Ja ikke sant. Det er jo det da. Kanskje du kan lagre den på et PET-kar med kran, hvis du har tilgang til det, og så smake litt for å se hvis det er merkbar forskjell. En forskjell som er stor nok til å ikke ville bruke den.Bare så lenge jeg ikke ødelegger to batcher isteden for bare en.. Jeg har en engelsk brown til gjæring. Kunne kanskje ha vært noe. Men hva om øllen smaker godt nå, men papp om noen måneder?
Det er igjen mye sukker og er på ca 12% allerede. Kanskje du skal prøve med enzym og litt mer gjær? Bare finn ut hordna du stopper det igjen.
For (min) morro skyld så kunne du prøvd med en pakke belle saison så får vi (dere) satt den på enda en prøve.
Jeg har ikke PET-kar, men det kan jo alltids kjøpes inn. Kan den stå lenge på et slikt kar? Hvis det kan stå lenge nok til at jeg kan være sikker på at det ikke blir pappsmak, liker jeg ideen om å tilsette litt i andre brygg. Da blir neste spørsmål når man kan være sikker på at pappsmaken ikke kommer?
Jeg brygget BIAB med dobbel mesking. Tilsatte litt sukker og kokte bort endel.
Husker ikke nøyaktig, men jeg tar alltid høyde for dato bår jeg finner pitch ratedato på gjæren?
Mulig du har rett. Tenker du på at den blir for tørr? 1.060 kjentes litt for søtt ut ut ifra SG-prøven.jeg tror uansett ikke du bør komme under 1.030
Da er det et mulig alternativ.Ja. Det er poenget med PET-kar. De skal plasten slipper ikke inn oksygen. Så hvis du racker fra gjæring til Pet så kan den stå en stund iom at sen ikke slipper oksygen og mesteparten av gjæren som kunne laget nevneverdig autolyse ligger igjen I forrige karet.
Det er igjen mye sukker og er på ca 12% allerede. Kanskje du skal prøve med enzym og litt mer gjær? Bare finn ut hordna du stopper det igjen.
For (min) morro skyld så kunne du prøvd med en pakke belle saison så får vi (dere) satt den på enda en prøve.
Ja, 1.060 er nok for høyt, men 30 -40 tror jeg blir sweetspot
la oss bare håpe du ikke har lagt for mye jobb i dette øllet eller oksidert det
Får ikke gjæren sjokk da når jeg heller den i "vørter" med 10% alkohol?Du vil ikke lage no sterke starter enn 1.040 uansett vørter styrke på øllet ditt
Nei, den må jobbe seg opp
den får sjokk hvis den går ut for strekt
Hvor sterk vørter hadde du da du laget starter første gangen?
Da prøver jeg detLag en vanlig starter med 099 og pitch direkte opp øllet etter 24 timer