Har planlagt en Stout på søndag. Sent igårkveld henta jeg pakka med Whitelabs WLP 004 - og til min forferdelse ser jeg at den har utløpsdato 21/9 -26. Altså om ikke veldig lenge. Svaret ligger sikkert ett eller annet sted på forumet, men jeg fant ikke noe etter et (sikkert litt for raskt) søk. Noen som har et raskt tips på hva jeg skal gjøre? Jeg antar at den må få en starter på ett eller annet vis, men nå begynner det vel å bli litt sent for å sette en vanlig starter? Har følgende alternativer:
1. Sette en "vanlig" starter (2.5 liter startervørter med OG = 1.030) i kveld (~ 35 timer ish til pitch) - på magnetrøreren og pitche hele suppa på søndag formiddag
2. Sette en "vanlig" starter (2.5 liter startervørter med OG = 1.030) i kveld (~ 35 timer ish til pitch) - på magnetrøreren og ta den av sent i morgen kveld (etter 24 t) for bunnfelling over natten i kjøleskap
3. Alternativ 3 er ett eller annet godt råd fra dere som har betydelig mer peiling på dette enn meg
OG på stouten vil ligge på 1.054 - 24 liter til gjæring
God helg til alle - den er svært nær nå.
1. Sette en "vanlig" starter (2.5 liter startervørter med OG = 1.030) i kveld (~ 35 timer ish til pitch) - på magnetrøreren og pitche hele suppa på søndag formiddag
2. Sette en "vanlig" starter (2.5 liter startervørter med OG = 1.030) i kveld (~ 35 timer ish til pitch) - på magnetrøreren og ta den av sent i morgen kveld (etter 24 t) for bunnfelling over natten i kjøleskap
3. Alternativ 3 er ett eller annet godt råd fra dere som har betydelig mer peiling på dette enn meg
OG på stouten vil ligge på 1.054 - 24 liter til gjæring
God helg til alle - den er svært nær nå.