Wirlpool rør til speidel.

B

BjarneHB

Etter at jeg solgte min 20l Speidel med wirlpool rør har jeg fått noen spørsmål om dette. Jeg har laget et nytt rør til 50 literen. Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder her.
 

Vedlegg

  • 1 50l.JPG
    1 50l.JPG
    306,3 KB · Sett: 2.469
  • 2 50l.JPG
    2 50l.JPG
    277,8 KB · Sett: 2.447
  • 3 50l.JPG
    3 50l.JPG
    254,8 KB · Sett: 2.523
Bildene forteller vel det meste. Laget av 15mm kobber rør og bøye verktøy fra Biltema. De er loddet sammen med vanlig loddetinn. Litt vrient og lage de rette bøyene, kan fort gå noen meter med rør.
Prøver å legge ut en video av wirlpoolen men fila er for stor. Fikk krympet fila litt  :skitbra:
 

Vedlegg

  • Wirlpool.wmv
    1,2 MB · Sett: 766
Her er røret til 20 literen for de som ønsker det  :biersmile:
 

Vedlegg

  • Whirlpool Tube 1.jpg
    Whirlpool Tube 1.jpg
    45,4 KB · Sett: 1.899
  • Whirlpool Tube 2.jpg
    Whirlpool Tube 2.jpg
    49,7 KB · Sett: 1.841
  • Whirlpool Tube 3.jpg
    Whirlpool Tube 3.jpg
    45,8 KB · Sett: 1.812
Det så tøft ut.
Eneste jeg er noe skeptisk til, er att du brukte loddetinn til å hefte sammen røra.
Var det loddetinn uten bly?
 
Om du brukte vanlig loddetinn, så innerholder det bly.
Så håper du brukte sølvloddetinn.
 
Loddetinn ble vel blyfritt for et par år siden pga RoHS-direktivet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du får fortsatt blyholdig loddetinn til spesielle formol som elektronikk. Jeg er mere bekymret for kobberet i røret og nikkelet i det rustfrie stålet. Men jeg ser på dette som en total avsporing av emnet.
 
marhorn skrev:
Loddetinn ble vel blyfritt for et par år siden pga RoHS-direktivet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du får forsatt kjøpt loddetinn som innerholder bly.
Eks. Loddetinn hos clas ohlson til 89,- inneholder 40% bly og 60% tinn.
 
Dette er grunnen til at jeg ikke legger ut så mye på forumet lenger. Noen må bare spore av tråden.
 
Fiffig!

HVordan blir effekten av dette? Har prøvd å røre whirlpool i Speidelen, og det snurrer ikke særlig godt i den bøtta der.
 
BjarneHB skrev:
Dette er grunnen til at jeg ikke legger ut så mye på forumet lenger. Noen må bare spore av tråden.
Snodig ;D  Mange som er redd for hva litt loddetinn eller kanskje en flekk maling eller noe plast kan inneholde av skadelige stoffer og hvordan vi kan bli påvirka av disse men har enda til gode å se at noen er redd for hva alkoholen i ølet vi brygger kan tilføre oss av negative ting :doh: 
 
BjarneHB skrev:
Dette er grunnen til at jeg ikke legger ut så mye på forumet lenger. Noen må bare spore av tråden.

Beklager avsporingen, var bare spørsmål hvilket loddetinn du brukte. Fikk nå svar på det.

Men tilbake til topic.
Brukte du 15mm rør til 20L ver. også ?
 
Hehe. Blir litt irritert noen ganger  :skitbra: Bruker loddetinn som er beregnet på kobberrør og vann installasjoner. Består vel av tinn med litt sølv. Har brukt 15 mm på alt siden dette passer utenpå stanga i speidelen.
Blir bra effekt av wirlpoolen. Meningen er at hastigheten ikke skal være høy, slik at det samler seg i midten. Får en ganske bra kon i midten. Men truben er tynn så en må tappe forsiktig ut. Kjølingen blir også mere effektiv. Bruker den på alle brygg. Anbefales.  
 
Har du noen form for tetning i overgangen, eller er kobberrørene bare tredd ned i hullene i bunnen på kjelen?
 
MagneFV skrev:
Har du noen form for tetning i overgangen, eller er kobberrørene bare tredd ned i hullene i bunnen på kjelen?

Dette lurer jeg og på...

Ellers en svært fiffig løsning  :skitbra:
 
Hadde planer om å bruke en liten bil silicon slange, men det trengtes ikke fungerer helt fint uten. 15 mm rør passer akkurat nedi hullene.
 
Tilbake
Topp