WLP vs. Wyeast Kölsch

Nylig ble det uttalt at Wyeast har bedre kölschgjær enn WLP.

De som har brygget og brygger kölsch; Vennligst gi oss deres erfaringer med disse gjærene.

Min erfaring:
Selv har jeg brygget kölsch to ganger, da med WLP ved begge anledninger. Men, begge ble dumpet.
Det første var for "tynt" og det andre smakte surt. (Ingen synlige tegn for infeksjon).
Gjæret begge ved rom-temp, som var ca 20-21grader. (Har blitt anbefalt å gjære ved 17, hadde ikke gjæringskap da)
Jeg lagret ikke mine brygg som kölsch bør, men fulgte normal "ale-prosedyre". (Noe som tydeligvis var feil).

Har planer om å brygge kölsch når jeg får min BB30, og da vil jeg ha alt på det rette for endelig å få ett godt øl! :)
 
Jeg vet ikke hva som gjør det, men det kan ikke sammenlignes.. Sist jeg brygget kolsch ble den riktig nok for fruktig  med wyeast sin gjær med da bommet jeg på gjæringstempen. Jeg har brygget en gang  med wlp sin german/kolsch gjær. Og jeg syns ikke det funket. Nå har jeg ikke all verdens erfaring til å avskrive en gjær fullstendig. Men jeg vet hva slags smak jeg  ikke vil ha..

Jeg syns wlp sin kolsch gjær får et hint av "hjemmelaget"  smak..  Den smaken får jeg ikke med wyeast.

Dette er min erfaring med samme oppskrift og samme mesketemp..
 
Her må det testes, neste kolsch brygg skal jeg jaggu gjære i 2 bøtter med Whyeast i ene og Wlp i andre. Har altid kolsch stående på fat og har brukt Whyeast 1 gang og det var første brygget, det var da jeg ble frelst på denne sorten. Synest faktisk første kolsch jeg laget var hakket bedre en de jeg har gjæret med Wlp.
 
Har brygget kölsch flere ganger med wlp 029, og har meget gode erfaringer med denne gjæren. Fine fruktige toner, ren smak og stabilt god utgjæring. Jeg holder gjæringstemperaturen på 16 grader. Har ikke prøvd wyeast sin kölschgjær, men vil gjerne høre hvilke erfaringer folk har med denne.
 
Jeg brygget engang en Kölsch med Wyeast og var kjempefornøyd. Ett års tid senere brygget jeg en ny, denne gang med Whitelabs, og jeg ble litt skuffet. Mer presis enn det klarer jeg ikke å være, fordi det var så lenge i mellom, men min neste Kölsch blir med Wyeast.
 
Jeg har brukt både White Labs og Wyeast, og kan ikke si annet en at det etter min mening er ganske hipp som happ hva man velger. Jeg har brygget med WLP029 (med opphav hos P. J. Früh i Köln), Wyeast 2565 (Weihenstepan 165 fra Päffgen i Köln) og Wyeast 2565PC (Weihenstephan 165). Om man holder alt ellers relativt likt og brygger "rent", får man et glimrende (og relativt likt) resultat med alle. Jeg kommer til å fortsette å bruke WLP029. Skal brygge kölsch med denne gjæren før jul i alle fall!

Edit: Husk at kölsch er et ganske så pils-liknende brygg, så nøyaktighet med desinfeksjon, gjærmentgder, lufting og gjæringstemperaturer er av svært avgjørende betydning. Jeg vil påstå det er langt viktigere enn om man faktisk velger White Labs eller Wyeast.
 
Jeg har brygget 6 Kölsch i år. 5 på Wyeast og 1 på WLP. Oppskriftene har vært ca. 98% like med samme gjæringstemperatur, gjærmengde, lagringstemperatur, oksygenering osv. Min oppfatning er at det er stor forskjell.
 
Når vi snakker om oppskrifter; Pleier en vanlig kölschoppskrift å være noenlunde slik:

94% Pilsnermalt
6% Hvete

15 IBU (Tysk nobelhumle)
 
Aleksander_B skrev:
Når vi snakker om oppskrifter; Pleier en vanlig kölschoppskrift å være noenlunde slik:

94% Pilsnermalt
6% Hvete

15 IBU (Tysk nobelhumle)

Gå opp med 10 IBU, så er du der.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Sweet. Har store planer om å brygge kölsch så snart det nye bryggesystemet er i hus.
Skal da bruke Wyeast og se hvordan det blir :)
 
Aleksander_B skrev:
Når vi snakker om oppskrifter; Pleier en vanlig kölschoppskrift å være noenlunde slik:

94% Pilsnermalt
6% Hvete

15 IBU (Tysk nobelhumle)

husk gjerne å sjekke at du har pilsnermalt igjen i boden, så du slipper å lage den med 40% pale, 40% lys spraymalt og 10% hvete.
Den går ned, men er ikke det helt store (burde kanskje være i bryggetabber dette innlegget)
 
Hvordan brygger man Kölsch med ekstrakt?

Gahr: Hva med en artikkel om kölsch brygging på lik linje med stout, old ale og saison artikkelene som er geniale :)
høres ut som at Kölsch er vrien å få til  :help:
 
Frank-Andre skrev:
Hvordan brygger man Kölsch med ekstrakt?

Gahr: Hva med en artikkel om kölsch brygging på lik linje med stout, old ale og saison artikkelene som er geniale :)
høres ut som at Kölsch er vrien å få til  :help:

Takk for ros! Funny you should ask, men jeg går og grubler på en artikkel om tysk ale for øyeblikket.
 
Aleksander_B skrev:
Gahr skrev:
Takk for ros! Funny you should ask, men jeg går og grubler på en artikkel om tysk ale for øyeblikket.

Oooh, det må da bli en spennende artikkel. Mye godt innen tysk bryggekultur :)

Ikkje for å mase, men pga brygging av svært vellukka standard bokkøl på seinvinteren, har eg funne ut at eg må brygge litt meir tysk øl. Ein slik artikkel ville vere både kjærkome pga mykje god inspirasjon og frustrerande sidan eg får endå fleire sortar som må bryggast. Det siste er vel meir som luksusproblem å rekne...

Ang oppskrifta nemnd ovanfor: kva meisketemperatur kan anbefalast?
 
Tilbake
Topp