Wit-bier: Enkelt å lage?

joques skrev:
Det er nok ikke sprøytemidlene som gjør at du synes det smaker jævlig. Appelsinskall har en veldig kraftig smak i utgangspunktet. Bit i en økologisk appelsin, så kan du selv bedømme.

Det har jeg prøvd, de økologiske smaker ikke på langt nær så ille. Men de ser oftest "styggere" ut i skallet, siden de ikke er påført konserveringsmidler. Det vi får med oss til Norge er altså ikke bare sprøytemidlene som ikke-økologiske appelsiner påføres mens de henger på treet, men i tillegg masse konserveringsmiddel som sprøytes over de høstede appelsinene for at de ikke skal råtne på veien nordover. Kjøper du ikke-økologiske appelsiner i Spania vil jeg tro at du i det minste slipper disse konserveringsmidlene.

Men når du brukte skall av "vanlige" appelsiner i wit'en din vasket du dem sikkert godt før bruk?

Sigmund skrev:
Erlendso skrev:
Ellers lurer jeg på hva som er best gjæringstemperatur for Wyeast sin Wit gjær?

Hvis du mener Wyeast 1214 Belgian Ale, så skal gjæringstemperaturen i flg. leverandøren være 20-24 ºC. Men var der ikke en med erfaring her på forumet som i en tidligere tråd sa at gjæringstemperaturen godt kan være ned mot 17 ºC?

Han tenker vel heller på 3944 Belgian Witbier :)  Jeg har god erfaring med å gjære den i romtemperatur. Dette med 17C var nok heller for tysk weizen.

Sigmund skrev:
Det har jeg prøvd, de økologiske smaker ikke på langt nær så ille. Men de ser oftest "styggere" ut i skallet, siden de ikke er påført konserveringsmidler. Det vi får med oss til Norge er altså ikke bare sprøytemidlene som ikke-økologiske appelsiner påføres mens de henger på treet, men i tillegg masse konserveringsmiddel som sprøytes over de høstede appelsinene for at de ikke skal råtne på veien nordover. Kjøper du ikke-økologiske appelsiner i Spania vil jeg tro at du i det minste slipper disse konserveringsmidlene.

Men når du brukte skall av "vanlige" appelsiner i wit'en din vasket du dem sikkert godt før bruk?

Jepp, jeg bare vasket og skrubbet dem godt før bruk. Det er visst et vokslag som legges på skallet, har jeg hørt?

Dette må være den mest hurtigvoksende tråden i sommer  ;D

Når jeg lager witbier så bruker jeg WLP400 (whitelabs sin hoegarden klone), videre bruker "sweet orange peel" som jeg bestiller fra USA. Jeg bruker også hvete-malt, syntes det blir alt for mye jobb med rå hvete-flak.
(Sweet orange peel gir ikke den beske smaken som pomeranskall kan gi)

Denne ølen virker godt på damene, og i sommervarmen  ::)

Når jeg lager witbier så bruker jeg WLP400 (whitelabs sin hoegarden klone), videre bruker "sweet orange peel" som jeg bestiller fra USA.

Betyr det at du handler Whitelabs-gjæren og fra USA? Er det ikke sinnsykt dyrt å få den tilsendt?

Erlendso skrev:
Når jeg lager witbier så bruker jeg WLP400 (whitelabs sin hoegarden klone), videre bruker "sweet orange peel" som jeg bestiller fra USA.

Betyr det at du handler Whitelabs-gjæren og fra USA? Er det ikke sinnsykt dyrt å få den tilsendt?

Det er ikke så ille, enten bestiller jeg fra Morebeer og da gjelder US Postal sine standard priser. Jo det blir sinnsykt dyrt, for jeg tar alltid med mye annet stasj i slengen  :skaal2: Det meste idiotiske jeg har bestillt er "Home Simpson"-øljekk  :eek:

Du kan også bestille fra SunsetSuds, Marshall har en genial avtale med US Postal slik at han kan sende det i en flat dokument konvolutt. Tror frakten er så lav som 11 dollar, og da får du plass til 400 gram m humle pellets og noen Whitelabs-rør.

Med morebeer blir det ca 20 dollar for en eske, og det er som sagt alltid noe  annet moro "man bare må ha"  ;D

joques skrev:
Sigmund skrev:
Erlendso skrev:
Ellers lurer jeg på hva som er best gjæringstemperatur for Wyeast sin Wit gjær?

Hvis du mener Wyeast 1214 Belgian Ale, så skal gjæringstemperaturen i flg. leverandøren være 20-24 ºC. Men var der ikke en med erfaring her på forumet som i en tidligere tråd sa at gjæringstemperaturen godt kan være ned mot 17 ºC?

Han tenker vel heller på 3944 Belgian Witbier :)  Jeg har god erfaring med å gjære den i romtemperatur. Dette med 17C var nok heller for tysk weizen.

Det virker jo VELDIG logisk å bruke en gjær som faktisk heter "Belgian Witbier", ja. Den fant jeg ikke på siden til Petit (har du kjøpt den utaskjærs fra?), mens det derimot sto hos Petit at 1214 "Belgian Ale" kunne brukes til witbier også. Men du har utvilsomt rett i at 3944 er et bedre valg.

Har selv brukt mye apelsinskall i mat, å har aldr hatt noen problemer med at det har vert noen usmak på selve skallet.
Men man må passe på å ikke få med seg noe av det hvite skallet innenfor, dette har nemlig veldig bittert og ubehagelig smak.

Det er sikkert veldig stor forskjell på smak fra de forskjellige sortene med appelsiner/sitrusfrukt.
Det mest ekstreme i disse tilfellene er grapefrukt.
Når man skal spise denne må man ikke bare renske den for skall, men også rense hver enkelt grapefrukt båt for den tynne hinnen som dekker den.
( Dette er grunnen til at veldig mange ikke liker grapefrukt, de har rettogslett bare spist den som en appelsin.)

Dessuten er mye av den gode smake fra appelsinskallet veldig flyktig, så de vill nokk miste mye av sin smak ved tørking.
Vil ikke anbefale å koke de for mye heller. Tror man vil få den beste smake ved å tilsette det rett før kjøling starter. ( Dette er fra et matmessig holdepunkt. Har selv enda ikke prøv det i brygging)

Hvis man ikke får tak i Wyeast 3944 eller White Labs WLP400 (som begge har sin opprinnelse hos Hoegaarden), er Wyeast 3787 et godt alternativ ved wit-brygging. 1214 gir et for søtt preg. Gjæringstemperaturer er et kapittel for seg når det gjelder belgisk øl. Hoegaarden starter gjæringen av witen på 18 °C og alr det stige til 26 °C i primærgjæringsforløpet. Jeg pleier å starte på 18 °C og la gjæren gjøre jobben uforstyrret. Med 20 °C i rommet, stiger da temperaturen til rundt 22 °C i den mest aktive fasen av gjæringen. Dette synes jeg gir et fint øl med god balanse mellom krydder og frukt.

Maltbua på Voss har forøvrig planer om å begynne å selge gjær fra White Labs.

Når det gjelder appelsinskallet må jeg støtte Joakim: Styr unna tørket skall, kjøp ferske appelsiner i butikken. I utgangspunktet bør man gå for økologiske, men hvis man ikke finner det, kan man vaske appelsinene før bruk. Jeg har forsøkt med både pomeranser og vanlige appelsiner, og må ærlig talt si at jeg ikke finner den helt store forskjellen. Det ER sikkert noen forskjeller, men jeg tror ikke de er særlig viktige. Det er ingen vits i å bestille skall fra utlandet! Jeg bruker 40 g ferskt skall til batcher på 22,5 liter.

I tillegg til de "obligatoriske" krydderne appelsinskall og koriander, bruker jeg 2 g kamille. Dette gir et fint blomsteraktig preg i fersk wit, men forsvinner etter et par måneder.

Nøgne Ø har forresten endret witen sin i vår. De har kuttet ut Crystal-humlen til fordel for en europeisk variant (husker ikke hvilken i farten, men jeg lurer på om det ikke var Saaz), og senket bitterheten en del. Husker ikke hvilken batch som var den første med ny oppskrift.

Appelsinskall er i alle fall billig (gratis om du spiser appelsinen)  :)

WLP400 gjæren (sikkert likt med WY-gjæren) toppgjærer så intenst at ølen har en tendens til å stoppe opp å gjære. Da pleier jeg bare å svinge litt på bøtta slik at gjæren kommer i kontakt med vørteren igjen.

Witbier virker godt på koner og jenter  :ilike:

Gahr skrev:
Jeg bruker 40 g ferskt skall til batcher på 22,5 liter.

Siden vi brygger batcher på drøyt 250 liter, tør jeg ikke tenke på hvor mange appelsiner vi må kjøpe, vaske og skrelle med potetskreller (og helst spise opp innholdet!) for å få 400-500 gram rent skall (helst bare det gule). Så sjansen er vel stor for at det blir tørket skall, av rene latmannsgrunner.
Skal bestille Wyeast Propagator 3944 fra HopShopUK, har bedt Hywel om hans mening om hvor mange pakker vi trenger til 250 liter øl. Har noen andre en formening om det?

Bestill heller Activator-pakker, om mulig. De inneholder fire ganger så mye  (ca. 100 mrd. celler) gjær som Propagator-pakkene, og er langtbilligere hvis man ser på gjærmengden. Du trenger ca. 0,75 mill. celler per milliliter vørter per grad Plato på vørteren.

Dere trenger vel minst 10 pakker (Activator) til 250 liter, hvis man tar utgangspunkt i at en pakke akkurat skal holde til 20-25 liter (uten starter)....selv om det også nok er i minste laget.

Så hvis dere ikke er interessert i å bruke veldig mye penger på gjær, er vel et tips å lage en stooor starter.. :brygging: Hva med en testbatch på ca 20 liter og bruke slurryen til hovedbrygget..?! Hvordan propagerer dere vanligvis opp gjær til så store batcher, eller bruker dere tørrgjær til vanlig?

Den første skikkelige gode ølen vi lagde var en Wit med Belgian Wit 3944 fra Wyeast (gjæret på rundt 20C ± 2 grader), så den kan anbefales. Vi brukte 50-50 byggmalt og hvedemalt og Saaz humle.

For noen uker siden satte vi en ny Wit med 50-50 byggmalt-flaket hvete og tettnanger humle. I vår andre Wit brukte vi WLP400. Denne er ferdig karbonert og skal smakes i morgen, da jeg nettopp kom en tur hjem fra Danmark :-D
-------

EDIT: Smakt og meget god.

Oppskrift:
Stangeland Sommer Wit - 22l

2kg belgisk pilsnermalt
2kg flaket hvete
,5 havregryn

50g Tettnanger 3,8 % i 60 minutt

15g Tørkede Appelsinskall i 10 minutt
30g Koriander i 10 minutt

Annet: Gjærvitaminer, 16g hvetemel.

Gjæret 18 dager rundt 20c +/- 3 grader med WLP400 Belgisk Wit

SG: 1050
FG: 1012

EBC: 6,1
IBU: 18,6
Alkonivå: 4,95 %

-------------------

Håper det passer med dagen slik at jeg kan ta en tur ut til Jæren og se på Witbier laging :)

Eller så kan man gjøre som Horsens Bryghus har gjort. De lagde noe de kaller for "Sommer Pale Ale" med 50-50 byggmalt og hvetemalt humlet med northern brewer, tettnanger og Cascade og gjæret med amerikansk gjær. Det er jo ingen wit, men tilfredstiller nok en humlenerd mer enn en vanlig "type riktig" wit  ;D Smakte gjorde den ihvertfall!

Lars Bjørnstad skrev:
Dere trenger vel minst 10 pakker (Activator) til 250 liter, hvis man tar utgangspunkt i at en pakke akkurat skal holde til 20-25 liter (uten starter)....selv om det også nok er i minste laget.

Så hvis dere ikke er interessert i å bruke veldig mye penger på gjær, er vel et tips å lage en stooor starter.. :brygging: Hva med en testbatch på ca 20 liter og bruke slurryen til hovedbrygget..?! Hvordan propagerer dere vanligvis opp gjær til så store batcher, eller bruker dere tørrgjær til vanlig?

Som du sier må vi nok til med en stor starter til wit'en, for ikke å bruke vanvittig mye penger på gjær. Til vanlig (diverse ales og stouts) bruker vi bare Nottingham alegjær (tørrgjær), den virker alltid utmerket uten starter, men har noen ganger hatt en tendens til å skumme over. Årsaken kan være at vi rett og slett bruker for mye - ved siste brygging hadde vi besøk av et par andre lokale heimebryggere, som bare bruker hhv. halvparten og en tredjedel av vår gjærmengde pr. liter øl, og likevel får bra resultater. Ingen grunn til å hive penger ut vinduet!
Vi har brukt andre gjærtyper ved et par anledninger (husker ikke helt hvilke), hvorav en med starter, men kom ikke ikke så langt ned i "final gravity" med disse som med Nottingham.

Har økologiske appelsiner, og skal lage Wit i nærmeste fremtid.

Lurer på hvordan skallet kan tørkes på grei måte, og hvor mye ferskt skall jeg bør regne med til 40 gram malt skall?

Skallet skal _ikke_ tørkes. Skrell/riv det på bryggedagen.  Det eneste du oppnår med å tørke det, er at du mister smak og aroma.

Det var vel nesten litt for enkelt.  :)

Hva med knusing? Eller bare ha oppi de revne skallbitene?

Personlig har jeg bare skrelt appelsinene med en potetskreller og puttet det oppi de siste fem minuttene av koket. Neste gang skal jeg hakke dem litt grovt med en kjøkkenkniv så de ikke setter seg sånn fast i kobberkjøleren...

Tilbake
Topp