WLP002 altfor høy utgjæring infeksjon?

Brygget en Brown Ale med OG 1051 som endte på 1004 !?
Mesket på 65 gr. 30 l til gjæring i fermentasurusen uten trykk 18 gr 6 dager, 20 gr 6 dager, 22 gr 6 dager
Smaker litt barskt (kanskje som ønsket) og med litt alkoholstikk, kan jo bli bedre etterhvert men noe har skjedd under gjæring!
Hva er mest sannsynlig?
PS målte FG med 2 forskjellige hydrometer som begge viser 1004 på 20 gr
 
Over 90% utgjæring med 002 er nok litt i overkant så jeg ville også misstenkt infeksjon
Du får se hvordan det(smaken) utvilker seg
 
Brygget en Brown Ale med OG 1051 som endte på 1004 !?
Mesket på 65 gr. 30 l til gjæring i fermentasurusen uten trykk 18 gr 6 dager, 20 gr 6 dager, 22 gr 6 dager
Smaker litt barskt (kanskje som ønsket) og med litt alkoholstikk, kan jo bli bedre etterhvert men noe har skjedd under gjæring!
Hva er mest sannsynlig?
PS målte FG med 2 forskjellige hydrometer som begge viser 1004 på 20 gr
Har du brygget med Saison rett før kanskje?
 
Ja med french saison gjær, men brygget en hefeweissen imellom, gjæret vel ut i overkant den og, men ble ihvertfall ok (jeg foretrekker tørre øl :)
 
Høy temperatur dreper gjær.

Etter jeg har gjæret saison, grovvasker og fyller jeg gjæringskar halvfullt med kokende vann. Ruller rundt slik at hele karet og lokk får kokende vann. Legger i alt som har vært i kontakt med ølet. Slanger og tappestav. Lar det stå i 10-15 minutter.
 
PET tanker (fermenter king) tåler ikke varmt vann, desverre. Så de må noe kjemikalier til her, hvilke vil være mest effektive ifht. å fjerne problemet ? Har vært vasket godt etter hvert brygg, men ikke alt av oringer etc har vært demontert

mvh Anders
 
Litt for dyrt for meg å "pensjonere" denne, så vil prøve så godt jeg kan og rense/desinfisere den med forskjellige kjemikalier
 
Speidelkar tåler bare noen og 60 grader.
Kanskje en omgang med klor?
Jeg har brukt det og tror det gjorde susen.
Har klart å dra med Saison gjær et par ganger. Veldig irriterende.
 
Tilbake
Topp