Wit-bier: Enkelt å lage?

Har et spørsmål jeg ikke ser på tråden her.
Har til nå laget tre wit, og de blir bedre i smaken for hvert forsøk.
Bruker da normalt 50/50 med pilsmalt og hvete.
Men hvordan får hoegaarden sin wit så lys i fargen? Snakker vi en spesiell type lys pilsmalt her?
 
Bjørn Lantz skrev:
Har et spørsmål jeg ikke ser på tråden her.
Har til nå laget tre wit, og de blir bedre i smaken for hvert forsøk.
Bruker da normalt 50/50 med pilsmalt og hvete.
Men hvordan får hoegaarden sin wit så lys i fargen? Snakker vi en spesiell type lys pilsmalt her?

Dette lurer jeg også på... er det forholdet hvete/pilsner? Noen som forøvrig har oppskriften på hoegaarden klone?
 
Jonask skrev:
Bjørn Lantz skrev:
Har et spørsmål jeg ikke ser på tråden her.
Har til nå laget tre wit, og de blir bedre i smaken for hvert forsøk.
Bruker da normalt 50/50 med pilsmalt og hvete.
Men hvordan får hoegaarden sin wit så lys i fargen? Snakker vi en spesiell type lys pilsmalt her?

Dette lurer jeg også på... er det forholdet hvete/pilsner? Noen som forøvrig har oppskriften på hoegaarden klone?

Sjekk fargen på hvetemalten. Det sirkulerer to hovedtyper hvetemalt her i Norge; En lys type og en ganske mørk type.

Tror blandt annet Castle Malting har en som er som er ganske lys. Weyermann har en som er mørk og en som er lys. Du ser det gjerne ikke på malten med det blotte øyet, men først etter at du har startet meskingen.
 
Skal du være mest mulig autentisk bruker du umaltet hvete i stedet for hvetemalt. Det enkleste er da å bruke hveteflak.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hvor stor smaksforskjell er det egentlig på maltet og umaltet hvete?

Er det større forskjeller mellom de to ved høye mesketemperaturer? Ser flere oppskrifter med mesketemp på 67-68 grader(etter proteinrasten). Er ikke dette høyt for et øl som skal være ganske tørt?
 
Smaksforskjellene er ikke egentlig så store. Men pga. et noe høyere proteininnhold i flakene gir de i teorien noe økt munnfølelse i forhold til malt. Utbyttet er dog bedre for malt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jonask skrev:
Bjørn Lantz skrev:
Har et spørsmål jeg ikke ser på tråden her.
Har til nå laget tre wit, og de blir bedre i smaken for hvert forsøk.
Bruker da normalt 50/50 med pilsmalt og hvete.
Men hvordan får hoegaarden sin wit så lys i fargen? Snakker vi en spesiell type lys pilsmalt her?

Dette lurer jeg også på... er det forholdet hvete/pilsner? Noen som forøvrig har oppskriften på hoegaarden klone?

Dette har jeg forsåvidt funnet svaret på, og det var selvfølgelig flere faktorer.
Jeg brygget først med en del spraymalt eller maltekstrakt, da blir det vanskelig å få lys EBC. Går meget bedre med helmesk.
Forholdet 40/50 eller 50/50 med flaket hvete og hvetemalt gir et ganske så lyst brygg.
Ønsker man brygget enda lysere, har jeg forstått det slik at man i belgia bruker en spesialhvetemalt som har mye lavere EBC enn det man får tak i her til lands?

Når det gjelder oppskrift, følg gahr sin oppskrift på witbier, den er fin!
Jeg bruker skallet fra 1 appelsin og 15g knust koriander siste 10 min.
Men smaken er som baken, du må prøve deg frem og finne hva du liker der.
Vet hoegaarden opprinnelig innehold mye appelsinskall, men idag inneholder for det meste koriander som krydder.
Kan sikkert diskuteres frem og tilbake, men jeg mener man bør finne "sin smak".
 
Jonask skrev:

Dette lurer jeg også på... er det forholdet hvete/pilsner? Noen som forøvrig har oppskriften på hoegaarden klone?


SG 1.048 IBU 18.0

50 % pils
40 % hvete (malt eller rå)
10% havre


humle

Saaz for 60 min
E.K. Goldings for 60 min
Saaz for 15 min

18 IBU

koriander og appelsin etter egen smak..
 
Har følgende på dag# 14 i gjæringsdunken:

25liter
OG 52

2500 pilsner
2200 hvete
300 havregryn
35g hallertau  60min
6g hallertau 5min
appelsin 40g
koriander 18g
2xWLP400 1liter starter ikke dekantert

10min 53grader
45 min 67
5min 78

Gjæret på 17-24 stigende ila en uke deretter 23-24 en uke
 
Huub skrev:
Nok så likt da. Dette blir bra.
Jeg ser nå at din innlegg var fra lenge siden  ;D
Neida, mitt var fra i går da jeg snublet over tråden og tilfeldigvis lurte på dette samme ang fargen:)
 
Flasket i dag og jaggu hadde den "hoegaarden fargen"! Ikke minst smakte den over all forventning :biersmile:
 
Tilbake
Topp