WLP001 vs US-05 i APA

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Skal brygge en APA(25 liter batch) snart. Sist jeg brygget brukte jeg et rør WLP001 uten starter. Denne ble meget god.
Men nå har jeg noen pakker med US-05 tørrgjær liggende, og vurderer å bruke denne. Hva vil jeg oppleve som forskjell i smak på disse to?

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Forskjellen i smak er minimal. Noen sier US-05 lager litt mer estere, og for min del tror jeg at den også flokkulerer bedre. Men siden du ikke vil underpitche på langt nær like mye med en pose tørrgjær som med et enkelt rør ferskgjær kan du også få bedre utgjæring, mer stabilt skum, mindre estere og fuselalkoholer, etc.
 
Ok takk da prøver jeg med US--05 neste brygg. Var heldig og fikk god utgjæring sist. 1012 som beregnet. Men kolbe og magnetrører er nå i hus, så ikke mer underpitching.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Har planer om å lage en lucky jack klone, og vurderer å bytte ut WLP001 med US-05 pga tilgjengelighet. Vil dette kunne merkes på sluttresultatet?
 
Har planer om å lage en lucky jack klone, og vurderer å bytte ut WLP001 med US-05 pga tilgjengelighet. Vil dette kunne merkes på sluttresultatet?

Kanskje, kanskje ikke. Det er regnet som samme gjær, men overgangen til tørrgjær gjør at du vil få annen pitchrate og noen andre mindre forskjeller. I en optimalisert bryggeprosess kan det smakes, men det er veldig sannsynlig at andre deler av bryggeprosessen din gir større forskjeller fra batch til batch.
 
Kanskje, kanskje ikke. Det er regnet som samme gjær, men overgangen til tørrgjær gjør at du vil få annen pitchrate og noen andre mindre forskjeller. I en optimalisert bryggeprosess kan det smakes, men det er veldig sannsynlig at andre deler av bryggeprosessen din gir større forskjeller fra batch til batch.
Flott, takk for tilbakemeldingen :) Da prøver jeg med us-05

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Selv med 2 pakker us-05 i 25 l OG = 1.045 synes jeg man fikk mer gjæringspreg med us-05 sammenlignet med wlp001 grodd opp med starter til 200 B. Mengden gjær i bøtta til slutt ble ca det samme. Samme gjæringsprofil, men sikkert andre faktorer som spiller inn. Bl.a. er det vel en stor effekt av å bruke starter.

Litt mer grønt preg med us-05 synes jeg.
 
Tilbake
Topp