke være for begrenset i forhold til volumet jeg må ha i kjelen. Sånn ser det ut ferdig montert:

whirlpool2.jpg

Det er mye å gå på her. Kjølespiralen jeg bruker er kanskje ikke like tett som din, mulig det hadde noe å si.

En annen forskjell er at jeg valgte å tappe ut via krana på Speidelen. Jeg synes dette alltid har fungert greit, så jeg tenkte ikke det var noen hensikt å endre på dette. Men kanskje har det noe å si i forhold til hvordan trub "suges" ut...?

Jeg har fortsatt noen lengder kobber liggende, så jeg bretter opp armene og prøver igjen.
 
Takk for mange gode tips.

Jeg er også ganske sikker på at jeg bør lage en ny versjon som stikker lenger ut. Her er noen min konstruksjon:
Vis vedlegget 24336

Jeg valgte å bøye den ned etter at den hadde kommet "ut av kjøleren" for å ikke være for begrenset i forhold til volumet jeg må ha i kjelen. Sånn ser det ut ferdig montert:

Vis vedlegget 24337

Det er mye å gå på her. Kjølespiralen jeg bruker er kanskje ikke like tett som din, mulig det hadde noe å si.

En annen forskjell er at jeg valgte å tappe ut via krana på Speidelen. Jeg synes dette alltid har fungert greit, så jeg tenkte ikke det var noen hensikt å endre på dette. Men kanskje har det noe å si i forhold til hvordan trub "suges" ut...?

Jeg har fortsatt noen lengder kobber liggende, så jeg bretter opp armene og prøver igjen.
Bruker du diptube til krana? Det kan kanskje løse noe av problemet.
 
Uffda, der har du kommet opp med en case. Fikk låne en speidel før jeg kjøpte, der var impelleren full av koriander. Kornene er akkurat så store at de setter seg fast. Kombinert med noen av de andre tingene du nevnte er det nok game over. Så designen har derfor noen begrensninger som jeg ikke hadde tenkt på

Jeg har bare prøvd med masse humlepellets og det spiser pumpa fint. Humleblomst ville nok være en ren katastrofe.

Om det skal gå med tilsetningene dine vil jeg nok puttet de i humlepose, med de ulemper det har.
Kan det muligens hjelpe å lage en whirlpool med sleiva før man starter pumpene? Da skulle man få flyttet mye av det faste litt inn mot senter av kjelen slik at det ikke suges inn i pumpa. Når pumpa og whirlpoolen går vil jo dette skje av seg selv.
 
En slik whirpooler i kombinasjon med Speidel pluss må være helt overlegent. Er det utfordringer med at pumpene går tett? Pleier å bruke humleposer, og da bør det vel gå bra, eller?

Istedenfor at jeg prøver og feiler mye for å lage til Speidel 50, er det noen med erfaring som kunne tenke seg å lage en mot betaling?
 
En slik whirpooler i kombinasjon med Speidel pluss må være helt overlegent. Er det utfordringer med at pumpene går tett? Pleier å bruke humleposer, og da bør det vel gå bra, eller?

Istedenfor at jeg prøver og feiler mye for å lage til Speidel 50, er det noen med erfaring som kunne tenke seg å lage en mot betaling?

Eneste gangene pumpa på min 20L går tett, er når jeg bruker lakrisrot rett i kok uten pose[emoji4] Da kiler den seg, men utover det, så takler de pumpene det meste[emoji1303] Har lagd slik rør selv til min, men har ikke tilgang på 50L for å måle/dette sammen rørene...

Bor du i Trondheim kan du komme hit
med din, så leger vi den lett ila. en ettermiddag[emoji1303]



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eneste gangene pumpa på min 20L går tett, er når jeg bruker lakrisrot rett i kok uten pose[emoji4] Da kiler den seg, men utover det, så takler de pumpene det meste[emoji1303] Har lagd slik rør selv til min, men har ikke tilgang på 50L for å måle/dette sammen rørene...

Bor du i Trondheim kan du komme hit
med din, så leger vi den lett ila. en ettermiddag[emoji1303]



Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for tilbudet. Holder hus i Oslo, dessverre.
 
Utfordringen med 50 literen er vel at den har to pumper en ikke kan styre hver for seg, så da må en ha to rør da vel. Ser ivertfall kult ut slik du har laget det til!
Jeg har gått til innkjøp av en whirlpool propell fra backbrewing som tilsynelatende skal fungere bra! Ikke fått prøvd enda. Tror jeg skal prøve å hold pumpene helt av neste brygg å satse på whirlpoolingen.
 
Whirlpoolfunksjonen fungerer langt bedre enn forventet. Jeg humlet med ca 100 gram rett i Speidelen. Fikk en kraftig whirlpool i kjelen som hjalp til med kjølingen samtidig fungerte kjøleren i seg selv fungerte som et slags filter slik at så og si alle trub samlet seg på innsiden av kjølecoilen.

Da har eg laga eit sånt whirlpool-rør til min Speidel 20l.
Men...funka ikkje spesielt bra syns eg. Du skriv at du fekk ein '"kraftig whirlpool"...eg syns ikkje min vart spesielt kraftig.
Trub seilte rundt og rundt langs kanten, ingen tendens til samling i midten egentleg...
Dere som får dette til å funke, kva slags generasjon Speidel har dere? Kan det være forskjell i 'trøkk' frå pumpane?
Eg har ein 2015-modell.

Så foreløpig held eg meg til det eg kallar 'okseballe-metoden'. Eg festar ein humlepose rundt krana på Speidelen, den fylles med trub etter kvart som vørter tappes ut, og heng der som ein velfylt pung... :)
 
Tilbake
Topp